De 10 Beste Ingrediënten In Nootropische Supplementen

Gepubliceerd op:
Categorieën : BlogKruiden & ZadenToplijsten
Laatst bewerkt :

10 Beste Ingrediënten In Nootropische Supplementen


In dit artikel leggen we uit wat nootropic drugs zijn en hoe ze werken. We geven ook een opsomming van de 10 beste ingrediënten, waarvan er ten minste een paar aanwezig moeten zijn in de noötropica die jij aanschaft.

WAT ZIJN NOOTROPIC DRUGS?

Recent is de populariteit van noötropica enorm toegenomen. Dat is mede te danken aan het succes van films, zoals "Limitless", en verhalen uit Silicon Valley. Technische bollebozen gebruiken daarbij nootropic supplementen om hun mentale prestaties te verbeteren. Ook al is de interesse en vraag naar noötropica enorm toegenomen, toch weten veel mensen nog steeds niet wat het zijn.

Over het algemeen zijn noötropica, zoals OmniMind, supplementen die kunnen helpen bij de stimulatie van cognitieve mogelijkheden en het algeheel functioneren van de hersenen. Bovendien wordt gezegd dat ze een positief effect hebben op het zelfvertrouwen, de motivatie en het geheugen. Eigenlijk zijn het een soort "smartdrugs" van de toekomst, die je nu al kunt kopen. Toch moeten we ook vermelden dat de supplementen nog verre van perfect zijn. Ze worden nog steeds verder verfijnd en verbeterd.

GERELATEERD ARTIKEL
OmniMind, Het Nootropisch Middel Dat Je Cognitieve Prestaties Verbetert

OmniMind is een nieuw nootropisch bedrijf dat hard op weg is naar de top binnen de industrie. Deze smart drugs zijn ontworpen om je slimmer...

Om beter uit te leggen wat het effect is van nootropic drugs, is het handig om te begrijpen wat het woord "nootropic" betekent. Dr. Corneliu E. Giurgea bedacht de term in 1972. Hij combineerde de Latijnse woorden “nous” (geest) en “trepein” (buigen). Zo ontdekken we dus dat noötropica in de kern substanties zijn die de geest "buigen".

HOE WERKEN NOOTROPICS?

HOE WERKEN NOOTROPICS?

In feite zijn noötropica neurochemische bestanddelen die een uitbreiding zijn op de stofjes die al aanwezig zijn in onze hersenen. Ze zorgen ervoor dat aanwezige enzymen, chemicaliën en voedingsstoffen kunnen toenemen. Daarmee versterken ze de functionaliteit van specifieke gebieden in de hersenen.

De schoonheid van noötropica ligt in hun eenvoud. Het is niet zo dat ze een helemaal nieuw "besturingssysteem" opzetten, maar ze verhogen juist de stofjes die al werkzaam zijn in onze hersenen. Door de "cognitieve brandstof" te vermeerderen, zorgen ze ervoor dat de hersenen beter presteren. En dat je brein meer kan verwerken. Dat wordt verder gefaciliteerd doordat ze de bloedstroom naar de hersenen stimuleren.

Het merendeel van deze supplementen is veilig te gebruiken en heeft slechts een klein aantal potentiële bijwerkingen voor de gebruiker. Maar er is meer onderzoek nodig om daarvoor definitief bewijs te krijgen. Omdat deze branche helemaal nieuw is, weten zelfs wetenschappers, analisten en fabrikanten nog niet alles over noötropica.

GERELATEERD ARTIKEL
De Voor- (En Nadelen) Van Cannabisgebruik Bij Het Studeren Of Trainen

Van cannabis werd lang verondersteld dat het negatieve effecten zou hebben op het geheugen, studie- en mentale prestaties.

Om toch een standaard te hebben, zijn er richtlijnen opgesteld waaraan nootropische supplementen moeten voldoen:

  • Ze moeten de hersenen beschermen tegen fysiek en chemisch letsel
  • Ze moeten de cognitieve mogelijkheden van de hersenen verbeteren en voorkomen dat het brein verstoord raakt door bepaalde aandoeningen
  • Ze moeten het geheugen, concentratievermogen en leervermogen van de hersenen versterken
  • Ze mogen niet giftig zijn en slechts minimale potentiële bijwerkingen hebben
  • Ze moeten de corticale en subcorticale controlemechanismen in de hersenen versterken

Houd er rekening mee dat het per gebruiker kan verschillen hoe effectief nootropic drugs zijn. Ook de dosering en herkomst (fabrikant) maken daarbij verschil. En natuurlijk zijn de ingrediënten zelf uiterst belangrijk. Daarover straks meer.

Door de manier waarop noötropica werken, kunnen ze van nut zijn voor ondernemers, studenten, kunstenaars en sporters. Ze nemen ook een belangrijke plaats in bij medisch onderzoek naar een aantal fysieke en mentale aandoeningen. Mensen die lijden aan Alzheimer, ADHD, ADD, dementie en vele andere ziektes, kunnen mogelijk baat hebben bij noötropica.

Om tot de gewenste resultaten te komen, moeten gebruikers zelf experimenteren met verschillende doseringen en producten, evenals met de manier van inname.

TOP 10 INGREDIËNTEN VAN NOÖTROPICA

Je hebt nu basiskennis over wat nootropic drugs zijn en hoe ze van invloed kunnen zijn op je hersenen. Daarom gaan we nu verder met de tien belangrijkste ingrediënten. Let hierop als je de supplementen wilt aanschaffen. Een nootropisch supplement hoeft niet al deze ingrediënten te bevatten (dat zou te veel van het goede zijn), maar er moeten wel een paar in zitten.

1. BACOPA MONNIERI

BACOPA MONNIERI

Bacopa monnieri is een plant die bij de Hindoes ook wel bekend is onder de naam “brahmi”. Zij gebruiken het kruid in de traditionele Ayurvedische geneeskunde. De plant groeit overvloedig in India en komt van nature voor in gematigde moerasgebieden. Je kunt haar ook vinden in noordelijk Australië, delen van Europa, Afrika en Zuid-Amerika.

Traditioneel wordt de plant gebruikt om bloedarmoede te behandelen. Uit recente studies is echter gebleken dat ze veelbelovende neuro-protectieve en cognitief versterkende eigenschappen heeft. De antioxidantwerking van het kruid is van groot belang voor het stimuleren van de gezondheid van de hersenen. Er wordt nog steeds onderzoek gedaan naar Bacopa monnieri. Daarmee hoopt men te ontdekken of de plant kan helpen bij de bestrijding van angstgevoelens. Mogelijk kan ze ook zorgen voor een beter geheugen, stress verminderen en de communicatiecapaciteit van neuronen vergroten.

De plant wordt nu algemeen gezien als een kruid dat eigenschappen heeft die helpen bij het verbeteren van het geheugen. Het blijkt dat de plant significant bijdraagt aan een beter geheugen en het behoud daarvan. Maar de proefpersonen in de onderzoeken hadden wel last van een aantal bijwerkingen.

2. GINKGO BILOBA

GINKGO BILOBA

Ginkgo biloba helpt de hersenen doordat het de aders en slagaders wijder maakt. Daardoor neemt de viscositeit van het bloed toe. Het kan effectief zijn in de strijd tegen of het voorkomen van vasculaire dementie.

Ook bevat Ginkgo biloba veel antioxidanten die helpen om vrije radicalen te verwijderen uit de hersenen. Tot op zekere hoogte helpt dit bij het voorkomen van bepaalde degeneratieve ziekten.

3. KRILL OLIE

KRILL OLIE

Krill olie bevat grote hoeveelheden van de twee cruciale omega 3-vetzuren DHA en EPA. De manier waarop deze vetzuren chemisch zijn opgebouwd, zorgt ervoor dat je lichaam ze makkelijk opneemt en kan gebruiken. De vetzuren in krill olie blijken heel effectief te zijn in het repareren en opbouwen van hersencelmembranen.

4. HERICIUM ERINACEUS EXTRACT

HERICIUM ERINACEUS EXTRACT

Deze substantie is momenteel veelbelovend, ook al is er tot op heden nog niet veel onderzoek naar gedaan. Het kan echter de productie van zenuwgroeifactoren stimuleren. Die zijn verantwoordelijk voor de groei van zenuwcellen in de hersenen.

Daarom denkt men dat Hericium erinaceus extract effectief kan worden toegepast om cognitieve achteruitgang te voorkomen of het in ieder geval te vertragen. Iedereen die ervoor wil zorgen dat zijn brein het maximale bereikt, kan nut hebben bij deze substantie.

5. MAGNESIUM

MAGNESIUM

Magnesium is een van de bekendere stofjes van deze lijst. Het kan de cognitieve functies en de gezondheid van de hersenen op veel positieve manieren beïnvloeden. Magnesium versterkt de synapsen in de hippocampus. Dat is een deel van de hersenen dat nauw betrokken is bij het geheugen.

Omdat het mineraal ook essentieel is voor de transmissie van informatie tussen zenuwen en synapsen, kan het de geheugencapaciteit, de snelheid van het ophalen van herinneringen en de algemene cognitieve vaardigheden verbeteren.

Aangezien het overgrote deel van de bevolking niet de minimaal aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium inneemt, is een supplement zeer raadzaam. Zeker omdat het direct invloed kan hebben op het geheugen, de hersenfunctie en stemming.

6. FENYLALANINE

FENYLALANINE

Fenylalanine is een essentieel aminozuur. Het is bewezen dat het de stemming verbetert, stress verlicht en zorgt voor meer zelfvertrouwen. Ons lichaam maakt er tyrosine van. Tyrosine is ook een essentieel aminozuur. Het zorgt ervoor dat er aanzienlijk meer krachtige neurotransmitters, zoals dopamine en noradrenaline, worden geproduceerd.

Er kunnen echter bijwerkingen optreden, zoals misselijkheid, brandend maagzuur en hoofdpijn. Maar deze klachten zijn mild en komen zelden voor. Toch moet je goed op eventuele symptomen letten als je fenylalanine inneemt.

7. RHODIOLA ROSEA

RHODIOLA ROSEA

Dit ingrediënt is zo krachtig dat het absoluut niet mag ontbreken in de nootropic drugs van jouw keuze. Het is dan ook het meest effectieve, betrouwbare, veilige en natuurlijke nootropische bestanddeel dat er is.

Rhodiola rosea blijkt stress, angstgevoelens en depressies significant te verminderen. Daarnaast heeft het een positieve invloed op het concentratievermogen en geheugen. Ook vermindert het mentale vermoeidheid. Zit je in een situatie die veel stress met zich meebrengt? Dan kan Rhodiola rosea je helpen om daar beter mee om te gaan.

Uit een aantal studies blijkt zelfs dat het levensverlengende eigenschappen heeft. Als een nootropisch supplement geen Rhodiola rosea bevat, is het niet compleet en moet je op zoek naar een ander supplement. Dat zegt wel hoe belangrijk en krachtig dit bestanddeel is.

8. VINPOCETINE

VINPOCETINE

Vinpocetine werkt als antioxidant en ontstekingsremmer en het beschermt hersencellen tegen beschadiging. Daarom wordt het voornamelijk gebruikt voor neuroprotectie. Uit onderzoek blijkt dat vinpocetine de bloedstroom naar de hersenen verbetert, waarbij de waarden van de bloeddruk normaal blijven.

In Europa wordt vinpocetine steeds populairder als supplement voor het verbeteren van je geheugen. Het wordt echter al jarenlang gebruikt als kruidengeneesmiddel en supplement voor de hersenen.

9. B-VITAMINES

B-VITAMINES

De B-vitamines B6 en B12 mogen ook niet ontbreken in een nootropisch supplement. Vitamine B6 speelt een belangrijke rol in de synthese van energie. Daardoor worden je hersenen voorzien van vitaliteit. Vitamine B12 is verantwoordelijk voor de synthese van myeline. Myeline is een vetachtige substantie die een beschermende laag vormt rondom je zenuwen. Daardoor worden ze beschermd en kunnen ze informatie overdragen.

Een andere belangrijke B-vitamine is foliumzuur of folaat. Het zorgt ervoor dat je brein correct en gezond functioneert. Foliumzuur kan de ontwikkeling van de fysieke verschrompeling van de hersenen (atrofie) in een latere levensfase drastisch verminderen. Dit is cruciaal in de bestrijding van ziekten als Alzheimer.

10. VITAMINE D

VITAMINE D

Omdat onze werkgewoonten zijn veranderd (we brengen meer werkdagen binnen door), heeft een groot deel van de bevolking een tekort aan vitamine D. Daardoor neemt het risico op kanker, een beroerte, diabetes, dementie en op een algehele cognitieve achteruitgang toe. Uit onderzoek is gebleken dat vitamine D de ontwikkeling van Alzheimer kan voorkomen, omdat het amyloïde plaques, die zich opbouwen in de hersenen, opruimt.

Maximilian

Geschreven door: Maximilian 
Deze geboren cannabis liefhebber, freelance muzikant en gitaarleraar uit Duitsland is zeer vereerd werkzaam te zijn voor het fantastische innovatieve Zamnesia team. Hij stelt zich ten doel informatie over de geweldige eigenschappen van cannabis te verkondigen aan ruimdenkende mensen. Dit, om de eeuwige droom van mondiale legalisering uit te laten komen.

Ontdek onze schrijvers

Gerelateerde Producten