Marihuana reclame verwijderd uit NASCAR race

Gepubliceerd op:
Categorie: Blog

Marihuana reclame verwijderd uit NASCAR race

Een advertentie van de Marihuana Policy Project die afgelopen weekend te zien had moeten zijn op een enorm reclamebord bij de entree van de racebaan van de NASCAR Brickyard 400, werd op vrijdag verwij

Zondag, 28 juli, 2013: Marihuana reclame verwijderd uit NASCAR race

Een advertentie van de Marihuana Policy Project die afgelopen weekend te zien had moeten zijn op een enorm reclamebord bij de entree van de racebaan van de NASCAR Brickyard 400, werd op vrijdag verwijderd nadat de advertentie slechts een paar keer was vertoond. Grazie Media, het bedrijf dat het reclamebord in eigendom heeft, keurde de inhoud van de advertentie goed en accepteerde de betaling ervoor, maar op Vrijdag zei Vanessa Wojtala, de directrice van de programmering bij Grazie Media, dat ze op geen enkele wijze het gebruik van illegale drugs zouden promoten.

De advertentie promootte het gebruik van marijuana en wees op de voordelen ten opzichte van bier en concludeerde: "Marihuana, minder schadelijk dan bier en het wordt tijd om het ook zo te behandelen". De Drug Free America Foundation heeft hierover een klacht ingediend. Calvina Fay, uitvoerend directeur van de Drug Free America Foundation en Save Our Society From Drugs, zei dat de beweringen in de advertentie onjuist waren en dat het onverantwoordelijke marketing was voor een drug in een staat waar marijuana illegaal is. 19 Staten hebben marijuana gelegaliseerd, maar Indiana is daar niet een van.

In 2012, introduceerden drie Hoosier senatoren wetsvoorstellen omtrent een versoepeling van marihuana beperkingen, maar geen een heeft enig effect gehad.

Mason Tvert, de communicatiedirecteur voor de Marijuana Policy Project zei dat hij mensen wilde laten nadenken over hoe hypocriet en absurd de wetten zijn die het veiligere alternatief voor de meest beschikbare drug, alcohol, verbieden. Hij voegde toe dat zij verbijsterd waren over de bewering van Grazie Media, dat marijuana niet veiliger is dan alcohol, een drug die verband houdt met gewelddadig gedrag.

Tvert vervolgde: "Als de Save Our Society From Drugs echt de gemeenschap wil bevrijden van drugs, waarom zouden ze willen voorkomen dat mensen leren over de giftigheid van alcohol en de veiligheid van marijuana? Deze organisatie is duidelijk meer bezorgd over het in stand houden van het marihuana verbod dan dat zij is over de publieke gezondheid en veiligheid. Het is jammer om te zien hoe Grazie Media een overeenkomst met een betalende klant overboord gooit wanneer zij wordt geconfronteerd met deze onzin."

Maar de advertentie is niet alleen pro-marijuana, maar heeft ook een anti-alcohol boodschap. De grootste sponsor van de Brickyard 400 is Crown Royal Whiskey en een andere is Miller Lite Beer.

NASCAR woordvoerder Kerry Tharp en IMS President Doug Boles weigerden elk verband tussen de baan en race met de advertentie.

De woordvoerder van Gracie Media zie dat Tvert de publiciteit heeft gekregen waar hij naar op zoek was en dat zij "waarschijnlijk" zijn $2200 zouden terugstorten.

Bekijk de advertentie hier: