Ontkracht: E-Sigaretten zijn niet 10 keer gevaarlijker dan tabak!

Gepubliceerd op:
Categorie: BlogWetenschap

Ontkracht: E-Sigaretten zijn niet 10 keer gevaarlijker dan tabak!

Recentelijk is door de media gemeld dat e-sigaretten gevaarlijker zijn dan tabak. Dit is een leugen en we vertellen je ook waarom.

De altijd sensatiezoekende media, heeft overal gemeld dat in nieuw onderzoek is ontdekt dat een monster van e-sigaretten wel 10 keer meer formaldehyde bevat dan standaard tabak sigaretten. Voordat je je e-sigaret weggooit en het op een lopen zet, wil je misschien eerst het hele verhaal lezen.

Wat zit er achter het nieuws?

Het onderzoek zelf is vrij eenvoudig. Een gecombineerde groep Japanse onderzoekers van The Department of Environmental Health en de National Institute of Public Health analyseerde de inhoud van diverse merken e-sigaretten. Ze ontdekten dat, van alle merken, EEN merk een hoog niveau formaldehyde leek te bevatten, een bekende kankerverwekkende stof.

En nu worden de zaken interessant. Allereerst moet worden benadrukt dat slechts een enkel merk een hoger niveau formaldehyde leek te bevatten. Om alle e-sigaretten af te doen als slechter dan tabak is dus onjuist en een niet correcte weergave van de data.

En dan zijn er nog de daadwerkelijke resultaten zelf. Als je kijkt naar het onderzoek, kan je duidelijk het niveau formaldehyde in elk merk zien. Als je dit vergelijkt met een onderzoek uit 2008, waarin de inhoud van tabak en marihuana wordt bekeken, zal een compleet ander plaatje worden geschetst. Hoewel dit onderzoek naar e-sigaretten ontdekte dat het slechtste merk gemiddeld 34 microgram formaldehyde bevatte, werd in het onderzoek uit 2008 ontdekt dat tabak gemiddeld 200 microgram bevatte! Dit betekent dat zelfs de slechtste e-sigaret uit het onderzoek 6 keer minder formaldehyde bevat dan de gemiddelde tabak.

Waar komen die cijfers dan vandaan? Nou, volgens Professor Kunugita, het hoofd van het onderzoeksteam, werd tijdens een latere evaluatie van een apparaat uit de nieuwere generatie maar liefst 1600 microgram formaldehyde per 15 inhalaties vastgesteld. Het lijkt er op dat het niveau formaldehyde in dit apparaat 10 keer hoger is dan conventionele tabak; dit is echter niet opgenomen in geen enkel gepubliceerd onderzoek. Ook gebeurde dit, volgens de onderzoekers, alleen wanneer de batterij werd gebruikt op de hoogste stand.
Deze situatie zorgt ervoor dat dit resultaat open is voor variabelen en mogelijke fouten. Het feit dat de media wederom sensatie zoekt, zonder aanzienlijk bewijs, toont maar weer aan dat ze liever schreeuwende koppen publiceren dan daadwerkelijk informatieve rapporten.

Naar het grotere geheel kijken

Oke, laten we zeggen dat dit nieuwere merk e-sigaret daadwerkelijk 10 keer meer formaldehyde bevat dan tabak en het research team daadwerkelijk een nieuwer, herzien onderzoek publiceert om dit te ondersteunen. Dan gaat het nog steeds om slechts een enkel merk, gebruikt in de hoogste stand. Daarnaast bevat tabak nog steeds meer carcinogene stoffen dan formaldehyde. Het is iets wat de media vergeten is in hun razernij, waarbij ze schreeuwden dat e-sigaretten meer carcinogenen bevatten dat tabak. In het ergste geval, bevat het meer van slechts EEN carcinogeen, zonder de andere duizenden gifstoffen en carcinogenen die tabaksrook bevat.

Het is verstandig je eigen onderzoek te doen naar e-sigaretten, maar zoals de zaken er nu voor staan lijken ze een veel gezondere optie te zijn dan tabak. Laat je niet meeslepen in de waanzin van de media.