Blog
De Rol Van Genetica Bij Je High
4 min

De Rol Van Genetica Bij Je High

4 min

Van tolerantie tot soort tot... DNA? Onderzoek wijst op complexe genetische factoren die je high mogelijk beïnvloeden.

Voel je het al? Het antwoord op deze klassieke vraag is gecompliceerder dan je denkt.

Cannabis beïnvloedt ons op verschillende manieren. Het helpt ontspannen, verbetert de stemming en verlicht soms zelfs symptomen van chronische aandoeningen. Onze relatie met wiet varieert per persoon, omdat we allemaal uniek zijn. Twee mensen die dezelfde soort roken, ervaren soms beide iets anders. De vraag is: waarom?

Hoe high je wordt, ligt aan verschillende factoren. Uit recent onderzoek blijkt dat veel hiervan mogelijk genetisch zijn.

VEELVOORKOMENDE FACTOREN DIE JE HIGH BEÏNVLOEDEN

Laten we eerst bij het begin beginnen. Later schakelen we over naar meer geavanceerde informatie. Vraag je je af waarom je vriend gisteravond compleet van de wereld was, terwijl jij bijna niets voelde? De reden vinden we in een (of meer) van de volgende factoren.

TOLERANTIE

Ah, tolerantie. Dit lijkt wel een vervelende schaduw die je maar blijft achtervolgen om je high te verpesten. Als je regelmatig rookt, gokken we dat je nu diep zucht. Tast je nog in het duister? Laten we ons licht dan schijnen over deze moeilijke en klassieke kwestie.

Als je regelmatig cannabis gebruikt, "went" je lichaam hieraan. Je hebt dan steeds meer nodig om dezelfde effecten op te wekken. In het geval van cannabis is dit vervelend, maar niet gevaarlijk.

Wanneer je merkt dat je tolerantie opbouwt, las dan even een pauze in. Uit onderzoek blijkt dat een paar dagen geen wiet gebruiken al helpt.

Gerelateerd artikel

8 Tips Bij Het Nemen Van Een Cannabis Tolerantie Onderbreking

Er zijn nog meer factoren die gevolgen hebben voor je high en cannabiservaring. Voel je je een beetje vreemd (of helemaal niks)? Stel jezelf dan de volgende vragen:

HEB IK NET GEGETEN?

Als je high wordt, maar nog niet gegeten hebt, voel je je soms duizelig en angstig. Dit geldt vooral als je edibles gebruikt.

Het moment van je laatste maaltijd heeft invloed op hoe je lichaam THC en CBD opneemt. Onderzoek toont aan dat gebruik op een lege maag de opkomst van de effecten versnelt. Je ervaart echter ook een kortere, minder krachtige en minder stabiele high.

Om ongewenste bijwerkingen tegen te gaan, volg je dit klassieke advies op: gebruik met voedsel. En nee, we bedoelen hier met "voedsel" niet de wietbrownies.

WAT HEB IK NOG MEER GEBRUIKT?

Het combineren van verschillende middelen is riskant. We raden dit dan ook niet aan. Dit geldt voor zowel receptgeneesmiddelen, vrij verkrijgbare medicatie, alcohol als recreatieve drugs. Dat gezegd hebbende, is het niet per se slecht om cannabis te gebruiken in combinatie met je standaard medicijnen. Wees alleen wel op de hoogte van de veiligheid en mogelijke wisselwerkingen. Je apotheker is waarschijnlijk de beste vraagbaak.

Luister, we zijn allemaal volwassen en je maakt natuurlijk zelf uit wat je in je lichaam stopt. Als je je echter van slag voelt na gebruik van wiet, vraag jezelf dan af wat je nog meer hebt ingenomen.

HEB IK LAST VAN STRESS?

Als je gestrest bent de laatste tijd, helpt cannabis vaak ontspannen. Ook is het in staat angst te verminderen. Voorzichtigheid is echter geboden, want het mes snijdt aan twee kanten.

Afhankelijk van je stressniveau, ervaar je soms angstige en paranoïde gevoelens. Als je werkgever je het leven lastig maakt of als je een nieuwe soort probeert, is het dan ook verstandig voorzichtig op te bouwen. Zo ben je goed in staat de effecten te bepalen.

Ben je regelmatig overstuur? Dan is er misschien meer aan de hand dan uitsluitend stress. Mogelijk heeft het daarbij te maken met je DNA. Onderzoekers in het Verenigd Koninkrijk hebben genen geïdentificeerd die de gevoeligheid verhogen voor door cannabis opgewekte visuele vervormingen, paranoia en zelfs psychoses.

En dit brengt ons op...

DE RECENTELIJK ONTDEKTE ROL VAN DNA

Het menselijk lichaam is een prachtige, complexe machine. Ons DNA brengt ons unieke, genetische profiel in kaart, van de kleur van de ogen en voorkeur voor voedsel tot de vatbaarheid (of weerstand) bij verschillende ziekten.

Het lijkt erop dat de high die we ervaren ook onder invloed staat van deze biologische bouwstenen. Recent onderzoek toont aan dat onze genen een belangrijke rol spelen bij de werking van cannabis. De effecten zijn daarbij soms net zo gevarieerd als wijzelf.

DNA EN HET ENDOCANNABINOÏDESYSTEEM

De werking van cannabis op het lichaam heeft vooral te maken met het endocannabinoïdesysteem. Dit systeem is opgemaakt uit twee hoofdcomponenten: neurotransmitters, die we endocannabinoïden noemen, en de receptoren die hier dol op zijn.

Gerelateerd artikel

Wat Is Het Endocannabinoïde Systeem (ECS)?

Deze receptoren vinden we op cellen in het gehele lichaam. En dit is ook de reden waarom cannabis onze biologische systemen op diverse manieren beïnvloedt. Fytocannabinoïden, zoals THC en CBD, zijn wietverbindingen die zich aan deze receptoren binden. Ze bootsen daarbij de door het lichaam geproduceerde endocannabinoïden na.

CB1- en CB2-receptoren zijn als het een-tweetje van het endocannabinoïdesysteem. THC activeert voornamelijk CB1, waardoor je een high ervaart. Deze wisselwerking stimuleert soms ook de eetlust en verlicht pijn en misselijkheid. CBD werkt echter op een indirectere manier. Het is daarbij mogelijk nuttig bij de behandeling van angststoornissen, bepaalde vormen van epilepsie en auto-immuunziekten. Maar hoe staat dit in verband met ons DNA?

VARIATIES IN CB1 EN CB2

De receptor-locaties die we eerder hebben besproken, zijn in feite eiwitten, gecodeerd door ons genoom. Net als bijvoorbeeld bij de kleur van de ogen, leveren mutaties in de code soms een ander resultaat op. Variaties in ons DNA kunnen in eiwitten resulteren die op een andere manier functioneren.

Tot dusver hebben wetenschappers 15 variaties in de menselijke CB1-receptor geïdentificeerd en 7 in de CB2-receptor. Een aantal van deze mutaties heeft gevolgen voor je gevoeligheid voor THC en andere verbindingen uit cannabis. FAAH is ook een belangrijk enzym dat moleculen van endocannabinoïden afbreekt. Er zijn 11 mutaties in het menselijke FAAH-gen die mogelijk invloed hebben op hoe je systeem cannabis verwerkt.

Het punt is, als jij degene bent die altijd kampt met een te sterke high, dan hoef je je niet te schamen. Je kunt er niets aan doen als het in je DNA zit!

MUTATIES IN DE LEVER

De lever is verantwoordelijk voor het verwerken van diverse middelen die ons lichaam betreden, waaronder cannabis. Dit geldt vooral als je oraal consumeert. Houd je van edibles? Let dan eventjes op.

Belangrijke enzymen in de lever verwerken THC. De blauwdruk voor deze enzymen is een gen met meer dan 50 bekende variaties: CYP2C9. Nee, dat is geen robot uit de nieuwste Star Wars-film. En ja, het is mogelijk zelf te ontdekken welke variatie jij hebt met een genetische testkit voor thuis!

De CYP2C9*3-variant komt vaak voor bij mensen van Europese afkomst. Hierdoor zet je THC vaak in een langzamer tempo om. Dit betekent dat je langer geniet van een sterkere high. Dit is zelfs wetenschappelijk onderzocht. De onderzoekers hebben daarbij ontdekt dat het THC-niveau van deelnemers met twee kopietjes van deze variant wel drie keer hoger ligt dan bij degenen zonder de mutatie.

ANDERE GENEN IN DE POOL

Voor wat betreft cannabis hebben onbekende variaties in het menselijk genoom soms veel invloed op de high. Dit is natuurlijk fascinerend, maar onderzoek is nog in volle gang. We proberen nog steeds alle gevolgen te begrijpen van deze nieuwe ontdekkingen. Misschien is het op een dag wel mogelijk een volledig cannabisgerelateerd genetisch profiel te ontvangen na een simpele test met een wattenstaafje. Voorlopig zijn we daar echter nog niet.

Dat gezegd hebbende, is een ding duidelijk: iedereen is anders. Cannabis beïnvloedt ons lichaam op unieke en complexe manieren. Gelukkig is kennis macht. Wetenschappelijk onderzoek is een geweldig hulpmiddel om alles te begrijpen. Gecombineerd met persoonlijke ervaringen, kan het ons helpen om cannabis te gebruiken op de manieren die het beste werken.

Laten we in de tussentijd lief zijn voor elkaar. Compassie en het delen van kennis zijn onmisbare onderdelen van de stoner-gemeenschap. Als je vriend flipt terwijl jij lekker ontspant, rol dan niet met je ogen. Vertel hem: het zit waarschijnlijk in je genen!

Steven Voser
Steven Voser is een onafhankelijke cannabisjournalist met meer dan zes jaar ervaring in het schrijven over alles omtrent wiet: hoe je het kweekt, hoe je er optimaal van geniet, maar ook de groeiende industrie en het onduidelijke juridische landschap eromheen.
Bronnen