Product successfully added to your shopping cart.
Check out

De kalkoen mythe

Er is een mythe dat het eten van voedsel, rijk aan tryptofaan, je in slaap laat vallen. Dit staat bekend als de kalkoen mythe. Er is echter een belangrijk onderscheid te maken. Het eten van voedsel, rijk aan tryptofaan, zal je lichaam voorzien van de materialen die het nodig heeft om grote hoeveelheden serotonine en melatonine te produceren, die beiden helpen een gezonde, natuurlijke slaap te promoten en reguleren. Zij produceren echter niet genoeg om je slaperig te laten voelen.

De mythe zelf komt vanuit het gevoel wat veel Amerikanen ervaren na het eten van een uitgebreide maaltijd met Thanksgiving. Vaak, na zo'n enorme schranspartij, kan een slaperig en lusteloos gevoel optreden. Er werd algemeen geloofd dat dit te wijten was aan het relatief hoge tryptofaan gehalte in de kalkoen. Dit slaperige gevoel is echter waarschijnlijk het resultaat van het eten van grote hoeveelheden voedsel, in slecht te verteren combinaties, vergezeld van alcohol. Het bloed wordt dan omgeleid vanuit de rest van het lichaam richting het spijsverteringsstelsel.

Voordat tryptofaan daadwerkelijk slaperigheid opwekt, en niet slechts een gezonde slaap ondersteunt, moet het als puur supplement op een lege maag worden genomen. Als andere proteïnen of aminozuren aanwezig zijn, zal het geen slaperigheid opwekken. Om deze reden moeten mensen, die slaperig willen worden, een puur supplement nemen, het liefst vlak voor het naar bed gaan.

Wanneer tryptofaan met voedsel wordt genomen, moet het strijden met alle andere aminozuren en voedingsstoffen die het lichaam probeert op te nemen. Dit betekent dat slechts een klein gedeelte wordt gebruikt en omgezet in serotonine en melatonine. Wanneer het in een supplement, en op een lege maag, wordt ingenomen, is er geen competitie en wordt er een grote hoeveelheid melatonine geproduceerd, wat een slaperig gevoel opwekt.

Onthoud dit: Kip, kaas en veel andere, veel gegeten, voeding bevat veel hogere hoeveelheden tryptofaan dan kalkoen, maar ze wekken gewoonlijk geen slaperig gevoel op na het eten, grotendeels omdat er andere aminozuren aanwezig zijn.

Verrassend genoeg, is het eten van tryptofaan bevattend, koolhydraatrijk voedsel eigenlijk het beste. De koolhydraten stimuleren de alvleesklier, die insuline vrijlaat in het bloed. Dit zorgt ervoor dat alle andere aminozuren, waar tryptofaan tegen moet strijden, de bloedbaan verlaten en de spieren betreden, wat tryptofaan vrij spel geeft om de hersenen te bereiken.

 

Zamnesia