Blog
After Party
6 min

Hoe Herstel Je Van Een Kater?

6 min
Headshop Products

Het gevoel dat je hebt als je wakker wordt na een nacht veel drinken, is iets wat je je ergste vijand niet zou toewensen. Toch hebben de meesten van ons weleens een kater gehad. Maar hoe ga je daarmee om? Bekijk deze lijst met preventieve maatregelen en herstelstrategieën om die vervelende kater tegen te gaan.

Velen van ons hebben die gevreesde situatie weleens meegemaakt: ’s ochtends (of ’s middags) na een nacht veel drinken word je wakker met een onrustige maag, vermoeidheid en een bonkend gevoel in je hoofd. Oké, misschien heb je iets te veel genoten gisteravond. Maar wat kun je hiertegen doen? We zijn blij dat je het vraagt! In dit artikel gaan we namelijk tips bespreken om een kater te voorkomen en er weer vanaf te komen. Ook zetten we een aantal dingen op een rijtje die je zeker moet vermijden als je na een zware nacht weer zo fris en fruitig mogelijk wakker wilt worden. Hoewel er nog geen echte remedie tegen een kater bestaat, behalve tijd, is het zeker de moeite waard de tips hieronder te proberen.

HOE VOORKOM JE EEN KATER (ZO GOED ALS MOGELIJK)?

HOE VOORKOM JE EEN KATER (ZO GOED ALS MOGELIJK)?

Hieronder staat een aantal tips om die vervelende kater te voorkomen. Sommige lijken misschien logisch, maar soms hebben we ook logica nodig als we onder invloed van alcohol zijn!

EET GOED VOOR HET DRINKEN

Het eten van een stevige maaltijd voordat je gaat drinken, kan al veel helpen. Soms vergeet je gewoon dat je eerst wat moet nuttigen voor de drankjes af en aan worden geserveerd, maar dit kan echt je ondergang worden. Eten voor het drinken vertraagt namelijk het eerste effect van de alcohol. Het duurt dus iets langer voordat je lichaam de drank opneemt. Kies hierbij voor voedsel dat rijk is aan eiwitten en vezels, zoals eieren of haver. Ook Griekse yoghurt is een optie. Voeg hier voedingsmiddelen aan toe die veel antioxidanten bevatten, zoals bosbessen, en je lichaam zal je dankbaar zijn.

ZORG ERVOOR DAT JE GOED UITGERUST BENT

ZORG ERVOOR DAT JE GOED UITGERUST BENT

Net zoals dit belangrijk is voor het dagelijks leven, is dit ook essentieel als voorbereiding op een avondje drinken. Meestal feest je tot ver in de vroege ochtenduren door. Bereid je daarom zo goed mogelijk voor en slaap die nacht ervoor goed. Niet alleen zul je je hierdoor frisser voelen en er beter uitzien; je lichaam is zo ook voorbereid op een aantal drankjes. Slaapgebrek zorgt voor vermoeidheid en dit kan de klachten weer erger maken. Je prikkelbaar voelen, is niet wat je wilt op een leuke avond. Rust dus uit!

BEPERK JE ALCOHOLGEBRUIK

Deze tip is zo simpel, maar toch vergeten we hem vaak als we opgaan in het moment. Er is helemaal niks mis met het hebben van een fijne tijd, maar heb je dat volgende drankje echt nodig? Het simpelweg beperken van je alcoholgebruik kan het verschil betekenen tussen een licht bonzend gevoel en het gevoel dood te zijn als je wakker wordt. Matigen is hier de sleutel, evenals het kennen van je grenzen. Teveel van het goede is bijna altijd slecht voor je.

WISSEL ALCOHOLISCHE DRANKJES AF MET WATER

WISSEL ALCOHOLISCHE DRANKJES AF MET WATER

Naast het beperken van je alcoholinname, is het ook verstandig om je drankjes af te wisselen. Met het afwisselen van alcoholische drank met een glas water neemt de totale hoeveelheid alcohol die je consumeert af. Ook ga je het uitdrogende effect van alcohol tegen als je water drinkt. Dit kan cruciaal zijn als je wakker wordt. Als je niet graag water drinkt, kun je ook kiezen voor frisdrank of sportdrank. Wees echter wel voorzichtig met de inname van cafeïne zo laat op de avond.

VERMIJD DONKERGEKLEURDE DRANK

Heb je je ooit afgevraagd waarom je soms een heftige kater krijgt van het drinken van whisky, donkere rum of cognac? Hoewel dit misschien niet voor alle drinkers geldt, is hier wel een goede reden voor: het hoge gehalte aan congeneren. Dit zijn giftige stoffen die chemische stofjes als aceton bevatten. Helaas zijn deze chemicaliën niet gezond voor het lichaam. Congeneren zijn aanwezig in alle vormen van alcohol. Ze worden namelijk aangemaakt tijdens de fermentatiefase. De niveaus zijn echter veel hoger in donkergekleurde alcohol. Dit heeft voor velen een heftigere kater tot gevolg.

DRINK WATER VOOR HET SLAPENGAAN

DRINK WATER VOOR HET SLAPENGAAN

Net als bij het afwisselen van alcohol met water, is het goed om altijd een groot glas water te drinken voordat je naar bed gaat na een avond stappen. Zoals je misschien wel weet, worden katers over het algemeen veroorzaakt door uitdroging. Het drinken van water kan je dus alleen maar goed doen als het gaat om het beperken van een kater. Doe jezelf een plezier voordat je in bed stapt en schenk een lekker glas H₂O in.

DE BESTE MANIEREN OM TE HERSTELLEN VAN EEN KATER

DE BESTE MANIEREN OM TE HERSTELLEN VAN EEN KATER

Oké, je hebt ons advies opgevolgd over hoe je een kater kunt voorkomen. Toch ben je ondanks al je goede inspanningen niet fit wakker geworden. Maak je echter geen zorgen! Zoals genoemd, bespreken we nu een aantal manieren die kwaaltjes na het drinken kunnen "wegspoelen".

DRINK WATER

We hebben al besproken dat water zeer belangrijk is om een kater te voorkomen. Het is echter ook cruciaal om je kater te boven te komen. Zoals gezegd, is uitdroging de belangrijkste oorzaak van de ergste klachten. Water kan deze helpen te verlichten. We zeggen nu niet dat je meteen moet beginnen met het drinken van water zodra je wakker wordt, maar een groot glas om de paar uur zal zeker wonderen doen voor je lichaam en je stemming als je langzaam weer de oude wordt.

NEEM EEN GOED ONTBIJT

NEEM EEN GOED ONTBIJT

Sommige drinkers zweren bij een Engels ontbijt om te herstellen van een kater. Vette gebakken eieren, spek en worstjes maken normaal gesproken misschien je maag van streek, maar in dit geval kan zo'n ontbijt zeker zijn goede kanten hebben. Toch suggereren we niet dat je jezelf vol moet proppen met zwaar en vet voedsel. Integendeel zelfs. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan cysteïne en vitamine B6, zoals zalm, kip en bruine rijst, zijn beter voor je lichaam. Daarnaast ondersteunen ze de lever- en nierfunctie op het moment dat je die support het meest nodig hebt.

DRINK KOFFIE OF THEE

Dit is een veel voorkomende scène in films: iemand wordt wakker met een kater en gaat meteen koffie zetten. Of dit een goed idee is? Zoals met veel dingen, is gematigdheid belangrijk. Koffie of thee drinken is soms zeker een goed idee als je je niet fit voelt. Met cafeïne als stimulerend middel, kunnen beide genoeg zijn om je een beetje op te peppen. Het drinken van veel cafeïne in een katertoestand kan de uitdrogingssymptomen echter wel verergeren. Het beste is dus om het bij één kopje te laten. Je kunt desalniettemin altijd investeren in cafeïnevrije thee met antioxidanten.

Gerelateerd verhaal

Heeft Het Drinken Van Koffie Effect Op Je High?

KOM IN BEWEGING

KOM IN BEWEGING

Dit is soms best moeilijk. Het is vaak al lastig om motivatie te vinden om te gaan bewegen als je wakker wordt op een normale dag, laat staan als je ook nog een kater hebt. Beweging is echter een van de beste dingen om te doen. Lichte oefeningen, zoals joggen, doen soms wonderen voor je lichaam. Beweging kan namelijk het lymfesysteem stimuleren. Dit draagt bij aan het uitdrijven van de giftige stoffen van de avond ervoor. Denk er wel altijd aan om tijdens het sporten gehydrateerd te blijven. Een flesje water is dus een must!

DOE EEN DUTJE

Oké, we willen niet hypocriet overkomen nadat we eerst hebben gezegd dat beweging goed voor je is. Toch kan wat extra slaap na het drinken je lichaam de benodigde rust geven. Het is vaak beter om je ogen te laten rusten in plaats van je halfslachtig te concentreren op een film. In slaap vallen of jezelf trakteren op een middagdutje, kan de dufheid in je hoofd en andere katerverschijnselen tegengaan. Verfrist wakker worden, zal je enorm goed doen. Pas wel op dat je niet te lang slaapt. Anders lukt het ’s avonds misschien niet meer om goed te slapen.

Gerelateerd verhaal

Hoe Gebruik Je Cannabis Om Beter Te Slapen

NEEM VITAMINESUPPLEMENTEN

NEEM VITAMINESUPPLEMENTEN

Sommige drinkers zweren bij het innemen van vitaminen. Bijvoorbeeld door vruchtensap te drinken of supplementen in pil- of poedervorm te nemen. Supplementen die je kunt proberen: Detox van Oblivinov en After D. Van beide is bekend dat ze mogelijk een positieve impact hebben op een onrustige maag en andere symptomen.

STAP ONDER DE DOUCHE

Na het ontspannen is het ook belangrijk dat je je weer verfrist voelt. Als je dat niet hebt bereikt met een dutje, dan is het tijd om wat extra maatregelen te treffen. En wat is er nu verfrissender dan een koude douche? Met alleen al de gedachte eraan zullen de rillingen misschien over je rug lopen, maar je zult verrast zijn hoe goed en fris je je daarna voelt. Zodra dat koude water je lichaam raakt, worden je zintuigen wakker. De avond ervoor zal alleen nog maar een vage herinnering lijken. Sommigen wisselen ook wel een koude temperatuur met warme temperaturen af. Dit bevordert namelijk de bloedcirculatie. Misschien iets om te proberen als je je weer eens niet fit voelt.

GEBRUIK LIEVER GEEN PIJNSTILLERS

Als je wakker wordt, kan het zijn dat je een onrustige maag hebt en een duf gevoel. Misschien dat je hierdoor in de verleiding komt om de eerste de beste pijnstiller te nemen. Het gebruik van sommige pijnstillers kan echter een schadelijk effect hebben, omdat ze niet goed samengaan met alcohol. Hoogstwaarschijnlijk zit er nog wat drank in je systeem op het moment dat je behoefte hebt aan verlichting.

VERHOOG JE BLOEDSUIKERSPIEGEL

Een nacht veel drinken leidt soms tot een plotselinge daling van je bloedsuikerspiegel. Dit wordt ook wel hypoglykemie genoemd. Het is daarom belangrijk om deze weer op een normaal niveau te brengen. De beste manier om dit te doen, is door het eten van complexe koolhydraten, zoals quinoa, muesli en roggebrood. Deze voedingsmiddelen zullen de suikers die verloren zijn gegaan weer herstellen. Ook duurt het effect hiermee langer in vergelijking tot snelle oplossingen, zoals donuts, frisdrank en chocolade. Hoewel deze zoetigheden zorgen voor een stijging van je glucosespiegel, is de werking maar van korte duur. Kort erna zul je jezelf alweer voelen instorten. Vaak voel je je dan nog slechter dan ervoor.

DRINK NIET MEER ALCOHOL

DRINK NIET MEER ALCOHOL

Meer alcohol drinken om een kater tegen te gaan, is een controversiële tip. Werkt dit echt? Is het een 'broodje aap'? Of is het gewoon een excuus om te blijven feesten? Hoe je het ook wilt rechtvaardigen, sommige mensen zijn ervan overtuigd dat dit het probleem zal oplossen. Er valt iets te zeggen voor genoeg drinken om de kater niet op te merken, maar eigenlijk stel je zo alleen maar het onvermijdelijke uit. Waarschijnlijk kun je dit beter niet doen.

HOE EEN KATER TE VOORKOMEN EN ERVAN TE HERSTELLEN

Dat waren de tips voor het voorkomen en herstellen van een kater. Laat hieronder gerust een reactie achter als je zelf nog remedies kent. Hopelijk herinner je je onze tips de volgende keer dat je wakker wordt met een kater. Drink vooral met mate!

Zamnesia

Geschreven door: Adam
Adam is een fulltime schrijver, wonend op het Oost-Engelse platteland. Hij heeft een ongelooflijke passie voor psychedelica, maar is ook geïnteresseerd in andere uiteenlopende onderwerpen. Denk aan gezondheid en welzijn, maar ook meer creatieve werelden, zoals live muziek.

Ontdek onze schrijvers

Read more about
Headshop Products
Zoeken in categorieën
of
Zoeken