Filmrecensie: Fast Times At Ridgemont High (1982)

Gepubliceerd op:
Categorieën : BlogOpinie

Zit je achter je computer? Knetterstoned? IMDd biedt geen goede suggesties? Zet Fast Times At Ridgemont High aan, steek er een op en geniet!

Je geniet van een sessie met je vrienden, hebt pizza besteld, probeert een film te vinden die lekker wegkijkt en zit niet te wachten om Pineapple Express voor de zoveelste keer te bekijken. Nou, we hebben de oplossing: Fast Times At Ridgemont High is een klassieker. Deze Amerikaanse high school comedy is perfect kijkvoer voor bij je pizza.

Spring in de teletijdmachine en reis af naar de jaren '80. We betreden de blanke, middenklasse high school cultuur van LA. Stel je voor dat je je tussen allerlei aparte persoonlijkheden bevindt, zoals de alwetende, coole Damone (Robert Romanus), die handelt in kaartjes om aan geld te komen. Hij is niet zo cool als Matthew McConaughey in “Dazed and Confused”, maar verdient zeker de status van vrouwenmagneet.

"Rat" (Brian Backer) is die alledaagse leuke/verlegen knul die liefdesproblemen heeft met zijn geliefde Stacy Hamilton (Jennifer Jason Leigh). Stacy heeft natuurlijk een beste vriendin, Linda Barret (Phoebe Cates), die zichzelf beschouwt als meer seksueel ervaren en allerlei seksadviezen geeft aan haar vriendin. Stacy heeft ook een broer, "Brad" (Judge Reinhold), die constant werkt in fastfoodketens of buurtwinkels.

En tenslotte hebben we onze standaard stoner held, Jeff Spicoli (Sean Penn). Zijn hobby's zijn surfen, chillen op school, chillen buiten school en natuurlijk het hotboxen van VW busjes met vermoedelijk eersteklas wiet. Een feilloos optreden van Sean Penn, die de uitstraling heeft van een klassieke stoner die rechtstreeks uit Dogtown is komen vallen. Tijdens de cast wilde Sean Penn, systematisch als hij is, dat iedereen hem aansprak als Spicoli om te ondersteunen bij zijn mentale transformatie in een klassiek en cliché 420 personage.

Een interessant feitje over Fast Times At Ridgemont High, die we toch even willen vermelden, is dat Oscar winnaar Forest Whitaker zijn eerste opwachting maakt in een grote speelfilm als de woedende high school football-ster Charles Jefferson. Hij begint zijn carrière door uit zijn auto te stappen en tegen Damone te zeggen: "Don't fuck with it" ... bizar.

HET PLOT

Stacy and Linda

Om het plot te begrijpen, wil ik dat je eerst de juiste mindset hebt, dus hier gaan we: Denk VS, West Coast, tieners, romantiek, seks, film uit de jaren '80 over de jaren '80, bescheiden naaktheid, middelbare school avonturen, ganja, tieners uit de middenklasse, minimale hoeveelheid serieuze problemen en natuurlijk de jonge Sean Penn. Oké, voel je het? Laten we beginnen.

Linda en Stacy werken in een pizzarestaurant waar ze daten en seks bespreken. Een aantrekkelijke gast wandelt binnen, vraagt Stacy mee uit en ze verliest, met een minimale hoeveelheid conversatie, haar maagdelijkheid. Rat, de verlegen knul, is verliefd op Stacy en heeft zijn beste vriend Damone nodig om hem zelfvertrouwen aan te leren en haar te benaderen. Rat krijgt Linda's nummer, ze gaan uit, ze vraagt hem binnen maar hij durft niet door te zetten met de seks. Stacy voelt zich onzeker en gaat achter Rat's vriend Damone aan. Ze belanden bij haar thuis en hebben 5-seconden seks. Damone voelt zich schuldig over wat hij zijn vriend heeft aangedaan, maar uiteindelijk komt alles goed, want Rat eindigt met Stacy.
Spicoli staat aan de zijlijn van het verhaal, door fantastisch bij te dragen met zijn cliché stoner personage. Brad ervaart continu vernederende gebeurtenissen, maar behoudt zijn coole zelfbeheersing en uiteraard trekt Linda haar rode truitje uit, een cruciaal moment in de geschiedenis van de Amerikaanse speelfilms.

STONER FILM CONCLUSIES

Spicoli smoking bong

Maakt de film de verwachtingen waar van een solide en brave 80's high school comedy? Absoluut! Er wordt niet genoeg gefeest, man! Romantiek genoeg en ook veel alledaagse gebeurtenissen, maar alle feestjes zijn weggelaten, hoewel Spicoli wel op het podium springt en helemaal doordraait, wat geweldig is. De grootste teleurstelling? Niet genoeg Spicoli! Als de film om zijn personage had gedraaid, had de waardering torenhoog gestegen, net als Spicoli.

Guest Writer

Gastschrijver
Zo af en toe dragen gastschrijvers bij aan ons blog op Zamnesia. Ze hebben allemaal een andere achtergrond en verschillende ervaringen, waardoor hun kennis van onschatbare waarde is.