Stoner Movie Recensie: Jay & Silent Bob Strike Back

Gepubliceerd op:
Categorieën : BlogCannabis

Jay & Silent Bob Strike Back was de eerste en enige film uitsluitend toegewijd aan dit wiet rokende stoner-duo. Vroeger in de jaren '90 was daar een subcultuur voor. Deze uitgave uit 2001 neemt je mee terug naar het universum van Kevin Smith, we hebben je van tevoren gewaarschuwd.

Als je een die-hard fan van Kevin Smith bent en/of een stoner van boven de 30, is de kans groot dat je tenminste vaag bekend bent met Jay& Silent Bob. Dit stoner-tweetal uit de jaren '90 zijn in de afgelopen tijd afgezakt naar de rubriek "wat is er van hen geworden?"

Wereldschokkende gebeurtenissen zoals de moord op Kennedy en 9/11 laten altijd een diepe indruk achter bij de grote massa, zo diep dat iedereen die het bewust heeft meegemaakt, vanwege de verslaggeving door de media nog precies weet waar ze waren ,en wat ze aan het doen waren toen het afschuwelijke nieuws bekend werd op die noodlottige dag, die ze nooit zullen vergeten. Voor deze film, en alle andere films met Kevin Smith, geldt precies het tegenovergestelde.

Voor de lezers onder de 30 die zich nu hoofdschuddend afvragen wie Jay & Silent Bob waren. Welnu, regisseur Kevin Smith, die ook de rol speelt van Silent Bob, heeft in de jaren '90 een stelletje films voor tieners gemaakt en hij was gek op het verwisselen van karakters in verschillende films, een beetje zoals tegenwoordig de franchise van the X-Men.

Jay & Silent Bob waren een beetje halve stoners die in vrijwel al zijn films een rol speelden. Jay is degene die grofgebekt is en Silent Bob, je raadt het al, is de stille. In 2001 kregen ze hun eigen film, dat was zoiets als een stoner-kameraden film.

De vooronderstelling is dat het tweetal op een road-trip gaat van New Jersey naar Hollywood om te voorkomen dat er een film gedraaid wordt, met de titel Bluntman & Chronic, die op hen is gebaseerd. Dus ze besluiten al liftend op pad te gaan en komen natuurlijk in allerlei problemen op hun reis.

Er zijn mensen die dit als een stoner-classic beschouwen, maar da's gewoon een kwestie van smaak. En als je geen smaak hebt zou je kunnen denken dat je dat wel hebt. De heimwee bug lijkt wel een epidemie te worden met het teveel aan herstarten en herkauwen van de echte moderne klassieken. Kevin Smith hoeft zich geen enkele zorgen te maken dat toekomstige regisseurs ideeën uit zijn aantekeningenboekje zullen jatten.

OUDERDOMSKWALEN: EEN FILM DIE HELEMAAL NIET GRAPPIG IS

Jay & Silent Bob bestaat uit honderd minuten hemeltergende humor die de houdbaarheidsdatum ruimschoots is gepasseerd. De grappen en grollen zijn prullerig en afgezaagd. Voor een film die volgepropt zit met Hollywood acteurs en actrices, waarvan de meeste verondersteld werden top-acteurs te zijn, gaan ze toch flink onderuit. Een overvloed van bekende gezichten en de gebruikelijke verdachten duiken op en leveren een piepkleine bijdrage aan Kevin Smith's wereldje, en zijn waarschijnlijk al de deur uit na de eerste opname met een vette cheque nadat ze een paar minuutjes in beeld zijn geweest.

Het grootste probleem van Jay & Silent Bob Slaan Terug is dat het zoveel oubollige zinspelingen en kruiperig huldebetoon toont aan kassuccessen als de Matrix. We begrijpen heus wel dat Jay & Silent Bob mafketels zijn en een parodie op stoners die niet serieus te nemen zijn, maar er is gewoon geen reet aan. Zelfs niet na het inschakelen van hulptroepen onder leiding van Sour Diesel konden we er geen enkele keer om lachen.

Laat deze film gerust aan je voorbij gaan mocht Jay & Silent Strike Back op je stoner movie-radar verschijnen. Zelfs al vond je de eerste film wel leuk, doe het jezelf niet aan en laat deze DVD op de plank staan, het heeft volstrekt niks te bieden nu je volwassen bent, neem dat nou maar van ons aan.

Als je een een moderne klassieke stoner-movie die wel van deze tijd is wilt zien denk dan eens aan "Billy Madison" Die neemt je mee terug in de tijd toen Adam Sandler nog hilarisch grappig was. Hoewel hij overduidelijk niet de sterren van de hemel speelt op het scherm. Billy Madison is een uitgelezen film om na een paar jointjes te bekijken. Je zult er om schateren van de lach en hij is niet zo gedateerd. Billy Madison heeft oneindig veel meer van doen met humor dan de opzichtige sigarettenrokende idioten die Kevin Smith tevoorschijn heeft getoverd.

Top Shelf Grower

Geschreven door: Top Shelf Grower
Oudgediende cannabis kweker, afkomstig uit Dublin, Ierland gaat tegenwoordig helemaal los in het zuiden van Spanje. 100% toegewijd aan Top Shelf verslaggeving, tot hij gevangen genomen, of gedood wordt.

Ontdek onze schrijvers