Blog
De Vele Voordelen Van Wiet
5 min

De Vele Voordelen Van Wiet

5 min

We weten allemaal wel dat wiet voor een buitengewone high kan zorgen. Maar wist je dat het op korte termijn nog meer voordelen kan bieden? En mogelijk zelfs ook op de lange termijn? Of je nu af en toe rookt, of een veelgebruiker bent, ontdek hier alles wat je over de voordelen van cannabis moet weten!

Misschien geniet je het liefst op een recreatieve manier van wiet, en daar is niks mee. Maar wist je dat het nog veel meer voordelen heeft? Denk aan potentiële positieve effecten op je welzijn, maar ook aan lifestyle-mogelijkheden. Dus of je nu gezellig met vrienden rookt of liever een solosessie houdt, dit bescheiden plantje heeft talloze verrassingen in petto. Lees snel verder, en ontdek de belangrijkste voordelen van wietgebruik.

Wiet en creativiteit

Wiet en creativiteit

Vaak lees je in beschrijvingen van wietzaden dat ze de creativiteit stimuleren, maar wat houdt dat eigenlijk in? Wiet zorgt ervoor dat de hersenen in andere patronen te werk gaan dan wanneer ze nuchter zijn. Hersendelen die normaal gesproken zeer actief zijn, doen een stapje terug, en delen die doorgaans terughoudend zijn, doen er een tandje bij. Dit resulteert in de spreekwoordelijke 'schop onder de kont', boordevol inspiratie, waarbij veel wietgebruikers naar een kwast of gitaar grijpen.

Het is dan ook geen verrassing dat veel muzikanten, artiesten en ondernemers wiet gebruiken om hun creativiteit een boost te geven. Iconen als Snoop Dogg, Willie Nelson en wijlen Bob Marley: allemaal werden ze door wiet geïnspireerd. Onderzoek naar de creatieve invloed van wiet op de hersenen staat echter nog in de kinderschoenen (Kowal, 2015). Er zijn meer onderzoeken nodig om beter inzicht te krijgen in de vraag of het echt de creativiteit verbetert, of dat het alleen maar zo lijkt. Aan de andere kant... als Snoop Dogg het zegt, wie zijn wij dan om hem tegen te spreken?

Wiet en de eetlust

Wiet en de eetlust

Het is zeker geen geheim dat je onder invloed van wiet een sterke eetlust kunt ervaren. Dit staat ook wel bekend als 'de munchies', oftewel een vreetkick. Hoewel het vaak wordt gezien als een grappige bijwerking van recreatief gebruik, kan dit ook een nuttige, dagelijkse toepassing hebben. De eetlust is vrij complex en wordt door meerdere factoren beïnvloed. Je stemming, stress en simpelweg geen honger hebben, zijn enkele voorbeelden. Hoe je het ook wendt of keert, je hebt voedsel nodig om te kunnen functioneren. Doordat wiet nog weleens de eetlust wil bevorderen, kan het bijdragen om de nodige calorieën binnen te krijgen. Wat je vervolgens eet, is natuurlijk helemaal aan jou!

Gerelateerd artikel

5 Cannabis strains waar je ABSOLUUT de Munchies van krijgt

Wiet bij spanning

Wiet bij spanning

Veel wietliefhebbers gebruiken wiet om even tot rust te komen, zeker als ze spanning op het werk of in hun persoonlijke leven ervaren. Maar is dit slechts een idee, of kan het je na een stressvolle dag echt helpen ontspannen? Wetenschappelijk onderzoek antwoordt met een volmondig 'ja' op deze vraag (Price, 2019). Er is voldoende bewijs waaruit blijkt dat wiet inderdaad kan helpen als je je gespannen voelt. Je favoriete soort roken is dan ook een uitstekende manier om op korte termijn te relaxen.

Wiet wordt ook gezien als middel om een zenuwachtig gevoel te verminderen. Hier moet wel een belangrijke kanttekening bij geplaatst worden. Onderzoekers ontdekten namelijk dat kleine doses een ontspannend effect hadden, maar sterkere wietsoorten hadden juist het tegenovergestelde effect (Parmet, 2017). Dus als je aan het eind van de dag een beetje wilt ontspannen, ga dan niet voor de sterkste soort. Kies een mildere strain, geniet en ontspan.

Gelukkig zijn er talloze wietsoorten met een mild psychoactief effect. Er zijn zelfs soorten die helemaal niet psychoactief zijn. CBD-rijke strains zorgen bijvoorbeeld niet voor een high, terwijl je wel de potentiële voordelen van CBD ervaart.

Wiet bevordert een goede nachtrust

Wiet bevordert een goede nachtrust

Hoewel het misschien geen lange termijn-oplossing is, gebruiken sommige mensen wiet ook als een soort slaapmiddel. De ontspanning die bepaalde cultivars genereren, is ideaal om tot rust te komen. Er is daarbij meer dan genoeg onderzoek over dit onderwerp te vinden (Babson, 2017). Wel draait het allemaal om balans: selecteer de juiste soort, het juiste terpeen- en cannabinoïdeprofiel en doseer altijd secuur. Dit zijn allemaal cruciale factoren als je optimaal van de slaapbevorderende effecten van wiet wilt profiteren.

Gerelateerd artikel

Hoe Gebruik Je Cannabis Om Beter Te Slapen

Wiet heeft een rustgevend effect op het lichaam

Wiet heeft een rustgevend effect op het lichaam

Veel mensen die wiet gebruiken, ervaren een rustgevend gevoel in het lichaam. Dit gunstige effect is zelfs een van de meest voorkomende beweegredenen om het te gebruiken. Dus of je nu op zoek bent naar een intense rustgevende high of gewoon lichte fysieke ontspanning, cannabis kan beide genereren. Tenminste, als je de juiste soort kiest.

Wiet kan in de slaapkamer van pas komen

Wiet kan in de slaapkamer van pas komen

Wiet en seks kan een intense combinatie opleveren. Sommige mensen gebruiken cannabis dan ook om hun seksleven op te fleuren. Wiet versterkt namelijk de zintuigen van jou en je partner tussen de lakens. Maar dat niet alleen: er zijn ook onderzoeken gedaan met als doel vast te stellen of cannabis de seks aangenamer maakt, of het de zin in seks vergroot, en of het orgasmes kan versterken. Wat wil je nog meer?

Gerelateerd artikel

Cannabis En Seks: Seksueel Genot Verbeteren Bij Vrouwen

Wiet en gewichtsverlies

Wiet en gewichtsverlies

We benoemden al het mogelijke effect van wiet op de eetlust. Je zou het misschien niet verwachten, maar ook wordt onderzocht of het bij gewichtsverlies van pas komt (Levendal, 2012). Dit onderzoek staat nog in de kinderschoenen, maar kan wel degelijk interessant zijn.

Gerelateerd artikel

Kan Wiet Helpen Bij Afvallen?

Wiet en de stemming

Wiet en de stemming

Eerder gaven we al aan dat wiet mogelijk bij spanning van pas kan komen. De plant staat dan ook bekend om haar over het algemeen positieve effect op de stemming, in ieder geval op korte termijn. Sommige onderzoekers geloven echter dat het niet bij een tijdelijke impact blijft. Zij denken dat wiet kan helpen onze hersenen te 'herprogrammeren' voor een positief langetermijneffect op de stemming en cognitieve functie (Grunberg, 2015).

Wiet en de vecht-of-vluchtreactie

Wiet en de vecht-of-vluchtreactie

Formeel onderzoek naar dit onderwerp is nog niet in een vergevorderd stadium. Toch zijn er wel een paar veelbelovende studies die het effect van wiet op de vecht-of-vluchtreactie nader bekijken. Het verband tussen wietgebruik en de geestelijke gezondheid/hormonen is veelzijdig en complex, dus ook op dit gebied is meer onderzoek nodig.

Wiet kan je socialer en spraakzamer maken

Wiet kan je socialer en spraakzamer maken

Dit komt je vast bekend voor: stoned worden met vrienden en praten over alles wat maar in je opkomt. Het mag duidelijk zijn dat wiet mensen kan helpen om wat socialer te zijn. Dit geldt wellicht niet als je knetterstoned wordt van een echt sterke soort, maar lage doses van de juiste strain kunnen wel helpen om je wat losser te voelen. Je ervaart dan nog steeds dat opbeurende en euforische effect, maar het lijkt meer alsof je een drankje met vrienden drinkt.

Wiet en de longcapaciteit

Wiet en de longcapaciteit

Roken en het vergroten van de longcapaciteit lijken op het eerste gezicht tegenpolen, en wat betreft tabak klopt dat ook. Maar hoe zit het met het roken van wiet? Een studie uit 2012 testte de longfunctie van meer dan 5000 volwassenen gedurende twintig jaar (Szalavitz, 2012). De onderzoekers zagen dat tabaksrokers een verwachte daling van de longfunctie in de loop van de tijd lieten zien, terwijl bij wietrokers sprake was van onverwachte positieve resultaten.

De onderzoekers wezen er wel op dat een verhoogde longcapaciteit alleen werd opgemerkt bij matige en occasionele rokers die een paar keer per maand wiet rookten. Het positieve effect was hoogstwaarschijnlijk te wijten aan de gewoonte om lange, diepe hijsjes te nemen en de adem in te houden. Bij de zwaarste gebruikers was geen verbetering te zien. Dit geeft aan dat gematigdheid waarschijnlijk de sleutel is. Maar aangezien dit slechts één onderzoek is, bestaat hier voorlopig nog geen wetenschappelijke consensus over.

Wiet kan euforie opwekken

Wiet kan euforie opwekken

Euforie is 'een extreem gevoel van vreugde'. Het is daarbij een van de meest voorkomende ervaringen onder wietgebruikers. Je zou dergelijke euforie verwachten bij elke willekeurige opbeurende en stimulerende wietsoort, maar dit verschilt echt van soort tot soort. Wiet kan op iedereen een ander effect hebben, dus zoek een strain uit waar jij je goed bij voelt.

De toekomst van wiet en de voordelen ervan

De toekomst van wiet en de voordelen ervan

Zoals je hebt kunnen lezen, heeft wiet in potentie veel voordelen. Maar, zoals wel vaker in het leven, is het geen one-size-fits-all oplossing. Jij mag dan bij bepaalde soorten bepaalde voordelen ervaren, maar dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen geldt. Integendeel, iemand anders voelt zich er misschien wel ongemakkelijk bij.

Persoonlijke ervaringen en anekdotes zijn leuk, maar niet feitelijk onderbouwd. Wel wordt er momenteel hoogwaardig onderzoek naar wiet en het menselijk lichaam uitgevoerd. We zien de resultaten hiervan met gezonde spanning tegemoet. Het blijft fascinerend om te zien hoe dit bescheiden plantje onze stemming, slaap, eetlust en nog veel meer kan beïnvloeden. Misschien dat je op termijn zelfs wel een wietsoort kunt roken die alle voordelen biedt die we in dit artikel hebben genoemd. Zou dat niet mooi zijn?

Adam Parsons
Adam Parsons
Professioneel cannabisjournalist, copywriter en auteur Adam Parsons is al lang werkzaam bij Zamnesia. Hij behandelt een breed scala aan onderwerpen, van CBD tot psychedelica en alles daartussen. Adam schrijft blogartikelen, handleidingen en neemt een steeds groter wordend assortiment aan producten onder de loep.
Disclaimer:
Wij proberen ons verre te houden van medische beweringen. Dit artikel is slechts bedoeld ter lering en gebaseerd op wetenschappelijke onderzoekspublicaties van andere externe bronnen.

Externe Bronnen:
  1. Babson, K. A., Sottile, J., & Morabito, D. (2017). Cannabis, Cannabinoids, and Sleep: a Review of the Literature. Current Psychiatry Reports, 19(4). - https://doi.org
  2. Grunberg, V. A., Cordova, K. A., Bidwell, L. C., & Ito, T. A. (2015). Can marijuana make it better? Prospective effects of marijuana and temperament on risk for anxiety and depression. Psychology of Addictive Behaviors, 29(3), 590–602. - https://doi.org
  3. Kowal, M. A., Hazekamp, A., Colzato, L. S., van Steenbergen, H., van der Wee, N. J. A., Durieux, J., Manai, M., & Hommel, B. (2015). Cannabis and creativity: highly potent cannabis impairs divergent thinking in regular cannabis users. Psychopharmacology, 232(6), 1123–1134. - https://doi.org
  4. Levendal, R-A., Schumann, D., Donath, M., & Frost, C. L. (2012). Cannabis exposure associated with weight reduction and β-cell protection in an obese rat model. Phytomedicine, 19(7), 575–582. - https://doi.org
  5. Parmet, S. (2 juni 2017). Low-dose THC can relieve stress; more does just the opposite. UIC Today. Geraadpleegd op 23 februari 2022, op - https://today.uic.edu
  6. Price, S. (5 september 2019). Study shows that cannabis combats stress, anxiety and depression. Health Europa. - https://www.healtheuropa.eu
Effecten Facts Nieuws
Zoeken in categorieën
of
Zoeken