Blog
Kun Je Wiet Gebruiken Om Beter Te Slapen?
9 min

Kun Je Wiet Gebruiken Om Beter Te Slapen?

9 min

Mensen gebruiken wiet om allerlei redenen, waaronder het bevorderen van een gezonde slaap. Maar is wiet daadwerkelijk voordelig voor je nachtrust of lijdt de slaapkwaliteit juist onder het gebruik van de plant? En welke strains en verbindingen zijn het beste om een gezonde slaap te ondersteunen? Ontdek hier het antwoord op al deze en andere vragen.

Wiet wekt bij veel mensen sterk ontspannende sensaties op die mogelijk helpen een gezonde nachtrust te bevorderen. Daarom is het niet gek dat veel mensen voor het slapengaan wiet gebruiken. Maar wat is de impact ervan op je nachtrust precies en is het altijd een goed idee om een joint te roken voordat je naar dromenland vertrekt? Nou, het antwoord hierop is gecompliceerd. Lees snel verder, want we bespreken alles over de wietplant en de impact ervan op de slaap.

Het belang van goed slapen

Het belang van goed slapen

Een consistente goede nachtrust is belangrijk voor je gezondheid. Een slaaptekort, of slaap van slechte kwaliteit, heeft een negatieve impact op verschillende lichaamsfuncties, waaronder:

  • Je hersenfunctie en productiviteit

Je slaap is direct gekoppeld aan je leervermogen en productiviteit. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat de slaap impact heeft op je vermogen om nieuwe vaardigheden te leren, informatie op te halen en herinneringen te vormen. Tegelijkertijd is aangetoond dat de slaap je probleemoplossend vermogen beïnvloedt (Babson & Bonn-Miller, 2014).

  • Je emotionele en mentale gezondheid

Een gebrek aan slaap heeft niet alleen impact op je cognitieve functies; het beïnvloedt ook je visie, waarneming en reacties op de wereld om je heen. Uit onderzoek blijkt dat je minder goed omgaat met stress en emoties als je aan slaapgebrek lijdt. In een bepaald opzicht kun je de slaap beschouwen als een kans om je lichaam, maar ook je geest, opnieuw op te starten of op te laden, zodat je weer opperbest kunt functioneren. Als je niet genoeg slaapt, verhoog je overigens ook het risico op de ontwikkeling van mentale aandoeningen (Capello, 2020).

  • Je gewicht en stofwisseling

Ook is aangetoond dat een slechte slaap direct impact heeft op je stofwisseling en gewicht. Als je minder slaapt dan vereist (voor de meeste mensen is dat ongeveer 7-9 uur), ontstaat er een piek in je cortisolspiegel. Dit veroorzaakt weer een stressreactie in je lijf, waardoor het energie opslaat voor wanneer je wakker bent. Als je regelmatig slaap tekortkomt, kan dat ook de lichamelijke verwerking van insuline verstoren. Je lichaam kan suiker en vet dan minder goed in energie omzetten (Columbia University Department of Psychiatry, 2022). Het blijkt ook dat slaapgebrek de eetlust en het gevoel van verzadiging beïnvloedt, evenals je energieniveau. En dit heeft weer gevolgen voor je vermogen om lichamelijk actief te zijn (Paturel, 2020).

  • De gezondheid van het hart

Tot slot lijdt ook het hart hevig onder een slechte nachtrust. Studies tonen aan dat een slechte slaap direct impact op de bloeddruk heeft. Het is zelfs in verband gebracht met diabetes type 2 (Newsom, 2022).

Gerelateerd artikel

De Beste Kruiden Om Lekker Te Slapen

Wat is de invloed van wiet op de slaap?

Wat is de invloed van wiet op de slaap?

De wietplant is heel complex en heeft mogelijk invloed op diverse lichaamsfuncties, waaronder de slaap. Sterker nog, ongeveer 50-60% van de mensen die wiet gebruiken, doet dit om de nachtrust te verbeteren. En 85% van de therapeutische gebruikers met chronische pijn geeft aan dat cannabis hen helpt om beter te slapen. Als je weleens wiet hebt geprobeerd (ongeacht de hoeveelheid of frequentie), is je wellicht opgevallen dat het impact heeft op:

  • je vermogen om in slaap te vallen;
  • hoeveel je droomt;
  • hoe uitgerust je je in de morgen voelt.

We weten nog lang niet alles over wiet en de impact ervan op het menselijk lichaam. Toch blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat het de slaap op meerdere manieren beïnvloedt.

Om te beginnen, hebben meerdere studies geconcludeerd dat het gebruik van wiet voor het slapengaan de slaapbereidheid mogelijk bevordert. Ook zou het de kans op een verstoorde slaap verkleinen. Dit lijkt vooral het geval te zijn bij mensen die problemen hebben met in slaap vallen of mensen die met chronische pijn kampen (Centers for Disease Control and Prevention, 2021).

Mogelijk komt dit doordat cannabinoïden als THC en CBD een interactie met het endocannabinoïde systeem (ECS) aangaan. Deze cannabinoïden kunnen vervolgens respectievelijk het niveau van adenosine verhogen, een slaapbevorderende chemische stof, en de opwinding of alertheid remmen (Russo, Guy, & Robson, 2007).

Toch kan het ook gebeuren dat je door THC juist meer moeite hebt om in slaap te vallen. Vooral als je een hoge dosis gebruikt of als je niet aan de effecten gewend bent (Murillo-Rodriguez et al, 2003).

Gerelateerd artikel

Wat Is Het Endocannabinoïde Systeem (ECS)?

Wat is de invloed van wiet op de slaapcyclus?

Wat is de invloed van wiet op de slaapcyclus?

Je kunt de menselijke slaapcyclus in twee categorieën onderverdelen: de REM- (rapid eye movement) en NREM- (non-rapid eye movement) slaap. Deze categorieën omvatten in totaal vier verschillende slaapfases:

  • Fase 1 (NREM): deze fase van lichte slaap duurt ongeveer 5-10 minuten. Het markeert de overgang van waakzaamheid naar de slaaptoestand. In deze fase ontspannen je spieren (mogelijk ervaar je spiertrekkingen). Ook je ademhaling, hartslag en oogbewegingen vertragen. De hersenactiviteit neemt eveneens af, maar is nog redelijk actief in vergelijking met de andere fases.
  • Fase 2 (NREM): de tweede slaapfase valt nog steeds onder de noemer 'lichte slaap'. Volgens de American Sleep Foundation breng je ongeveer de helft van de totale slaaptijd in deze fase door (Tassinari et al, 1999). Je hersenen starten hierbij met de productie van speciale hersengolven. Deze worden 'slaapspindels' genoemd en men denkt dat ze een teken van geheugenverwerking zijn. Tijdens fase 2 van de slaapcyclus daalt je lichaamstemperatuur, stabiliseren je ademhaling en hartslag en houden je oogbewegingen op.
  • Fase 3 (NREM): fase 3 van de slaapcyclus, ook bekend als de 'deltaslaap', 'diepe slaap' of 'trage-golf-slaap', markeert het begin van diepere rust. In deze fase word je waarschijnlijk niet meer gewekt door geluiden of andere vormen van afleiding uit je omgeving. Tijdens de deltaslaap voert je lichaam het meeste herstel uit en als je er voldoende van krijgt, word je de volgende morgen verkwikt wakker. In deze fase slaan je hersenen ook herinneringen in je 'declaratieve geheugen' op. Denk aan de kennis of vaardigheden die je hebt geleerd, maar ook persoonlijke ervaringen.
  • Fase 4 (REM): de REM-slaap staat bekend als de enige 'actieve' fase van de slaapcyclus. De hersenactiviteit lijkt tijdens de REM-slaap sterk op wat je ervaart als je wakker bent, maar je lichaam is volledig immobiel. In deze fase droom je, en men denkt ook dat in dit stadium de emotionele geheugenverwerking plaatsvindt.

Als je de hele nacht slaapt, zal je lichaam deze cyclus zo'n 4-5 keer ondergaan. Deze cycli volgen echter geen vaste volgorde en de tijd die je in elke fase doorbrengt, zal ook variëren.

Wiet lijkt deze slaapcyclus op een aantal manieren te beïnvloeden. Allereerst kunnen de verzachtende en slaapopwekkende eigenschappen van wiet de slaaplatentie verminderen, waardoor je gemakkelijker in fase 1 terechtkomt. Daarnaast suggereren wetenschappers dat cannabis de tijd kan verkorten die je in de REM-slaap doorbrengt. Dit leidt tot minder dromen en een langere deltaslaap (Suni, 2022). Houd er wel rekening mee dat het aantal slaaponderzoeken met wiet maar beperkt is en dat de resultaten niet altijd consistent zijn.

Is wiet zinvol bij slaapstoornissen?

Is wiet zinvol bij slaapstoornissen?

Slaapstoornissen komen veel voor. Cleveland Clinic meldt bijvoorbeeld dat ruim zeventig miljoen Amerikanen last hebben van een slaapstoornis. Hieronder vallen slapeloosheid, slaapapneu, het rusteloze benensyndroom (RLS) en narcolepsie (Cleveland Clinic, 2020). Omdat wiet in steeds meer landen legaal is, zoeken mensen met deze stoornissen ook steeds vaker hun heil in de wietplant. Het is echter niet duidelijk in hoeverre cannabis bij de behandeling van deze klachten kan helpen.

Studies tonen aan dat wiet uitkomst kan bieden bij het in slaap vallen en doorslapen (Gates et al, 2014). Maar wat precies de gevolgen daarvan zijn, is nog onduidelijk. Zoals eerder vermeld, kan wiet er ook voor zorgen dat je meer tijd in de deltaslaap (fase 3) en minder tijd in de REM-slaap doorbrengt. We weten echter niet of dit positief is. Het zou gunstig kunnen zijn als je bijvoorbeeld last van nachtmerries hebt. Toch moet je ook rekening houden met de gevolgen van een tekort aan REM-slaap. De REM-slaap is voor volwassenen misschien minder belangrijk, maar men denkt wel dat het cruciaal is voor de ontwikkeling van de hersenen van baby's, kinderen en jongvolwassenen. Bovendien is de REM-slaap ook belangrijk voor de verwerking van emoties en het geheugen (Walsh et al, 2021).

Tot slot moeten we ook opmerken dat het gebruik van wiet soms juist bijdraagt aan slaapverstoringen. Een van de meestvoorkomende ontwenningsverschijnselen van cannabis is een verstoorde nachtrust. Daarbij komen slaaplatentie (moeilijk in slaap vallen) en een verstoorde slaap ('s nachts wakker worden, soms door levendigere dromen) het vaakst voor. Dit kan best problematisch zijn voor zowel regelmatige recreatieve cannabisgebruikers als therapeutische gebruikers die een tijdje willen stoppen. Het kan zelfs bijdragen aan meer wietgebruik en afhankelijkheid (Summer, 2022).

Gerelateerd artikel

Hoe Beïnvloedt Wiet Je Dromen?

Welke soorten wiet moet je kiezen om lekker te slapen?

Welke soorten wiet moet je kiezen om lekker te slapen?

De wietplant bevat ruim vijfhonderd chemische verbindingen, in verschillende concentraties. Combineer dit met het feit dat iedereen anders op wiet reageert en je snapt vanzelf waarom het zo lastig is om de juiste strain te vinden!

Als je op zoek bent naar een strain om lekker te slapen, is het belangrijk rekening te houden met specifieke cannabinoïden en terpenen.

Cannabinoïden

Cannabinoïden zijn unieke verbindingen die door planten en dieren, maar ook door mensen, worden geproduceerd. Ze hebben daarbij een interactie met ons aangeboren ECS. Deze van de wietplant afgeleide chemische stoffen hebben meestal de grootste impact op je lichamelijke processen, waaronder de slaap.

THC

THC is vaak de meest overvloedige cannabinoïde in moderne cannabis strains. Voor wat betreft de slaap, kan de stof een slaapbevorderend effect opwekken. Mogelijk val je hierdoor sneller in slaap en breng je meer tijd door in fase 3 van de slaapcyclus. Maar hoge concentraties THC kunnen het juist lastig maken om in slaap te vallen. Sommige mensen ervaren daarbij angst en paranoia, vooral personen die nog onbekend zijn met het effect van THC of er gevoelig voor zijn.

CBD

CBD is vaak de tweede meest aanwezige cannabinoïde in moderne wietplanten. Het is niet bedwelmend, dus je wordt er niet high van, maar verder weten we nog niet veel over het werkingsmechanisme ervan. Wel is bekend dat het effect van CBD meestal licht ontspannend is en dat de verbinding vaak wordt gebruikt om spanning te verlichten, waardoor je gemakkelijker in slaap kunt vallen. Toch is in sommige onderzoeken ook vastgesteld dat CBD het wakker blijven juist stimuleert (Babson & Bonn-Miller, 2014).

CBN

CBN is een minder bekende cannabinoïde die vaak in hoge concentraties in ouder plantenmateriaal wordt aangetroffen. De volledige effecten ervan zijn nog onduidelijk, maar veel natuurlijke slaapmiddelen bevatten deze cannabinoïde omdat het mogelijk helpt de slaap te bevorderen.

Terpenen

Terpenen zijn aromatische moleculen. De wietplant produceert ze in dezelfde klieren als cannabinoïden. Ze zijn verantwoordelijk voor de unieke geuren van de plant en hebben ook enigszins impact op de lichamelijke effecten die je ervaart. De volgende terpenen hebben mogelijk invloed op de kwaliteit van je slaap:

Myrceen

Myrceen is een van de meest voorkomende terpenen in de wietplant. Je komt het ook vaak in bier tegen, waar het bijdraagt aan een hoppig, kruidig aroma. Daarnaast zijn mango's rijk aan myrceen. Naar verluidt, heeft de stof een ontspannend effect, zowel fysiek als mentaal. Dit kan helpen als je lekker wilt slapen.

Linalool

Ook linalool is een belangrijke terpeen in de wietplant. Het draagt bij aan de pittige en bloemrijke geuren ervan. Ook lavendel bevat een hoge concentratie linalool en toevallig wordt precies deze plant al eeuwenlang gebruikt vanwege haar ontspannende en slaapbevorderende eigenschappen.

Caryofylleen

Caryofylleen is een pittige terpeen die je in zwarte peper, andere specerijen en, uiteraard, de wietplant aantreft. Deze terpeen is uniek omdat het rechtstreeks met receptoren van het ECS kan communiceren. Daarbij beïnvloedt caryofylleen mogelijk processen die verband houden met de slaap, pijn en ontstekingen.

Hoe gebruik je wiet voor een gezonde slaap?

Hoe gebruik je wiet voor een gezonde slaap?

Als je wiet voor een bepaald doel wenst te gebruiken, is het vinden van de juiste strain essentieel. Maar hoe en wanneer je het gebruikt, is net zo belangrijk. Hieronder vind je wat algemene tips voor het gebruik van wiet om lekker te slapen.

Dosis

De dosering is altijd belangrijk als je wiet gebruikt. Om een natuurlijke slaap te bevorderen, raden we aan met een lage dosis te beginnen. Dit helpt om eventuele negatieve bijwerkingen (vooral in het geval van THC-rijke soorten) te voorkomen. Denk hierbij aan angst, paranoia of misselijkheid.

Planning

Als een gezonde nachtrust op jouw wensenlijstje staat, probeer dan in de avond wiet te gebruiken, net voordat je naar bed gaat. Als je het wilt roken of vapen, doe dat dan 30-60 minuten voor het slapengaan. Wil je liever edibles gebruiken, eet ze dan 60-120 minuten voordat je naar bed gaat. Het effect van edibles komt namelijk langzamer op.

Gebruiksmethode

Hoe je de wiet consumeert, komt op je persoonlijke voorkeur neer. Voor een gezonde nachtrust, raden we aan een methode te kiezen waar je je comfortabel bij voelt en bekend mee bent. In het geval van roken en vapen is het makkelijker om 'naar behoefte' te doseren. Dat verkleint de kans op een overweldigend effect. Edibles en andere orale methoden bieden echter meer uitgesproken effecten. Deze komen langzamer op, maar houden wel langer aan. Of dit gunstig is of niet, verschilt per persoon.

Top 5 soorten wiet om lekker te slapen

Top 5 soorten wiet om lekker te slapen

We hebben tot dusver veel beschreven. Gebaseerd op al deze informatie, zijn hier een aantal soorten die je kunt proberen om een gezonde nachtrust te stimuleren.

Gorilla Glue (Zamnesia Seeds)

Onze Gorilla Glue is geïnspireerd op de originele GG #4. Deze indica-dominante strain bevat ongeveer 24-26% THC en een exotische mix van terpenen. Dit wekt een sterke, lichamelijke stone en mentale euforie op waarmee het aan het einde van de dag goed ontspannen is. Geniet echter wel met mate van Gorilla Glue, want ze is ongelooflijk krachtig!

Purplematic CBD (Royal Queen Seeds)

Purplematic CBD is een CBD-rijke autoflowering strain van Royal Queen Seeds. Haar compacte, paarse toppen bevatten ongeveer 17% CBD, 0,5% THC en heerlijke terpenen die voor fruitige, zoete en aardse geuren zorgen. Het effect is niet bedwelmend, maar ontspant en stelt je gerust. Geniet in de avond van deze wiet om spanning te verlichten terwijl je je opmaakt voor een zalige, herstellende nachtrust.

Purplematic CBD (Royal Queen Seeds) feminized

(13)
Ouders: Kush Rose Auto CBD x Afghan Rose Auto CBD
Genetica: Ruderalis/Indica/Sativa
Bloeitijd: 8-9 weken van zaadje tot oogst
THC: 0-1%
CBD: 17%
Bloei soort: Autoflowering

Kalini Asia (Zamnesia Seeds)

Kalini Asia is een unieke Kush strain. Haar oogverblindende paarse toppen stralen een verrukkelijk aroma uit van Kush. Laat je verleiden door vleugjes dennen, citrus en kruiden, aangevuld met 24% THC. Het effect is vooral lichamelijk en wordt gekenmerkt door een warme, tintelende, fysieke stone, waardoor je urenlang op de bank wilt blijven liggen. Rook deze wiet een uur voor het slapengaan en waarschijnlijk vertrek je in no time naar dromenland!

Great White Shark (Green House Seeds)

Great White Shark is een iconisch lid van de 'White'-familie van Greenhouse Seeds. Deze soorten staan erom bekend zo'n dikke laag trichomen te ontwikkelen dat ze haast een sneeuwwit uiterlijk krijgen! Great White Shark bevat ongeveer 14% THC (ideaal voor beginners of blowers die gevoelig zijn voor het bedwelmende effect van THC), 1,7% CBD en tot 0,8% CBN. Het effect is daarmee ontspannend en heel evenwichtig, waardoor ze ideaal is als natuurlijk slaapmutsje!

Great White Shark (Greenhouse Seeds) feminized

(1)
Ouders: Super Skunk x Brazilian x South Indian
Genetica: 80% Indica / 20% Sativa
Bloeitijd: 9-10 weken
THC: 15%
CBD: 0-1%
Bloei soort: Fotoperiode

Girl Scout Cookies (Zamnesia Seeds)

Girl Scout Cookies is vooral in Amerika ongelooflijk gewild, vanwege haar gebalanceerde effecten en verrukkelijke koekjesgeur. Onze versie van deze klassieker pronkt met een rijk, toetjes-achtig aroma en tot wel 22% THC. Na gebruik, ervaar je sterke, mentale euforie die je humeur verbetert en je lichaam ontspant. Rook deze wiet 1-2 uur voordat je naar bed gaat. Terwijl je op het effect wacht, kun je bijvoorbeeld een film kijken of een hapje eten.

Kleven er risico's aan het gebruik van wiet om beter te slapen?

Wiet wordt als een geweldig natuurlijk slaapmiddel aangeprezen en voor sommige mensen kan dit absoluut het geval zijn. In dit artikel heb je echter ook gelezen dat het een negatieve impact kan hebben op je vermogen om in slaap te vallen of door te slapen. Het is daarom altijd een goed idee om je klachten met je huisarts te bespreken, evenals je interesse in de wietplant. Hij of zij kent je beter en kan vast goede adviezen geven. Daarnaast moet je wiet altijd met mate gebruiken en het gebruik staken als je merkt dat het een negatieve impact op je slaap heeft.

Wiet voor een gezonde slaap: vriend of vijand?

Wiet voor een gezonde slaap: vriend of vijand?

We kunnen geen duidelijk antwoord geven op de vraag of wiet de slaap kan verbeteren. Helaas weten we nog niet genoeg over de complexe chemische samenstelling van de wietplant en lijkt het effect per persoon te verschillen. Wil je zelf wiet proberen om de kwaliteit van je slaap te verbeteren? Ga dan vooral voorzichtig te werk. En vergeet ook niet dat er nog talloze andere kruiden bestaan die de slaap kunnen bevorderen!

Steven Voser
Steven Voser
Steven Voser is een onafhankelijke cannabisjournalist met meer dan zes jaar ervaring in het schrijven over alles omtrent wiet: hoe je het kweekt, hoe je er optimaal van geniet, maar ook de groeiende industrie en het onduidelijke juridische landschap eromheen.
Disclaimer:
Wij proberen ons verre te houden van medische beweringen. Dit artikel is slechts bedoeld ter lering en gebaseerd op wetenschappelijke onderzoekspublicaties van andere externe bronnen.

Externe Bronnen:
  1. Babson, K. & Bonn-Miller, M. (2014). Sleep Disturbances: Implications for Cannabis Use, Cannabis Use Cessation, and Cannabis Use Treatment. Current Addiction Reports, Volume 1, 109–114. - https://link.springer.com
  2. Barret, E., Beaver, W., & White, R. (1974). The effects of marijuana on human sleep patterns. Biological Psychiatry, Volume 8(1), 47-54. - https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  3. Capello, K. (2020, December 21). The Impact of Sleep on Learning and Memory. University of Pennsylvania School of Medicine, Chronobiology and Sleep Institute. - https://www.med.upenn.edu
  4. Centers for Disease Control and Prevention (2021). How Does Sleep Affect Your Heart Health? Retrieved August 8, 2022 from - https://www.cdc.gov
  5. Cleveland Clinic. (2020). Common Sleep Disorders. Retrieved August 8, 2022 from - https://my.clevelandclinic.org
  6. Columbia University Department of Psychiatry (2022). How Sleep Deprivation Impacts Mental Health. Retrieved August 8, 2022 from - https://www.columbiapsychiatry.org
  7. Gates, P., Albertella, L., Copeland, J. (2014). The effects of cannabinoid administration on sleep: a systematic review of human studies. Sleep Medicine Review, Volume 18. - https://www.med.upenn.edu
  8. Newsom, R. (2022, April 15). Weight Loss and Sleep. Sleep Foundation. - https://www.sleepfoundation.org
  9. Paturel, A. (2020, July 18). Sleep More, Weigh Less. WebMD. - https://www.webmd.com
  10. Russo, E., Guy, G., & Robson, P. (2007). Cannabis, Pain, and Sleep: Lessons from Therapeutic Clinical Trials of Sativex®, a Cannabis-Based Medicine. Chemistry and Biodiversity, Volume 4(8) - https://onlinelibrary.wiley.com
  11. Summer, J. (2022, April 26). What is REM Sleep and How Much Do You Need? Sleep Foundation. - https://www.sleepfoundation.org
  12. Suni, E. (2022, July 8). Stages of Sleep. Sleep Foundation. - https://www.sleepfoundation.org
  13. Tassinari, C.A., Ambrosetto, G., Peraita-Adrado, M.R., Gastaut, H. (1999). The Neuropsychiatric Syndrome of Δ9-Tetrahydrocannabinol and Cannabis Intoxication in Naive Subjects. Marijuana and Medicine, Volume 1, - https://link.springer.com
  14. Walsh J., Maddison K., Rankin T., Murray K., McArdle N., Ree M., Hillman D., Eastwood P. (2021). Treating insomnia symptoms with medicinal cannabis: a randomized, crossover trial of the efficacy of a cannabinoid medicine compared with placebo. Sleep, Volume 44(11). - https://doi.org
Seedshop Top Lists
Zoeken in categorieën
of
Zoeken