Cannabis en Slaap - Top 5 Soorten Voor Slapeloosheid

Gepubliceerd op:
Categorie: Beoordelingen van soortenBlogCannabis

Cannabis en Slaap - Top 5 Soorten Voor Slapeloosheid

Marihuana wordt al lang gebruikt om mensen te helpen in slaap te vallen, en recent onderzoek suggereert zelfs dat het cannabinoïdesysteem een rol speelt bij slaapregulatie.

De top 5 cannabissoorten voor slapeloosheid

CBD Shark Shock

CBD Shark Shock

Uit de medicinaal gefocuste geesten van de CBD Crew komt Shark Shock voort, een door Indica gedomineerde hybride die pronkt met een hoog CBD-gehalte en perfect gemixt is met THC om een heleboel aandoeningen te kunnen behandelen – slapeloosheid en een heleboel andere slaapstoornissen. Als je echt graag in slaap wilt vallen, zou je Shark Shock een kans moeten geven – het is ontspannend en helpt goed om in slaap te vallen. Bij het roken heeft deze wiet een zoete, fruitige smaak.

Bubba Kush

Bubba Kush

Bubba Kush is een haast pure Indicasoort die het resultaat is van het kweken van Bubble Gum en Kush. Hoewel ze niet zo sterk is als sommige andere Kushsoorten op de markt voor wat betreft THC, is deze mooi uitgebalanceerde soort wel een ideale keus voor degenen die een slaaptekort hebben. De high is zeer ontspannend en kan je aan de bank vastnagelen als je dat wilt. Als je haar rookt, heeft ze een zoete, maar aardse smaak, met een vleugje Kush.

CBD Critical Mass

CBD Critical Mass

Nog een sterke speler van de kwekers van CBD crew: hun versie van Critical Mass, oftewel CBD Critical Mass. Net als bij veel andere soorten ligt de nadruk bij CBD Critical Mass op het hoge CBD-gehalte, dat samenwerkt met THC om je te helpen bij het inslapen. Deze ontspannende door Indica gedomineerde soort die de potentie heeft om je aan de bank vast te nagelen, heeft een citrussmaak en een cannabinoïdegehalte dat degenen die op zoek zijn naar een op slaap gerichte medicinale soort niet teleur zal stellen.

Vanilla Kush

Vanilla Kush

Vanilla Kush is een door Indica gedomineerde soort die goed smaak én een sterk cannabinoïdegehalte heeft. De combinatie van de subtiele, maar wel genietbare vanillesmaken en het vermogen om je mee te nemen naar de diepten van de ver reikende stone, maken haar de ideale keus voor degenen die de spanning in hun lichaam en geest willen afbouwen om rustig in slaap te kunnen vallen.

Blue Mystic

Blue Mystic

Blue Mystic is een door Indica gedomineerde soort met een korte bloeiperiode en een redelijke opbrengst. Ze heeft een kruidige en fruitige smaak en geeft een comfortabele lichamelijke roes voor algehele ontspanning. Het is een goed startpunt voor mensen die aan slapeloosheid lijden, want ze is niet overweldigend zoals sommige andere soorten op de lijst. Ze geeft je de mogelijkheid om jezelf langzaam en comfortabel in de diepten van de slaap te laten zakken.

De informatie die hier gepresenteerd is, moet niet opgevat worden als medicinaal advies en is niet bedoeld om gedegen medische zorg te vervangen. Deze informatie is niet bedoeld om te diagnosticeren, behandelen, genezen of ziekten te voorkomen.

Go to Top 5

Maar op welke manier heeft cannabis precies effect op de slaap? En welke soorten zijn het best voor slapeloosheid?

Cannabis kan zo een groot effect op de slaap hebben, dat veel mensen die lijden aan slapeloosheid of het gewoon moeilijk vinden om in slaap te vallen, voor het naar bed gaan vaak cannabis gebruiken. Mensen die het ’s avonds gebruiken zeggen niet alleen maar meer slaperigheid te voelen, maar geven ook aan sneller in slaap te vallen, ’s nachts minder vaak wakker te worden en over het algemeen beter te slapen.

Dit is heel interessant voor mensen die aan slapeloosheid lijden en op zoek zijn naar een natuurlijk alternatief voor slaapmiddelen. Velen van hen stappen nu over op het gebruik van cannabis.

Wat is slapeloosheid?

Slapeloosheid is een slaapstoornis die over het algemeen een symptoom is van een ernstigere aandoening, zoals depressie of overspannenheid. Het is op zichzelf een zeldzame aandoening. Het kan ervoor zorgen dat mensen enorm veel moeite hebben om in slaap te vallen en in slaap te blijven. Men denkt dat 10-30 procent van alle volwassenen aan slapeloosheid heeft geleden en dat van degenen die de diagnose hebben gekregen 95 procent slaapmiddelen krijgt voorgeschreven. Slaapmiddelen kunnen helaas langdurige, ongewenste bijwerkingen hebben, zoals aanhoudende slaperigheid en zelfs risico op overlijden. Het is geen wonder dat veel mensen besloten hebben om voorgeschreven medicatie in te ruilen voor marihuana. Maar is dit verstandig? En op welke manier helpt marihuana?

Cannabis, slaap en onderzoek

Er is verrassend weinig (of misschien is dat geen verrassing) onderzoek gedaan naar hoe de twee cannabinoïden in cannabis, THC en CBD, van invloed zijn op de slaap. Door de recente hervormingen met betrekking tot cannabis en het toenemende aantal onderzoeken naar de medicinale eigenschappen van cannabis beginnen onderzoekers zich nu pas op dit gebied te richten. Het onderzoek dat verricht is, suggereert dat het endocannabinoïdesysteem in ons lichaam (het systeem waar THC, CBD en andere cannabinoïden mee interacteren) een significante rol speelt bij het reguleren van de slaap. Een onderzoek uit 2012 suggereert zelfs dat slapeloosheid veroorzaakt kan worden door een afwijking in het endocannabinoïdesysteem en dat men zich bij het zoeken naar een behandeling moet richten op dit systeem. Hoewel niet direct gesuggereerd wordt dat cannabis succesvol interacteert met het endocannabinoïdesysteem, is het wel voor de hand liggend dat de oplossing bij cannabis ligt – dit is in overeenstemming met de anekdotes.

Het huidige probleem is dat het meeste onderzoek naar dit onderwerp in vitro is uitgevoerd of op dieren met een soortgelijk biologisch systeem, zoals ratten. Er is heel weinig op mensen getest, hoewel proeven op dieren wel zeer bemoedigende resultaten hebben laten zien, die het idee van cannabis als slaapmiddel ondersteunen. Maar door het gebrek aan onderzoeken worden vaak anekdotische beschrijvingen van het internet en van vrienden aangehaald.

Het onderzoek dat op mensen met slapeloosheid is uitgevoerd is erg oud en kleinschalig, maar het laat wel positieve resultaten zien. Een onderzoek uit 1973 dat gepubliceerd werd in Psychopharmacologia beschrijft hoe negen patiënten die leden aan slapeloosheid verschillende doseringen THC kregen toegediend, 10, 20 of 30 gram. Men ontdekte dat degenen die 20 mg hadden gekregen veel sneller in slaap vielen dan degenen die een andere dosis hadden gekregen. Wat interessant was, was dat de dosis van 30 mg het juist moeilijker maakte om in te slapen. De onderzoekers weten dit aan de verhoogde psychedelische aard van de ervaring, die de wens om in slaap te vallen verminderde. Een ander onderzoek naar de effecten van CBD liet zien dat degenen die een dosis kregen van 160 mg langer in slaap bleven dan degenen die een placebo kregen. Dit suggereert dat de combinatie van zowel THC als CBD ons kan helpen om sneller in slaap te vallen en langer in slaap te blijven.

Marihuana en de slaapcyclus

Men heeft ontdekt dat cannabis niet alleen maar invloed heeft op hoe makkelijk we in slaap vallen en hoe lang we in slaap blijven, maar ook op de slaapcyclus zelf. Cannabis verhoogt significant de diepe derde slaapfase en vermindert de duur van de REM-slaap die we ervaren. De derde slaapfase zou de belangrijkste fase zijn voor degenen die lijden aan een slaapstoornis. REM-slaap is de lichte slaap tijdens welke we dromen. Als gevolg van een verminderde REM-slaap ervaren mensen die cannabis gebruiken als slaapmiddel vaker een droomloze slaap.

Een kortere periode van REM-slaap is in verband gebracht met een verbeterd geheugen en een vermindering van symptomen van depressie. Het is echter de moeite waard om te vermelden dat er in feite niet veel bekend is over de REM-slaap en wat deze slaap teweegbrengt. Daarom is altijd voorzichtigheid geboden, want door de duur van de REM-slaap te verkorten, kom je voor wat betreft wetenschappelijk onderzoek op onbekend terrein.

Veel mensen zweren bij het gebruik van cannabis om in slaap te vallen, en onderzoek suggereert dat er ten minste een positief effect op de slaap is.

Sativa of Indica?

Laten we dus de meest geschikte soorten bespreken. Maar wil je je op Sativa- of op Indicasoorten richten? Het eenvoudige antwoord is Indica. Sativasoorten zijn meestal energieker en cognitiever. Aangezien ze gekweekt worden om veel THC te bevatten, word je gauw iets te spacey, zoals aangetoond door het eerder genoemde onderzoek, dat liet zien dat te hoge doseringen THC slaperigheid juist tegen kunnen werken.

Aan de andere kant veroorzaken Indicasoorten juist een grondiger, lichamelijk effect. Indica’s hebben ook de neiging om meer verschillende cannabinoïden te bevatten en vaak ook hogere niveaus CBD, en dat veroorzaakt samen met THC een goede slaap. Dus zelfs als je een extreem krachtige soort hebt met veel THC, kan de CBD die erin zit het scherpe randje eraf halen.

Wat is de beste manier om het te consumeren?

Hoewel de populairste manier om cannabis te nemen het roken is, zouden degenen die willen profiteren van de medicinale effecten moeten overwegen om het te eten. Als je cannabis eet, zet je lever de cannabinoïden om in een krachtigere en langdurigere vorm. Als gevolg hiervan zijn de slaperige effecten sterker en duren ze de hele nacht – hiermee verbeter je de kans op een ononderbroken slaap. Het nadeel van het eten van gebakken cannabisproducten is, dat deze producten bereid moet worden. En om oraal actief te worden moet cannabis door een verhittingsproces gaan, en dan kan het ook nog eens 45 minuten duren voordat de werking intreedt.

Een andere goede manier om cannabis te nemen is middels een tinctuur. Dat is zowel makkelijk in te nemen als makkelijk te maken. Het voordeel van een tinctuur is dat het maanden lang zijn kracht behoudt en het erg makkelijk is om met druppels te juiste dosis af te meten. De eerste keer is het misschien moeilijk om het te maken, maar als je het eenmaal gedaan hebt, blijft het maanden lang goed. Leer hier Hoe Je Jouw Eigen Cannabistinctuur Maakt.

Producten voor slapeloosheid