Blog
Hoe Beïnvloedt Wiet Je Dromen?
6 min

Hoe Beïnvloedt Wiet Je Dromen?

6 min

Je kent het wel: vrienden die vertellen over hun plotselinge levendige dromen na het nemen van een wietpauze. Sommigen beweren zelfs dat ze meer nachtmerries hebben dan normaal. Maar is er daadwerkelijk een verband tussen wietgebruik en dromen? Lees verder om erachter te komen!

Vraag wietliefhebbers naar hun dromen en je krijgt uiteenlopende, maar altijd fascinerende antwoorden. Het zijn vaak de meest levendige, filmische avonturen. Sommigen ervaren daarbij 's nachts meerdere dromen, vergelijkbaar met een behoorlijke trip. Maar meestal hoor je dit soort verhalen alleen van mensen die een tijdje geen wiet meer hebben gerookt.

Studies hebben ook een verband gevonden tussen het gebruik van wiet en mogelijke effecten op slapen en dromen. In dit artikel onderzoeken we het belang van dromen, hoe cannabis de slaapcyclus beïnvloedt en of ontwenningsverschijnselen van wiet nachtmerries kunnen veroorzaken. Op die manier krijgen we een beter idee van hoe wiet onze dromen beïnvloedt. We kijken daarbij ook of cannabis dromen kan tegenhouden of zelfs lucide dromen kan aanwakkeren. Ten slotte bespreken we onze favoriete wietsoorten voor een welverdiende nachtrust.

De menselijke slaap

De Menselijke Slaap

Maar om te beginnen, moeten we begrijpen hoe de menselijke slaapcyclus werkt.

Online verdwaal je al snel in de literatuur over dit onderwerp. We houden het daarom simpel: elke nacht doorloop je vier verschillende slaapfasen als onderdeel van een volledige slaapcyclus. Elke cyclus bestaat uit zowel remslaap (REM / Rapid Eye Movement) als non-remslaap (NREM / Non Rapid Eye Movement).

Normaal gesproken doorloopt ons lichaam deze slaapcyclus gemiddeld vier tot zes keer per nacht. Maar hoe langer je slaapt, hoe korter de NREM-slaap en hoe langer het REM-stadium.

Laten we hieronder eens op elke afzonderlijke fase van de slaapcyclus ingaan.

Gerelateerd artikel

Hoe Gebruik Je Cannabis Om Beter Te Slapen

Slaapstadia

Slaapstadia

In de eerste drie stadia van de slaap zijn we in non-remslaap (NREM).

Fase 1: N1. Dit is de kortste fase, die meestal maximaal vijf minuten duurt. Dit is het stadium waarin we nog wakker zijn en langzaam in slaap vallen.

Fase 2: N2. In deze fase beginnen zowel de hartslag als de lichaamstemperatuur te dalen naarmate het lichaam overgaat in een diepere slaap. Deze fase duurt meestal tussen de 25 en 60 minuten.

Fase 3: diepe slaap. Wanneer je dit stadium bereikt, word je niet zomaar weer wakker. Echt diepe slapers schrikken zelfs niet wakker van harde geluiden tot 100 decibel. Als je uit fase 3 wakker wordt, ben je dan ook vaak even in de war. Dit staat ook wel bekend als slaapinertie. Fase 3 duurt meestal maximaal 40 minuten.

Fase 4: REM. De vierde en laatste slaapfase is waarin de dromen meestal plaatsvinden. De ademhaling wordt ook onregelmatiger. De REM-fase duurt meestal tussen de 10 en 60 minuten.

Het belang van dromen

Het Belang Van Dromen

Het is te makkelijk om dromen simpelweg af te doen als iets wat nou eenmaal gebeurt als je slaapt. We weten dat onze hersenen tijdens deze rustperiode functioneel blijven en dat dromen slechts een bijproduct van die activiteit zijn.

Maar volgens experts heeft dromen ook een belangrijke functie voor ons algehele welzijn. Neurowetenschapper Matthew Walker wijst er bijvoorbeeld op dat het een vorm van genezing is. Hij zegt dat vooral de REM-slaap helpt om de "pijnlijke prikkels" weg te nemen van alle traumatische momenten die we gedurende de dag hebben ervaren.[1]

Volgens Walker is de REM-slaap het enige moment dat onze hersenen niet gevuld zijn met noradrenaline, een angstopwekkend molecuul. En vanwege die stressvrije toestand zijn we in staat om zorgwekkende herinneringen in alle rust te verwerken.

Wiet en dromen

Wiet En Dromen

Volgens onderzoek kan THC de REM-slaap mogelijk onderdrukken. Daarnaast is aangetoond dat het zowel de slaaplatentie (de hoeveelheid tijd die iemand nodig heeft om in slaap te vallen) als de droomfrequentie beïnvloedt.

Maar wat is precies de samenhang tussen wietgebruik en dromen? In onderzoek uit 2019 werden elf wietgebruikers en acht niet-gebruikers geobserveerd. Beide groepen moesten thuis met een speciale hoofdband slapen. Deze hoofdbanden registreerden en analyseerden de kwaliteit van de slaap.

In termen van slaapkwaliteit vertoonden de wietgebruikers een langere slaaplatentie en een kortere REM-tijd. Er was geen sprake van verschillen in het herinneren van dromen. Wel rapporteerden de gebruikers een "hoge mate van bizarheid" in hun dromen.[2]

Gerelateerd artikel

Belemmert zwaar cannabis gebruik het dromen?

Wiet en de REM-slaap

De REM-slaap is het slaapstadium waarin dromen plaatsvinden. Dit stadium komt ongeveer na negentig minuten slaap op. Je ogen beginnen daarbij snel zijwaarts te bewegen (vandaar de naam 'Rapid Eye Movement').

We zeiden al dat wiet de REM-slaap mogelijk kan verkorten. Onderzoek uit 2008 toonde echter ook aan dat gebruikers een slechtere slaapefficiëntie hadden en minder snel in slaap vielen.[3]

Aan de andere kant betekent dat ook dat het buiten beschouwing laten van THC het tegenovergestelde effect zou kunnen hebben. De wetenschap onderbouwt deze theorie met wat 'REM-rebound' wordt genoemd. Dit werd voor het eerst in 1975 waargenomen.[4] Kort gezegd, houdt dit in dat, door geen THC te gebruiken, wietgebruikers een sterkere REM-slaap en ongewone dromen kunnen ervaren.

Hoe zit het met CBD en dromen?

Hoe Zit Het Met CBD En Dromen?

Tot nu toe hebben we de mogelijke effecten van THC op dromen op een rijtje gezet. Maar hoe zit het met CBD, een niet bedwelmende cannabinoïde? Heeft dit stofje ook invloed?

Ten eerste moet je weten dat CBD een veelgebruikt ingrediënt in slaapsupplementen is. Hoewel er geen bewijs bestaat dat het direct de slaap induceert, wordt wel aangenomen dat de indirecte effecten ervan de slaapbereidheid kunnen bevorderen.

Onderzoek uit 2019 wijst bijvoorbeeld op het potentieel van CBD om spanning die gepaard gaat met slaapproblemen te verminderen.[5] En een experiment uit 2007 in Chemistry & Biodiversity liet zien dat 40 tot 50% van de deelnemers met Sativex "een goede of zeer goede slaapkwaliteit" bereikte.[6] Sativex is een 1:1 THC:CBD-spray voor oromucosaal gebruik.

Omdat er echter onvoldoende onderzoek is gedaan naar het specifieke effect van CBD op dromen, hebben we tot dusver alleen nog anekdotisch bewijs. Kortom: er zijn meer studies en experimenten nodig om definitieve conclusies te kunnen trekken over de relatie tussen CBD en dromen.

Ontwenning van wiet en dromen

Ontwenning Van Wiet En Dromen

Het is goed om af en toe een tolerantiepauze in te lassen. Dit geeft je longen namelijk letterlijk en figuurlijk een adempauze en je systeem kan zo aan het gebrek aan THC wennen. Je komt daarbij weer terug op een niveau dat vergelijkbaar is met toen je die allereerste jointjes rookte. De eerste hijs zal daarmee ook weer kneiterhard binnenkomen.

Eerder zeiden we al dat sommige gebruikers na een tijdje van onthouding intensere dromen ervaren. En aangezien THC de REM-slaap mogelijk onderdrukt, zouden we kunnen stellen dat dit soort plotselinge, levendige dromen deel uitmaken van de ontwenningsverschijnselen, goedschiks of kwaadschiks.

Kan wiet lucide dromen veroorzaken?

Kan Wiet Lucide Dromen Veroorzaken?

Er bestaat geen specifiek onderzoek naar de effecten van verschillende cannabisstoffen op lucide dromen. Maar het lijkt er wel op dat wiet (of beter gezegd: onthouding ervan) vreemde, ongewone droomervaringen kan veroorzaken.

Laten we even teruggaan naar het REM rebound effect. Als je je van THC onthoudt, zorgt die plotselinge toename van de REM-slaap ervoor dat je hersenen als het ware worden 'gereset'. Dit komt omdat ze gewend raken aan de afwezigheid van THC. Het is alsof je systeem een schop onder zijn kont krijgt.

Onderzoek ondersteunt deze theorie. Zo werden in 2011 de mogelijke effecten van de ontwenningsverschijnselen van wiet belicht, waarbij "nachtmerries en/of vreemde dromen het ‘meest valide’ waren".[7] Met de Cannabis Withdrawal Scale (een meetsysteem voor ontwenningsverschijnselen) moest 49 wietgebruikers gedurende een week waarin ze normaal gebruikten, gevolgd door twee weken zonder wietgebruik, dagelijks scores noteren. Hoewel een groot deel van hen ongewone dromen of nachtmerries meldde, veroorzaakte het "relatief weinig geassocieerd leed".

Onderzoek uit 2016 toonde vergelijkbare resultaten aan: 41% van de deelnemers meldde verstoringen van de slaap.[8]

Deze studies zeggen niet dat wiet het vermogen heeft om lucide dromen op te wekken of in stand te houden, maar we kunnen hiermee wel stellen dat THC in het bijzonder onze onbewuste droomstaat kan beïnvloeden.

Gerelateerd artikel

Wat Zijn De Risico's Van Lucide Dromen?

Kan wiet dromen tegenhouden?

Kan Wiet Dromen Tegenhouden?

Op basis van de eerder genoemde bevindingen kan THC de REM-slaap mogelijk onderdrukken. Dat betekent in principe dat je minder tijd in deze droomfase doorbrengt. Het stopt onze dromen niet per se, maar het zou ze theoretisch gezien wel kunnen inkorten.

Voor je welzijn is het echter essentieel dat je diep slaapt. Heb je moeite om een goede nachtrust te pakken, maak je dan geen zorgen! Bepaalde wietsoorten kunnen je namelijk een handje helpen:

Wietsoorten om de slaap te bevorderen

Indica-dominante soorten worden vaak als eerste genoemd als je een wietgebruiker vraagt welke wietsoorten je slaperig maken. Hoewel de soort secundair is aan het cannabinoïde- en terpenengehalte, bevatten indica's vaak een hoog THC-gehalte en slaapopwekkende terpenen. Dus er zit een kern van waarheid in de bewering dat indica’s als een slaapmutsje kunnen fungeren. Sommige mensen vinden echter CBD-soorten effectiever voor het bereiken van een diepe, rustgevende slaap.

Hier volgen hier een paar suggesties voor als je lekker wilt slapen. Voor alle nachtbrakers: dit kan de broodnodige oplossing voor je probleem zijn.

• Bubba Kush

Laten we met Bubba Kush beginnen. Deze indica-dominante soort zal je in een intense, dromerige staat brengen. Je krijgt zin om het licht uit te doen en echt even wat rust te pakken. Door de 18% THC voel je het rustgevende effect al meteen bij de eerste paar hijsjes.

Bubba Kush (Greenhouse Seeds) feminized

(5)
Ouders: Bubble Gum x Kush
Genetica: 80% Indica / 20% Sativa
Bloeitijd: 9-10 weken
THC: 18%
CBD: 0-1%
Bloei soort: Fotoperiode

• Northern Light

De volgende op onze lijst is Northern Light, van het team van Royal Queen Seeds. Met 18% THC levert deze pure indica een diepe, bevredigende stone die de spanning in zowel lichaam als geest laat verdwijnen.

Northern Light (Royal Queen Seeds) feminized

(18)
Ouders: Northern Light
Genetica: 100% Indica
Bloeitijd: 7-8 weken
THC: 18%
CBD: Gemiddeld
Bloei soort: Fotoperiode

• CBD Critical Mass

CBD Critical Mass is ideaal als je liever een mildere optie wilt. Deze soort heeft lagere niveaus van zowel THC als CBD, biedt een ontspannen nachtrust en laat een lekkere citrussmaak in je mond achter.

CBD Critical Mass (CBD Crew) feminized

(3)
Genetica: 80% Indica / 20% Sativa
Bloeitijd: 8-9 weken
THC: 5%
CBD: 5%
Bloei soort: Fotoperiode

• Vanilla Kush

Deze soort ontspant je spieren en stuurt je letterlijk het bed in. Met 22% THC is dit ook een sterke wietsoort!

Vanilla Kush (Barney's Farm) feminized

(11)
Ouders: Kashmir x Afghan kush
Genetica: 80% Indica / 20% Sativa
Bloeitijd: 9-10 weken
THC: 22%
CBD: 1%
Bloei soort: Fotoperiode

• Blue Mystic

Ook deze soort is echt sterk, waarbij je op de best mogelijke manier knock-out gaat. Dit is een 80% indica met maar liefst 22% THC, en daarmee allesbehalve een milde strain. Met Blue Mystic is het niet moeilijk om onder de dekens te blijven liggen!

Blue Mystic (Royal Queen Seeds) feminized

(8)
Ouders: Blueberry x Northern Light
Genetica: 80% Indica / 20% Sativa
Bloeitijd: 9-10 weken
THC: 20%
CBD: Gemiddeld
Bloei soort: Fotoperiode

Dromen is op zichzelf al een fascinerend iets. En met een psychotrope stof als THC erbij worden de zaken nog veel vreemder en interessanter. Of je nu wiet wilt gebruiken om jezelf in slaap te brengen, of je afvraagt waarom je nachtmerries krijgt van onthouding, weet dat vooral THC het potentieel heeft om je slaapcyclus te beïnvloeden, en dus ook alles wat daarbij komt kijken.

Miguel Antonio Ordoñez
Miguel Antonio Ordoñez
Miguel Ordoñez bezit een AB Mass Media and Communications-diploma. Deze ervaren schrijver draait al 13 jaar mee en voorziet de lezer sinds 2017 van cannabisgerelateerde content. Hij heeft zijn diepgaande kennis over het onderwerp opgebouwd door persoonlijke ervaringen en nauwgezet onderzoek.
Disclaimer:
Wij proberen ons verre te houden van medische beweringen. Dit artikel is slechts bedoeld ter lering en gebaseerd op wetenschappelijke onderzoekspublicaties van andere externe bronnen.

Externe Bronnen:
  1. Why your brain needs to dream. Berkeley.edu. Accessed November 18, 2021. - https://greatergood.berkeley.edu
  2. Bradshaw, C., Borcsok, R., Taylor, M., Segust, S., Ford, D., & Carr, M. (2019). P039 REM sleep and dream reports in frequent cannabis versus non-cannabis users. Poster Presentations. - https://bmjopenrespres.bmj.com
  3. Bolla, K. I., Lesage, S. R., Gamaldo, C. E., Neubauer, D. N., Funderburk, F. R., Cadet, J. L., David, P. M., Verdejo-Garcia, A., & Benbrook, A. R. (2008). Sleep disturbance in heavy marijuana users. Sleep, 31(6), 901–908 - https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  4. Feinberg, I., Jones, R., Walker, J. M., Cavness, C., & March, J. (1975). Effects of high dosage delta-9-tetrahydrocannabinol on sleep patterns in man. Clinical Pharmacology & Therapeutics, 17(4), 458–466. - https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  5. Shannon, S. (2019). Cannabidiol in anxiety and sleep: A large case series. The Permanente Journal, 23 - https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  6. Russo, E. B., Guy, G. W., & Robson, P. J. (2007). Cannabis, pain, and sleep: Lessons from therapeutic clinical trials of sativex®, a cannabis-based medicine. Chemistry & Biodiversity, 4(8), 1729–1743. - https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  7. Allsop, D. J., Norberg, M. M., Copeland, J., Fu, S., & Budney, A. J. (2011). The cannabis withdrawal scale development: Patterns and predictors of cannabis withdrawal and distress. Drug and Alcohol Dependence, 119(1-2), 123–129 - pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  8. Gates, P., Albertella, L., & Copeland, J. (2015). Cannabis withdrawal and sleep: A systematic review of human studies. Substance Abuse, 37(1), 255–269 - https://www.med.upenn.edu
Lifestyle Nieuws
Zoeken in categorieën
of
Zoeken