Product successfully added to your shopping cart.
Check out

Droomherinnering: Hoe onthoud je dromen

Het leren onthouden van dromen is een belangrijk onderdeel van helder dromen; je wil de fantastische tijd die je had de volgende dag nog herinneren! Technieken om dit te doen kunnen wellicht al besproken zijn in onze andere verklaringen over helder dromen, maar dit gedeelte zal zal je meer uitleggen over de diverse methodes die je kunt gebruiken om je geest te trainen efficiënt dromen te onthouden.

Zorg voor een gezonde, regelmatige slaapcyclus

PandaEen van de beste manieren om droomherinnering te verbeteren is ervoor te zorgen dat je een regelmatige, goede nachtrust hebt. Dromen vinden plaats tijdens de REM (Rapid Eye Movement) fase van de slaap, die vaker herhaald wordt naarmate je langer slaapt. De eerste REM-fase is de kortste en vindt vrij snel plaats nadat je in slaap gevallen bent. Deze eerste droom zal slechts enkele minuten duren, waardoor het moeilijk wordt de droom te onthouden. Met elke volgende REM-fase, zullen je dromen langer, meer levendig en onvergetelijk worden, waarbij dromen na 8 uur slaap het beste zijn.

Als je slechts 6 uur slaapt, of slechte slaapgewoonten hebt, is het zeer onwaarschijnlijk dat je je dromen onthoudt: dit is waarom sommige mensen zeggen dat ze nooit dromen; het is eigenlijk meer waarschijnlijk dat ze niet genoeg slapen om ver genoeg in de REM-slaap cyclus te komen waar dromen meer onvergetelijk worden. Pas na 6 uur slaap duren dromen ongeveer 45-60 minuten en worden ze erg levendig.

Gebruik geen voedsel, alcohol of andere drugs vlak voor het slapengaan

Geen voedsel, alcohol of andere drugs

Elke chemische stof die je inneemt kan je vermogen dromen te onthouden beïnvloeden, op een positieve of negatieve manier. Sommige kruiden verbeteren slaap en droomactiviteit, terwijl anderen het tegenovergestelde effect bereiken. Tenzij je bepaalde droom supplementen gebruikt, is het verstandig een paar uur voor het slapengaan niets meer te nemen. Op deze manier zal je geest vrij zijn van storende chemicaliën, waardoor je de beste kans hebt op het onthouden van je droom als je wakker wordt.

Bewaar een schrijfblok en een pen naast je bed

Door dit te doen kan je je dromen opschrijven, zodra je wakker wordt ergens tijdens je slaap, voordat je ze vergeet. Zorg ervoor dat je alles opschrijft, niet alleen de kern of de interessante stukken. Het is handig om ervoor te zorgen dat je pen en schrijfblok op dezelfde locatie bewaart, opengeslagen op een lege pagina; dit scheelt een hoop gedoe. Het opschrijven van je dromen om ze de volgende dag terug te lezen zal je droomgeheugen versterken en goede heldere droomgewoonten ontwikkelen.

Wees vastberaden je dromen te onthouden

Dit klinkt misschien raar, maar het werkt wel. Door de bedoeling te hebben volledig wakker te worden en je dromen te onthouden, kan het daadwerkelijk zo gebeuren. Het werkt op dezelfde manier als wanneer je weet dat je op een bepaalde tijd op moet staan in de ochtend en je wordt wakker voordat je wekker gaat. Waar je als eerste aan moet denken bij het wakker worden is: "Wat heb ik gedroomd?". Beweeg niet, denk niet aan de dag die voor je ligt, denk gewoon een paar keer aan je droom en schrijf deze op.

Zet regelmatige wekkers

AlarmEerder noemden we al, dat hoe dieper je in je slaapcyclus komt. hoe langer en meer levendig je dromen worden. Deze methode stelt je in staat je langste en meest recente droom te onthouden, maar mogelijk vergeet je alle andere die je had. Een alternatieve methode voor diegenen die alle dromen willen opschrijven is het laten afgaan van je wekker op intervallen in de nacht om je wakker te maken na 4½, 6, and 7½ uur slaap. In een ideale situatie, word je wakker tijdens elke REM-fase van je slaap, waardoor je meer dromen kunt opschrijven en een meer intensieve hersengymnastiek doet.

Extra Tips

Het is een goed idee je droomdagboek elke avond door te lezen voor het slapengaan. Hierdoor krijg je de juiste mentaliteit je droom te onthouden.

Oefening baart kunst. Je zult het misschien moeilijk vinden in het begin, maar door het dagelijks volgen van hetzelfde regime zal je geleidelijk verbetering zien, hou vol.

Houd een schrijfblok bij de hand overdag. Terwijl je je dagelijkse bezigheden verricht, probeer je extra details te herinneren over je droom. Als je iets te binnen schiet, schrijf je het op.

Zoek naar patronen in de dromen die je hebt opgeschreven. Dit zal je helpen bij zowel je heldere dromen als je droomherinnering; het dwingt je hersenen.

Onthoud dat jouw interpretatie een persoonlijke ervaring is, ze hoeven voor anderen niet logisch te zijn.

Schrijf alles op wat je herinnert, zelfs als het voor jou niet logisch is!

Dromen lijken eenvoudiger te herinneren te zijn als je ze opschrijft in de tegenwoordige tijd.

Als je een terugkerende droom hebt, schrijf je deze ook op. Het is de gewoonte van het vastleggen, net als de droominhoud zelf die je zal helpen je toekomstige dromen te onthouden.

Zamnesia

Droomkruiden