Product toegevoegd aan winkelmandje
Afrekenen

Lucide Dromen: Alles Wat Je Weten Moet

Inhoudsopgave:

 

  1. Wat is lucide dromen?
  2. Lucide droomtechnieken
  3. Droomherinnering: Hoe onthoud je dromen

Wat is lucide dromen?

De laatste jaren, zijn heldere dromen een steeds populairder onderwerp geworden. Er zijn verschillende boeken over het onderwerp verschenen en veel mensen hebben inderdaad de fantastische speeltuin van het dromen ontdekt. Mogelijk herinneren we ons de incidentele en buitengewone vliegende dromen uit onze jeugd, maar ergens tijdens de tienertijd hebben de meesten van ons helaas het vermogen om te genieten van droomland verloren. Maar wat is een lucide droom precies?

In feite wordt een droom lucide wanneer je ervan bewust bent dat je aan het dromen bent.

We worden vaak bewust, of lucide, in het midden van een droom, wanneer iets raars of buitengewoons gebeurt. Wanneer de zaken bizar worden, vragen we ons het hoe en waarom van de droom af en realiseren we dat we dromen. De meesten van ons ervaren wel eens een spontane heldere droom, zonder moeite.

Maar het is belangrijk om op te merken dat lucide worden in een droom niet noodzakelijk betekent dat we controle hebben over wat er gebeurt, dat is een meer gevorderde prestatie. In de vroege stadia van droom bewustheid, is het normaal dat je je realiseert dat je droomt, maar je wordt er nog steeds door meegevoerd en je bent een toeschouwer in plaats van een actieve deelnemer. Droomcontrole is absoluut mogelijk, maar kost wat moeite.

Als een gevolg hiervan, zijn er meerdere niveaus van helderheid. In hogere niveaus, zul je wellicht je vrijheid realiseren om rond te zwerven en te materialiseren wat je wilt. In lagere niveaus van bewustzijn, zul je meer een toeschouwer zijn die de film van je droom bekijkt. Het regelmatig in- en uit bewustzijn vallen komt ook vaak voor bij basisniveaus van helderheid.

Lucide dromen is niets nieuws, in feite is het zo oud als onze hersenen. Hoewel het tegenwoordig misschien iets nieuws is voor velen, was droombewustzijn een zeer belangrijk onderdeel van het spirituele leven van vele "primitieve" samenlevingen. Het kan zomaar zo zijn dat, ten tijde van de inquisitie, ook de kennis over deze schat van de menselijke geest werd uitgeroeid, samen met veel wijsheid over spirituele zaken. In elk geval werd de discipline van droomyoga in het Boeddhisme vele generaties doorgegeven en wordt nu beschouwd als een geavanceerde tantrische techniek. Ook zijn Zuid-Amerikaanse en Afrikaanse sjamanen wel bekend met droombeelden en met name de kruiden die ze opwekken.

Lucide dromen is een kunst die uitgebouwd kan worden als je er de tijd voor neemt. Er zijn diverse vaardigheden die aangescherpt moeten worden en een daarvan is het herinneren van dromen. Een goede droomherinnering is essentieel om een heldere droom volledig te kunnen waarderen; je wilt niet wakker worden terwijl je alles vergeten bent wat je hebt meegemaakt. Maar nog belangrijker: Een goede droomherinnering is belangrijk als je lucide dromen wilt hebben.

Lucide dromen kan zowel leuk zijn als onthullend. Dromen zijn een manier om onze onbewuste geest te ontdekken en meer te leren over de aard van de realiteit. Het is een gezond proces en er zijn geen gevaren verbonden aan lucide dromen. En het beste is dat het helemaal legaal is.

Lucide droomtechnieken

Lucide dromen is een kunst die door iedereen kan worden geleerd. Er zijn een aantal bewezen technieken die zullen helpen bewustzijn te verhogen en onze geesten trainen wakker te worden tijdens droomperiodes. Zoals voor veel dingen geldt: Oefening baart kunst.

GERELATEERD ARTIKEL
De Beste Lucide Droom Apps

We bespreken een paar van de beste apps voor iedere lucide droom fan. We bekijken de meest geavanceerde oplossingen, maar ook goede en...

Houd een droomdagboek bij

Een van de simpelste en meest effectieve manieren om een beter gevoel voor dromen te ontwikkelen, is het bijhouden van een droomdagboek. Het is eenvoudig, houd gewoon een schrijfblok en een potlood naast je bed. Wanneer je wakker wordt, schijf je onmiddellijk zoveel mogelijk op van je droom. Doe dit direct na het wakker worden. Zoals je wellicht weet, vervagen onze droomherinneringen snel.

Het droomdagboek stelt je in staat droompatronen te herkennen en stemmen over het algemeen onze gevoeligheid ten opzichte van dromen af. Als we onze dromen herinneren en hierover schrijven, raken we meer bekend met ons persoonlijke droomland. Omdat dromen zichzelf vaak herhalen, met een variatie hier en daar, is er een goede kans dat je het de volgende keer, in een vergelijkbare droomwereld, direct herkent en lucide wordt.

Realiteitscontrole

Nog een belangrijk onderdeel van lucide dromen is het uitvoeren van zogenaamde realiteitscontroles. Deze techniek is met name gericht op de vroege niveaus van bewustzijn, wanneer je al een toeschouwer bent van je droom, maar je nog niet realiseert dat je daadwerkelijk droomt. In deze toestand zal het uitvoeren van een paar simpele controles je helpen bepalen of je droomt of niet.

Belangrijk in het uitvoeren van realiteitscontroles in een droom is dit een gewoonte te maken als je wakker bent. Vraag jezelf tenminste 5 maal per dag: "Ben ik wakker?" en probeer deze vraag te beantwoorden door zorgvuldig naar je omgeving te kijken. Is er iets dat er apart uitziet?

Een aantal manieren voor het uitvoeren van een realiteitscontrole:

  • Houd je neus vast, sluit je mond en probeer te ademen: Kan je dit doen ondanks dat je je luchtwegen blokkeert?
  • Lezen: Kan je een zin twee keer lezen zonder dat hij verandert?
  • Springen: Als je springt, kan je vliegen? Zweef je misschien?
  • Kijk naar je handen en vraag: "Droom ik?" Klopt het aantal vingers? Over het algemeen klopt dit niet in een droom.
  • Klokken: Kijk naar een digitale klok. Blijft de tijd constant?

Een hele goede is de spiegel controle: In een droom zal de weerspiegeling anders zijn, of compleet afwezig. Je kunt er een gewoonte van maken om telkens een realiteitscontrole uit te voeren als je een spiegel in je huis passeert. Deuren zijn ook altijd een goed ankerpunt, omdat we ze vele malen per dag tegenkomen. Elke keer als je thuis door een deur wandelt vraag je jezelf: "Ben ik wakker? en je voert de controles uit.

Als je dit een paar dagen consequent oefent, zal het zo diepgeworteld zijn dat er een grote kans is dat je ergens in een droom een realiteitscontrole uitvoert. En als je inderdaad ontdekt: "Nee, ik ben niet wakker", ben je je ineens bewust van je droombewustzijn. Het is normaal dat je zo overenthousiast wordt, als dit voor het eerst lukt, dat je wakker wordt. Maar geen zorgen, het is een geweldig teken en als je gewoon doorgaat zal dit vanzelf verdwijnen.

De MILD techniek

MILD staat voor Mnemonic Induction of Lucid Dreaming en werd beschreven door de psycholoog Stephen Laberge, een expert op het gebied van lucide dromen. Deze techniek richt zich op het onthouden van je laatste droom tot in de details om vervolgens dezelfde droomwereld opnieuw te betreden in een bewuste toestand. Om dit te doen, zet je je wekker om je na 4½, 6, of 7½ uur te wekken nadat je bent gaan slapen. Dat is het beste moment om helder te worden.

Zodra je wakker wordt, probeer je voor je te halen wat je droomde. Onthoud de droom, maar stel je voor dat je helder werd op dat moment tijdens de droom. Vertel jezelf dat je bewust bent van het feit dat je droomt, zorg dat je vastberaden bent een heldere toestand in te gaan. Ga slapen met de verwachting en de vastberadenheid helder te zijn.

Nap Lucide techniek

Deze techniek lijkt het meest succesvol te zijn wanneer je het gebruikt in samenwerking met de realiteitscontroles. Zet je wekker 90 minuten eerder dan normaal. Nadat je alarm afgaat, blijf je 90 minuten wakker, lezend of denkend over helderheid. Ga weer slapen met de verwachting helder te worden.

Waggoner's Modified Castaneda Techniek: Zoek je handen

Deze methode draait om het vinden van een verband tussen je handen en je bewustzijn. Deze techniek is in feite gebaseerd op de realiteitscontroles, maar richt zich voornamelijk op de handen. In dromen is het kijken naar je handen een bizarre ervaring, omdat ze meestal niet eruitzien zoals je verwacht.

In plaats daarvan zien ze er vaak raar, enorm, rubberachtig of gekleurd uit. Dus om deze methode onder de knie te krijgen, voer je de realiteitscontroles uit door meerdere keren per dag naar je handen te kijken. Op een bepaald moment in je droom, zie je je handen en leg je de verbinding met het feit dat je droomt.

Een goede manier om je mentaal voor te bereiden is te gaan zitten op je bed, totdat je slaperig bent en je in een kalme, meditatieve toestand bevindt. Staar naar je handen en herhaal inwendig tegen jezelf: "Vannacht, als ik aan het dromen ben, zie ik mijn handen en realiseer dat ik droom."

Na vijf minuten, of wanneer je te moe wordt, ga je rustig liggen en ga slapen. Wanneer je midden in de nacht wakker wordt, onthoud je het zinnetje en zet je kracht bij je bedoeling om een lucide droom te betreden. Als je doorgaat met dit proces te herhalen, zal je op een bepaald moment je handen zien en helder worden.

De weg van de kruiden

Bepaalde kruiden hebben een lange geschiedenis van gebruik om heldere dromen op te wekken. In Zuid-Amerika hebben sjamanen de krachten van Calea Zachatechichi ontdekt om heldere dromen op te roepen. Maar wanneer we het over kruiden hebben, zijn Afrikaanse genezers de ware experts. Werkend met een arsenaal aan kruiden, ontdekten zij een groot scala aan planten die hun spirituele reizen ondersteunden. De Xhosa en Zulu stammen uit Afrika stonden met name bekend om hun gebruik van droomkruiden zoals Silene Capensis, Entada Rheedii en Synaptolepis kirkii.

GERELATEERD ARTIKEL
5 Kruiden Die Lucide Dromen Kunnen Veroorzaken

Ben je op zoek naar een kruidenhulpmiddel om je pogingen tot lucide dromen te realiseren, hier hebben we een lijst voor je.

Droomherinnering: Hoe onthoud je dromen

Het leren onthouden van dromen is een belangrijk onderdeel van helder dromen; je wil de fantastische tijd die je had de volgende dag nog herinneren! Technieken om dit te doen kunnen wellicht al besproken zijn in onze andere verklaringen over helder dromen, maar dit gedeelte zal zal je meer uitleggen over de diverse methodes die je kunt gebruiken om je geest te trainen efficiënt dromen te onthouden.

Zorg voor een gezonde, regelmatige slaapcyclus

Een van de beste manieren om droomherinnering te verbeteren is ervoor te zorgen dat je een regelmatige, goede nachtrust hebt. Dromen vinden plaats tijdens de REM (Rapid Eye Movement) fase van de slaap, die vaker herhaald wordt naarmate je langer slaapt. De eerste REM-fase is de kortste en vindt vrij snel plaats nadat je in slaap gevallen bent. Deze eerste droom zal slechts enkele minuten duren, waardoor het moeilijk wordt de droom te onthouden. Met elke volgende REM-fase, zullen je dromen langer, meer levendig en onvergetelijk worden, waarbij dromen na 8 uur slaap het beste zijn.

Als je slechts 6 uur slaapt, of slechte slaapgewoonten hebt, is het zeer onwaarschijnlijk dat je je dromen onthoudt: dit is waarom sommige mensen zeggen dat ze nooit dromen; het is eigenlijk meer waarschijnlijk dat ze niet genoeg slapen om ver genoeg in de REM-slaap cyclus te komen waar dromen meer onvergetelijk worden. Pas na 6 uur slaap duren dromen ongeveer 45-60 minuten en worden ze erg levendig.

Gebruik geen voedsel, alcohol of andere drugs vlak voor het slapengaan

Elke chemische stof die je inneemt kan je vermogen dromen te onthouden beïnvloeden, op een positieve of negatieve manier. Sommige kruiden verbeteren slaap en droomactiviteit, terwijl anderen het tegenovergestelde effect bereiken. Tenzij je bepaalde droom supplementen gebruikt, is het verstandig een paar uur voor het slapengaan niets meer te nemen. Op deze manier zal je geest vrij zijn van storende chemicaliën, waardoor je de beste kans hebt op het onthouden van je droom als je wakker wordt.

Bewaar een schrijfblok en een pen naast je bed

Door dit te doen kan je je dromen opschrijven, zodra je wakker wordt ergens tijdens je slaap, voordat je ze vergeet. Zorg ervoor dat je alles opschrijft, niet alleen de kern of de interessante stukken. Het is handig om ervoor te zorgen dat je pen en schrijfblok op dezelfde locatie bewaart, opengeslagen op een lege pagina; dit scheelt een hoop gedoe. Het opschrijven van je dromen om ze de volgende dag terug te lezen zal je droomgeheugen versterken en goede heldere droomgewoonten ontwikkelen.

Wees vastberaden je dromen te onthouden

Dit klinkt misschien raar, maar het werkt wel. Door de bedoeling te hebben volledig wakker te worden en je dromen te onthouden, kan het daadwerkelijk zo gebeuren. Het werkt op dezelfde manier als wanneer je weet dat je op een bepaalde tijd op moet staan in de ochtend en je wordt wakker voordat je wekker gaat. Waar je als eerste aan moet denken bij het wakker worden is: "Wat heb ik gedroomd?". Beweeg niet, denk niet aan de dag die voor je ligt, denk gewoon een paar keer aan je droom en schrijf deze op.

Zet regelmatige wekkers

Eerder noemden we al, dat hoe dieper je in je slaapcyclus komt. hoe langer en meer levendig je dromen worden. Deze methode stelt je in staat je langste en meest recente droom te onthouden, maar mogelijk vergeet je alle andere die je had. Een alternatieve methode voor diegenen die alle dromen willen opschrijven is het laten afgaan van je wekker op intervallen in de nacht om je wakker te maken na 4½, 6, and 7½ uur slaap. In een ideale situatie, word je wakker tijdens elke REM-fase van je slaap, waardoor je meer dromen kunt opschrijven en een meer intensieve hersengymnastiek doet.

Extra Tips

  • Het is een goed idee je droomdagboek elke avond door te lezen voor het slapengaan. Hierdoor krijg je de juiste mentaliteit je droom te onthouden.
  • Oefening baart kunst. Je zult het misschien moeilijk vinden in het begin, maar door het dagelijks volgen van hetzelfde regime zal je geleidelijk verbetering zien, hou vol.
  • Houd een schrijfblok bij de hand overdag. Terwijl je je dagelijkse bezigheden verricht, probeer je extra details te herinneren over je droom. Als je iets te binnen schiet, schrijf je het op.
  • Zoek naar patronen in de dromen die je hebt opgeschreven. Dit zal je helpen bij zowel je heldere dromen als je droomherinnering; het dwingt je hersenen.
  • Onthoud dat jouw interpretatie een persoonlijke ervaring is, ze hoeven voor anderen niet logisch te zijn.
  • Schrijf alles op wat je herinnert, zelfs als het voor jou niet logisch is!
  • Dromen lijken eenvoudiger te herinneren te zijn als je ze opschrijft in de tegenwoordige tijd.
  • Als je een terugkerende droom hebt, schrijf je deze ook op. Het is de gewoonte van het vastleggen, net als de droominhoud zelf die je zal helpen je toekomstige dromen te onthouden.
Leeftijdsverificatie 18+

Ben je 18 jaar of ouder? De content op Zamnesia.nl is uitsluitend geschikt en bestemd voor volwassenen.

Houd rekening met de wetgeving van het land waar je woont. Onze webshop is onderhevig aan de Nederlandse wet.

Door op Doorgaan te klikken, bevestig je dat je 18 jaar of ouder bent.


Droomkruiden