Alles Wat Je Over Maca Moet Weten

Alles Wat Je Over Maca Moet Weten

Steven Voser
Steven Voser
Bijgewerkt op:

Heb je weleens gehoord dat maca je libido, energieniveau en je cognitieve functie kan verbeteren? In dit artikel gaan we dieper in op Peruaanse maca, de rijke culturele geschiedenis ervan, de mogelijke gezondheidsvoordelen die het biedt, de bijwerkingen die het heeft en meer!

Maca is een oeroud knolgewas afkomstig uit de hoge Peruaanse Andes. Het is een van de weinige planten die zich perfect aan de barre omstandigheden in deze regio heeft aangepast. Daarbij wordt aangenomen dat het zowel een belangrijke voedselbron als economisch hulpmiddel voor de oude culturen van Centraal-Peru was.

Tegenwoordig heeft maca vooral dankzij haar unieke scala aan gezondheidsvoordelen naam gemaakt. Zo zou het de geslachtsdrift en cognitieve functies verbeteren en meer energie geven. Ontdek hieronder alles wat je over Peruaanse maca moet weten, en wat het zo populair maakt!

Wat Is Maca (Lepidium Meyenii)?

Wat Is Maca (Lepidium Meyenii)?

Maca is een tweejarige plant afkomstig uit Peru. Het wordt over de hele wereld verkocht als voedingssupplement, en ook wel 'Peruaanse ginseng' genoemd. De plant produceert vlezige, bolvormige wortels die op kleine bieten of rapen lijken. Deze kunnen vers en gedroogd worden gebruikt, of verder tot macapoeder of extracten worden verwerkt. Dankzij de hoge concentratie vitamines en mineralen zou maca diverse gezondheidsvoordelen te bieden hebben.

Waar Komt Maca Vandaan?

Waar Komt Maca Vandaan?

Verondersteld wordt dat maca een belangrijk gewas was voor de inheemse culturen van wat nu Peru is, waar het al meer dan tweeduizend jaar wordt verbouwd. De plant werd voor het eerst beschreven als 'Lepidium meyenii' in 1843, op basis van een monster van wilde maca uit het zuiden van Peru. Het behoort daarbij tot de Brassicaceae-familie, dezelfde familie als waar boerenkool, bloemkool en broccoli toe behoren. Daarbij wordt verondersteld dat maca het enige lid van deze familie is dat inheems is in de Nieuwe Wereld (Hermann & Bernet, 2009).

Het vroegste bewijs van het gebruik van maca als voedselbron is afkomstig van opgravingen in de Panaulauca. Deze grote kalkstenen grot in het Peruaanse departement Junin diende van 7700 v.Chr. tot 1200 n.Chr. als schuilplaats. Uit opgegraven gedroogde macawortels blijkt dat ze groter werden vanaf ongeveer 1600 v.Chr. en hun maximum rond 1000-300 v.Chr bereikten. Dit suggereert dat de plant werd gecultiveerd en gedomesticeerd door mensen (Hermann & Bernet, 2009).

Er zijn geen resten van maca op opgravingslocaties buiten Panaulauca gevonden. Dit doet vermoeden dat het gebruik ervan zich niet ver verspreidde en uniek was voor de landbouwpraktijken van mensen uit de centrale Andes. Historisch bewijs uit de Spaanse koloniale periode suggereert echter dat maca een zeer gewaardeerd product was met lokaal veel economische waarde. Verschillende Spaanse schrijvers uit de 16e en 17e eeuw maken melding van het gebruik van maca als vorm van ruilhandel door soldaten, evenals van de verkwikkende eigenschappen en het veronderstelde vermogen ervan om de vruchtbaarheid te stimuleren (Hermann & Bernet, 2009).

Hoe Werkt Maca?

Hoe Werkt Maca?

Maca is buitengewoon voedzaam en wordt vaak als superfood verkocht. Dit dankzij de hoge concentratie voedingsstoffen, vitamines en mineralen die erin zit. Het bestaat voor ongeveer 60-75% uit koolhydraten, voor 8,5% uit vezels, voor 10-14% uit eiwit en voor 2% uit lipiden. Het grootste deel van de eiwitten in maca bestaat uit polypeptiden en nuttige aminozuren. Daarnaast bevat honderd gram gedroogde macawortel 250mg calcium, 2g kalium en 15mg ijzer, evenals gezonde vetzuren, waaronder linoleenzuur, palmitinezuur en oliezuur. Verder zitten er grote hoeveelheden vitamine C en B2 in.

Misschien heb je weleens van de afrodisiacumachtige en libido-verhogende effecten van maca gehoord. Chemische analyses tonen aan dat maca p-methoxybenzyl isothiocyanate en benzylisothiocyanaat bevat. Dit zijn twee stoffen die vaak worden gelinkt aan de potentiële afrodisiacumachtige eigenschappen van de wortel (Ochoa, 2001). Het kan echter ook zijn dat maca deze effecten simpelweg heeft door de hoge concentratie eiwitten en andere voedingsstoffen (Taylor, 2014). Macaene en macamide zijn twee lipiden in maca waarvan wordt aangenomen dat ze bijdragen aan de unieke effecten van de plant (Xia et al, 2019).

Potentiële Voordelen Van Het Gebruik Van Maca

Potentiële Voordelen Van Het Gebruik Van Maca

Aangenomen wordt dat maca verschillende voordelen heeft wanneer je het naast evenwichtige voeding gebruikt of als supplement inneemt. Merken die het aanbieden, suggereren dat mensen in Peru elke dag tot 20g gedroogde maca eten om de unieke effecten ervan te ervaren. Tot dusver hebben wetenschappers het potentieel ervan op de volgende gebieden onderzocht:

  • Verbetering van de seksuele gezondheid/prestaties: een van de bekendste beweringen is dat maca je libido kan verhogen en je seksuele prestaties kan verbeteren. Hoewel er op dit gebied weinig onderzoek is gedaan, suggereren placebogecontroleerde onderzoeken dat het dagelijks innemen van kleine hoeveelheden de libido kan verhogen (Gonzales et al, 2002). Andere studies hebben het potentieel van maca onderzocht bij erectiestoornissen bij mannen (Zenico et al, 2009) en de zin in seks bij vrouwen in de menopauze (Dording et al, 2015).

  • Verbetering van de vruchtbaarheid: een van de oudste vermoedelijke voordelen van maca is het potentieel om de vruchtbaarheid te verbeteren, vooral bij mannen. Spaanse koloniale teksten maken zelfs melding van Inca's die maca gebruikten om de vruchtbaarheid van hun vee te verbeteren. In 2016 bleek uit een review dat het de spermakwaliteit van zowel vruchtbare als onvruchtbare mannen kan bevorderen. De auteurs riepen echter op tot meer onderzoek, omdat het totale aantal studies, de totale steekproefomvang en het risico op vertekening van de beoordeelde onderzoeken hen verhinderden om definitieve conclusies te trekken over het effect van maca op de spermakwaliteit (Lee et al, 2016).

  • Verhoging van het energieniveau en het uithoudingsvermogen: een ander vaak gemeld voordeel van maca is het verbeteren van het energieniveau en uithoudingsvermogen. Ondersteund door het gebruik van maca onder atleten, onderzochten wetenschappers in 2009 de effecten ervan op getrainde mannelijke fietsers (Stone et al, 2009). De wielrenners legden een tijdrit van 40km af, zowel voor als na suppletie van maca en een placebo gedurende veertien dagen. De deelnemers voltooiden ook een test om hun seksuele verlangen te meten. Uit de studie bleek dat suppletie met maca de tijdritresultaten verbeterde, hoewel niet significant (vooral vergeleken met de placebo). Maca verhoogde echter duidelijk het seksuele verlangen bij de deelnemers.

  • Hersenfunctie en cognitie: verschillende dierproeven suggereren, althans in theorie, dat maca kan helpen om cognitieve functies te verbeteren. Onderzoek toont bijvoorbeeld aan dat het van pas komt bij geheugenstoornissen bij muizen onder invloed van drugs (scopolamine en alcohol). Er zijn echter meer studies nodig om deze effecten bij mensen te testen en te verifiëren (Rubio et al, 2007 & 2011).

Andere Voordelen Van Maca

Een scala aan voorlopig onderzoek naar maca suggereert dat het ook:

  • de gezondheid van de botten verbetert (Yi et al, 2016);

  • de stemming verbetert en angst en stress vermindert (Gonzales-Arimborgo et al, 2016);

  • de bloeddruk verlaagt (Stojanovska et al, 2015);

  • uv-schade kan verminderen en de gezondheid van de huid kan bevorderen (Gonzales-Castañeda et al, 2011).

Maar helaas, zoals vaak het geval is met supplementen, is er meer onderzoek nodig om maca, de actieve componenten die erin zitten en hun werkingsmechanismen beter te begrijpen.

Gerelateerd artikel

Top 20 Afrodisiaca Over De Hele Wereld

Zijn Supplementen Met Maca Veilig?

Zijn Supplementen Met Maca Veilig?

Veel merken die maca verkopen, beweren dat maca-supplementen volkomen veilig zijn. En studies lijken dit te ondersteunen. In 2016 ontdekten onderzoekers bijvoorbeeld dat het dagelijks innemen van 3g gedroogde zwarte of rode maca gedurende twaalf weken goed wordt verdragen (Gonzales-Arimborgo et al, 2016). Anekdotisch bewijs van consumenten suggereert echter dat maca-supplementen soms kunnen leiden tot:

  • Geïrriteerdheid: sommige mensen zeggen zich geïrriteerd, zenuwachtig of gespannen te voelen na het innemen van maca, vergelijkbaar met het gevoel te veel koffie te hebben gedronken.

  • Slapeloosheid: sommige mensen melden dat ze slaapproblemen hebben na het innemen van supplementen met maca.

  • Spijsverteringsproblemen: rauwe maca kan bij sommige mensen maagklachten veroorzaken.

  • Acne: men denkt dat maca invloed heeft op onze hormoonhuishouding, wat bij sommige mensen kortdurende acne kan veroorzaken.

Healthshop

Onze nieuwe Healthshop biedt een ruim assortiment aan supplementen en natuurlijke producten die je helpen om het gezonde leven te leiden dat je altijd hebt gewild.

View category

Wil Je Zelf Eens Maca Proberen?

Wil Je Zelf Eens Maca Proberen?

Dankzij het scala aan potentiële voordelen is het geen wonder dat maca over de hele wereld een populair gezondheidssupplement is geworden. Als je het zelf eens wilt proberen, ga dan op zoek naar een hoogwaardig maca-supplement en een gerespecteerde verkoper. Bekijk bovendien eens de Zamnesia Boner Booster capsules. Elke capsule bevat 100mg macapoeder.

Disclaimer:
Wij proberen ons verre te houden van medische beweringen. Dit artikel is slechts bedoeld ter lering en gebaseerd op wetenschappelijke onderzoekspublicaties van andere externe bronnen.

Externe Bronnen:
  1. Dording, C., Schettler, P., Dalton, E., Parkin, S., Walker, S., Fehling, K., Fava, M. & Mischoulon, D. (2015). A Double-Blind Placebo-Controlled Trial of Maca Root as Treatment for Antidepressant-Induced Sexual Dysfunction in Women. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, Volume 2015. - https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  2. Gonzales, G., Córdova, A., Vega, K., Chung, A., Villena, A., Góñez, C. & Castillo, S. (2002). Effect of Lepidium meyenii (MACA) on sexual desire and its absent relationship with serum testosterone levels in adult healthy men. Andrologia, Volume 34(6), 367-372. - https://doi.org
  3. Gonzales-Arimborgo, C., Yupanqui, I., Montero, E., Alarcón-Yaquetto, D., Zevallos-Concha, A., Caballero, L., Gasco, M., Zhao, J., Khan, I. & Gonzales, G. (2016). Acceptability, Safety, and Efficacy of Oral Administration of Extracts of Black or Red Maca (Lepidium meyenii) in Adult Human Subjects: A Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Study. Pharmaceuticals, Volume 9(3), 49. - https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  4. Gonzales-Castañeda, C., Rivera, V., Chirinos, A., Evelson, P. & Gonzales, G. (2011) Photoprotection against the UVB-induced oxidative stress and epidermal damage in mice using leaves of three different varieties of Lepidium meyenii (maca). International Journal of Dermatology, Volume 50(8), 928-938. - https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  5. Hermann M. and Bernet T. 2009. The transition of maca from neglect to market prominence: Lessons for improving use strategies and market chains of minor crops [on-line]. Agricultural Biodiversity and Livelihoods Discussion Papers 1. Bioversity International, Rome, Italy. - https://www.bioversityinternational.org
  6. Lee, M., Lee, H., You, S. & Ha, K. (2016). The use of maca (Lepidium meyenii) to improve semen quality: A systematic review. Maturitas, Volume 92, 64-69. - https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  7. Ochoa, C. (2001). Maca (Lepidium meyenii Walp.; Brassicaceae): A nutritious root crop of the central Andes. Economic Botany, Volume 55(3), 344-345. - http://dx.doi.org
  8. Rubio, J., Haixia, D., Gong, M., Liu, X., Chen, S. & Gonzales, G. (2007). Aqueous and hydroalcoholic extracts of Black Maca (Lepidium meyenii) improve scopolamine-induced memory impairment in mice. Food and Chemical Toxicology, Volume 45(10), 1882-1890. - https://www.sciencedirect.com
  9. Rubio, J., Qiong, W., Liu, X., Jiang, Z., Dang, H., Chen, S. & Gonzales, G. (2011). Aqueous Extract of Black Maca (Lepidium meyenii) on Memory Impairment Induced by Ovariectomy in Mice. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, Volume 2011. - https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  10. Stojanovska, L., Law, C., Lai, B., Chung, T., Nelson, K., Day, S., Apostolopoulos, V. & Haines, C. (2015). Maca reduces blood pressure and depression, in a pilot study in postmenopausal women. Climacteric, Volume 18(1), 69-78. - https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  11. Stone, M., Ibarra, A., Roller, M., Zangara, A & Stevenson, E. (2009). A pilot investigation into the effect of maca supplementation on physical activity and sexual desire in sportsmen, Volume 126(3), 574-576. - https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  12. Taylor, L. (2014, November 8). HERBAL INFORMATION SHEET: MACA ROOT. Cheryl's Herbs. - https://cherylsherbs.com
  13. Xia, C., Deng, J., Chen, J., Zhu, Y., Song, Y., Zhang, Y., Li, H. & Lin, C. (2019). Simultaneous determination of macaenes and macamides in maca using an HPLC method and analysis using a chemometric method (HCA) to distinguish maca origin. Revista Brasileira de Farmacognosia, Volume 29(6), 702-709. - https://link.springer.com
  14. Yi, F., Tan, X., Yan, X. & Liu, H. (2016). In silico profiling for secondary metabolites from Lepidium meyenii (maca) by the pharmacophore and ligand-shape-based joint approach. Chinese Medicine, Volume 2016. - https://www.ncbi.nlm.nih.gov
  15. Zenico, T., Cicero, A., Valmorri, L., Mercuriali, M. & Bercovich, E. (2009). Subjective effects of Lepidium meyenii (Maca) extract on well-being and sexual performances in patients with mild erectile dysfunction: a randomised, double-blind clinical trial. Andrologia, Volume 41(2), 95-99. - https://onlinelibrary.wiley.com
Steven Voser
Steven Voser
Steven Voser is een onafhankelijke cannabisjournalist met meer dan zes jaar ervaring in het schrijven over alles omtrent wiet: hoe je het kweekt, hoe je er optimaal van geniet, maar ook de groeiende industrie en het onduidelijke juridische landschap eromheen.