Blog
Alles Wat Je Over Ashwagandha Moet Weten
4 min

Alles Wat Je Over Ashwagandha Moet Weten

4 min

Ashwagandha is al duizenden jaren een standaard ingrediënt binnen de Ayurvedische traditie. Naar verluidt, biedt het talloze voordelen. In dit artikel kijken we naar het beschikbare onderzoek om uit te vinden wat de wetenschap over de wortel van deze groenblijvende struik te zeggen heeft.

Ashwagandha wortel wordt al duizenden jaren in traditionele holistische praktijken gebruikt. Deze kleine struik behoort tot de nachtschadefamilie. Het is ook bekend als Indiase ginseng of winterkers en is enorm populair!

Sinds kort wint het kruid ook in het westen aan populariteit en steeds meer mensen eten het. In dit artikel bespreken we de mogelijke effecten van ashwagandha wortelextract. We behandelen ook een aantal manieren om de wortel te benutten.

Oorsprong van ashwagandha

Oorsprong van ashwagandha

De ashwagandha plant groeit in de droge gebieden van Azië en Afrika. Het wordt al generaties lang door inheemse Indiase gemeenschappen gebruikt. Binnen de Indiase traditie wordt ashwagandha gebruikt in wat Ayurveda genoemd wordt. Ayurveda is een veelzijdige en oude medische praktijk die ook tegenwoordig nog heel gangbaar is in Noord-India en Nepal. In feite komt de naam 'ashwagandha' uit het Sanskriet en betekent 'geur van het paard'.

Ayurveda omvat veel aspecten, waaronder yoga, operaties, meditatie en dieet, om er maar een paar te noemen. In de populaire westerse versies ligt de focus vaak op de voedingselementen van Ayurveda. Een ayurvedisch dieet draait om veel meer dan het eten van gezonde voeding, maar het idee is dat voeding een holistische waarde heeft.

Vanwege de omvang van Ayurveda is het onmogelijk om er overkoepelende claims over te maken, of het met de moderne geneeskunde in het westen te vergelijken. Toch kunnen we wel inzoomen op bepaalde aspecten ervan en ons verdiepen in de context van ashwagandha.

Hoe werkt ashwagandha?

Hoe werkt ashwagandha?

Ashwagandha bevat talloze verbindingen die een mogelijke interactie met het lichaam aangaan. Voor wat betreft alkaloïden, bevat het isopelletierine, anaferine, cuscohygrine en anahygrine. Het bevat ook steroïdale lactonen, bestaande uit withanoliden en withaferinen, en saponinen.

Withanoliden vormen bijvoorbeeld een groep van ongeveer 300 natuurlijk voorkomende steroïden. Deze worden voornamelijk in de nachtschadefamilie aangetroffen, waar ashwagandha ook toe behoort.

Alkaloïden omvatten een ongelooflijk breed scala aan verbindingen. Ze hebben minimaal één stikstofatoom. Morfine was de eerste alkaloïde die werd geïsoleerd en dat getuigt van de kracht van de verbindingen in deze klasse. Dit betekent echter niet dat alle alkaloïden op een betekenisvolle manier met het lichaam samenwerken.

Veel beweringen over ashwagandha zijn gebaseerd op anekdotische verslagen of kleine studies. In tegenstelling tot papaver kunnen we nog geen conclusies trekken over de impact van de verschillende verbindingen uit deze plant op mensen.

Wat zijn de mogelijke voordelen van ashwagandha?

Wat zijn de mogelijke voordelen van ashwagandha?

Ashwagandha kent een lange geschiedenis maar is nog altijd populair. Vergeleken met andere, vergelijkbare holistische kruiden, is er behoorlijk wat onderzoek gedaan naar ashwagandha en de reikwijdte van de mogelijke effecten. Hieronder bespreken we enkele van de meest overtuigende onderzoeken. Ook beoordelen we waar ashwagandha wel of niet gunstig voor kan zijn.

Spanning

Veel mensen gebruiken ashwagandha vanwege de vermeende impact op spanning. In een studie gebruikten proefpersonen tussen de 250-600mg ashwagandha per dag. Onderzoekers probeerden te achterhalen of kruid het stressniveau beïnvloedde, wat met de PSS-baseline werd gemeten (Salve et al. 2019).

In een andere, soortgelijke studie werd geobserveerd dat ashwagandha de hypothalamus-hypofyse-bijnieras en cortisolspiegels leek te beïnvloeden, twee belangrijke spelers bij stress (Lopresti, 2019). Dit onderzoek duurde 60 dagen en betrof 60 deelnemers. Het was dubbelblind en gerandomiseerd, in een poging enige vooroordelen weg te nemen.

Slaap

In studies is ook het effect van ashwagandha extract op de slaapkwaliteit waargenomen. In een onderzoek dat 12 weken duurde, observeerde men veranderingen in de slaapkwaliteit bij deelnemers die 600mg ashwagandha extract per dag gebruikten. De resultaten werden met behulp van de WHOQOL-BREF vragenlijst gemeten (Kelgane et al. 2020).

Testosteron en vruchtbaarheid

Interessant genoeg is ook bekeken of ashwagandha effect heeft op het testosteronniveau en aantal zaadcellen.

In een studie uit 2019 ontvingen mannen met overgewicht tussen de 40 en 70 jaar gedurende 8 weken ashwagandha extract. De wetenschappers observeerden een aanzienlijke verandering in zowel het DHEA-S als het testosteronniveau (Lopresti).

In een review van 4 studies observeerde men dat het aantal zaadcellen, maar ook de beweeglijkheid en de concentratie, veranderden. Dit gebeurde bij gezonde mannen, maar ook de mannen die reeds een laag aantal zaadcellen hadden (Dirg, Shivaram en Bavage, 2018).

Gerelateerd artikel

Top 20 Afrodisiaca Over De Hele Wereld

Bloedsuiker

Wetenschappers hebben een start gemaakt om de impact van ashwagandha op de bloedsuiker- en insulinespiegels te bepalen. Een review van 24 onderzoeken, waarvan 5 klinische studies op mensen met diabetes, vermeldt de mogelijke effecten van ashwagandha op de bloedsuikerspiegel, hemoglobine A1c (HbA1c), insuline, bloedlipiden en oxidatieve stressmarkers (Durg, Bavage en Shivaram, 2020).

Het is nog niet bewezen, maar de verbinding withanolide A is mogelijk verantwoordelijk voor bovenstaande bevindingen (Gorelick et al. 2015).

Cognitieve functies

Er is ook bewijs dat ashwagandha de cognitieve functies beïnvloedt. Dit is gezien bij gezonde mensen, maar ook mensen die al met bepaalde cognitieve stoornissen kampen.

Een review van 5 klinische studies observeerde een aanzienlijk effect op uitvoerende functies, reactietijd, aandacht en prestaties bij deelnemers die ashwagandha hadden genomen (Ng, 2020). Deze review richtte zich op mensen met cognitieve stoornissen als gevolg van aandoeningen als de ziekte van Alzheimer.

In een andere studie vond men vergelijkbare resultaten bij gezonde personen. 50 personen gebruikten dagelijks 600mg ashwagandha extract, gedurende 8 weken. Net als bij de hierboven genoemde studie, stelden onderzoekers een aanzienlijke impact op de cognitieve functies vast, vergeleken met de placebogroep (Choudhary, Bhattacharyya and Bose, 2017).

Hoe gebruik je ashwagandha?

Hoe gebruik je ashwagandha?

Traditioneel wordt de ashwagandha wortel gedroogd en verpulverd. Het poeder wordt dan meestal in thee gebruikt. Maar inmiddels bestaan er ook andere manieren om het in te nemen.

Als je van tradities houdt, kun je de wortel of het poeder kopen en gebruiken. Los het op in je thee, verrijk er chocolade mee of roer het door je maaltijd. Ashwagandha poeder is erg veelzijdig. Als je voor natuurlijk gaat, is deze optie voor jou.

Je kunt ook een vloeibaar ashwagandha extract kopen. Extracten zijn heel handig, want je kunt de oplossing direct in je thee of in je mond druppelen. Het loont wel de moeite om een hoogwaardig extract te kopen die zoveel mogelijk verbindingen uit de wortel bevat. Voor het effect van ashwagandha is niet slechts één verbinding verantwoordelijk. Het is aannemelijk dat de impact voortkomt uit veel verbindingen die samenwerken.

Tot slot kun je ook ashwagandha capsules proberen. Net als een vloeibaar extract, zijn capsules gemakkelijk in te nemen en erg handig. Ook hier kun je het beste voor kwaliteit gaan. Een slecht extractieproces verwijdert mogelijk alle gunstige verbindingen uit ashwagandha, waardoor het gebruik ervan zinloos is!

Wat zijn de bijwerkingen als je ashwagandha gebruikt?

Wat zijn de bijwerkingen als je ashwagandha gebruikt?

Ashwagandha lijkt niet veel bijwerkingen te veroorzaken. Bij een lage tot gemiddelde dosering zijn er nauwelijks bijwerkingen geobserveerd.

Bij een hogere dosis kun je mogelijk de volgende bijwerkingen ervaren:

  • Diarree
  • Misselijkheid
  • Braken

Zoals voor de meeste supplementen geldt, is het verstandig laag en traag met ashwagandha te beginnen. Beoordeel hoe je lichaam reageert voordat je de dagelijkse dosis verhoogt.

Ashwagandha: is het veilig?

Ashwagandha: is het veilig?

Withania somnifera, of Indiase ginseng, lijkt veilig en wordt over het algemeen goed verdragen. In dat opzicht zou je dus geen problemen moeten ervaren als je het probeert.

Of het jou persoonlijk iets te bieden heeft, kan alleen jijzelf bepalen. Bovengenoemde studies tonen aan dat ashwagandha mogelijk veelbelovende voordelen bezit. Er is echter veel meer onderzoek nodig om de reikwijdte van de voorgestelde effecten te bepalen en welke verbindingen daar verantwoordelijk voor zijn.

Wil je het zelf eens proberen? Bezoek dan vandaag nog de Zamnesia Smartshop en bekijk ons aanbod met supplementen; je vindt vast een optie om je dag te verbeteren!

Max Sargent
Max Sargent
Max schrijft al meer dan tien jaar en is de afgelopen jaren in de cannabis- en psychedelische journalistiek beland. Hij heeft allerlei artikelen geschreven voor bedrijven als Zamnesia, Royal Queen Seeds, Cannaconnection, Gorilla Seeds, MushMagic en nog veel meer. Hij heeft dus een brede ervaring in deze branche.
Disclaimer:
Wij proberen ons verre te houden van medische beweringen. Dit artikel is slechts bedoeld ter lering en gebaseerd op wetenschappelijke onderzoekspublicaties van andere externe bronnen.

Externe Bronnen:
  1. Choudhary, D., Bhattacharyya, S., & Bose, S. (2017). Efficacy and Safety of Ashwagandha (Withania somnifera (L.) Dunal) Root Extract in Improving Memory and Cognitive Functions. Journal of dietary supplements, 14(6), 599–612. - https://doi.org
  2. Durg, S., Shivaram, S. B., & Bavage, S. (2018). Withania somnifera (Indian ginseng) in male infertility: An evidence-based systematic review and meta-analysis. Phytomedicine : international journal of phytotherapy and phytopharmacology, 50, 247–256. - https://doi.org
  3. Durg, S., Bavage, S., & Shivaram, S. B. (2020). Withania somnifera (Indian ginseng) in diabetes mellitus: A systematic review and meta-analysis of scientific evidence from experimental research to clinical application. Phytotherapy research : PTR, 34(5), 1041–1059. - https://doi.org
  4. Gorelick J, Rosenberg R, Smotrich A, Hanuš L, Bernstein N. Hypoglycemic activity of withanolides and elicitated Withania somnifera. Phytochemistry. 2015 Aug;116:283-289. doi: 10.1016/j.phytochem.2015.02.029. Epub 2015 Mar 18. PMID: 25796090. - https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  5. Kelgane, S. B., Salve, J., Sampara, P., & Debnath, K. (2020). Efficacy and Tolerability of Ashwagandha Root Extract in the Elderly for Improvement of General Well-being and Sleep: A Prospective, Randomized, Double-blind, Placebo-controlled Study. Cureus, 12(2), e7083. - https://doi.org
  6. Lopresti, A. L., Smith, S. J., Malvi, H., & Kodgule, R. (2019). An investigation into the stress-relieving and pharmacological actions of an ashwagandha (Withania somnifera) extract: A randomized, double-blind, placebo-controlled study. Medicine, 98(37), e17186. - https://doi.org
  7. Lopresti, A. L., Drummond, P. D., & Smith, S. J. (2019). A Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled, Crossover Study Examining the Hormonal and Vitality Effects of Ashwagandha ( Withania somnifera) in Aging, Overweight Males. American journal of men's health, 13(2), 1557988319835985. - https://doi.org
  8. Ng, Q. X., Loke, W., Foo, N. X., Tan, W. J., Chan, H. W., Lim, D. Y., & Yeo, W. S. (2020). A systematic review of the clinical use of Withania somnifera (Ashwagandha) to ameliorate cognitive dysfunction. Phytotherapy research : PTR, 34(3), 583–590. - https://doi.org
  9. Salve, J., Pate, S., Debnath, K., & Langade, D. (2019). Adaptogenic and Anxiolytic Effects of Ashwagandha Root Extract in Healthy Adults: A Double-blind, Randomized, Placebo-controlled Clinical Study. Cureus, 11(12), e6466. - https://doi.org
  10. Singh, N., Bhalla, M., de Jager, P., & Gilca, M. (2011). An overview on ashwagandha: a Rasayana (rejuvenator) of Ayurveda. African journal of traditional, complementary, and alternative medicines : AJTCAM, 8(5 Suppl), 208–213. - https://doi.org
Producten Smartshop
Zoeken in categorieën
of
Zoeken