Blog
Wat Zijn De Voordelen Van Hete Chilipepers?
5 min

Wat Zijn De Voordelen Van Hete Chilipepers?

5 min

Pepers zijn een geweldige aanvulling op allerlei gerechten. Maar wat het nog mooier maakt, is dat capsaïcine, het stofje in chilipepers dat verantwoordelijk is voor de hitte, ook nog eens geweldig voor je gezondheid is!

Chilipepers: wie ervan houdt, kan er geen genoeg van krijgen. Maar wist je dat ze niet alleen fantastisch smaken, maar ook behoorlijk goed voor je gezondheid zijn?

Er wordt momenteel volop onderzoek naar de eventuele effecten van het eten van chilipepers gedaan. In dit artikel kijken we niet alleen naar deze studies, maar zien we ook wat de potentiële voordelen zijn van koken met pepers, naast het pittiger maken van je eten!

Zijn pepers goed voor je?

Zijn pepers goed voor je?

Pepers bevatten diverse verbindingen, of werkende stofjes, waarvan 'capsaïcine' de bekendste is. Het is deze verbinding in chilipepers die verantwoordelijk is voor dat brandende gevoel en die hitte.

Capsaïcine zorgt niet alleen voor culinaire hoogstandjes (of voor een culinaire marteling als je er niet van houdt), maar staat ook bekend om haar gezondheidsgerelateerde toepassingen. Er zit echter meer dan alleen capsaïcine in hete pepers. Naast een hoop vitaminen en mineralen zijn ook de volgende verbindingen aanwezig:

  • Capsanthine: een carotenoïde die verantwoordelijk is voor de rode kleuring, en een krachtige antioxidant
  • Violaxanthine: ook een carotenoïde, die vooral in grote hoeveelheden in gele chilipepers zit en verantwoordelijk is voor hun kleur
  • Luteïne: verantwoordelijk voor de groene kleuring van bepaalde pepers, en wordt in verband gebracht met beter zicht en gezondere ogen
  • Sinapinezuur: een antioxidant
  • Ferulazuur: een antioxidant

Kortom, je kunt dus best stellen dat chilipepers goed voor je zijn. Maar toch ligt dit in de praktijk iets genuanceerder. Chilipepers zitten zeker vol met gezonde verbindingen, maar hoeveel je er eet, speelt ook nog mee. Voor de meeste mensen zijn één of twee hete pepers in een maaltijd het maximum, en veel mensen eten liever nog minder dan dit.

Dus ook al zijn ze goed voor je, de kans is groot dat je ze niet in voldoende hoeveelheden eet om de potentiële gezondheidsvoordelen eruit te halen. Laten we echter toch eens kijken wat de mogelijke voordelen van de verbindingen in hete pepers zijn.

Gerelateerd artikel

De Verrassende Voordelen Van De Combinatie Wiet En Hete Pepers

7 voordelen van chilipepers

Hieronder zullen we aan de hand van zeven veel voorkomende gezondheidsproblemen de impact bekijken die chilipepers (of het actieve stofje capsaïcine) kunnen hebben op het behandelen of verlichten ervan.

Verkoudheid en griep

Verkoudheid en griep

Verondersteld wordt dat pepers helpen bij de behandeling van verkoudheid en griep om de volgende reden: zo zitten ze vol met bètacaroteen, vitamine C en andere antioxidanten waarvan bekend is dat ze helpen bij het behandelen van infecties ('Antioxidants: In depth,' 2013). Er wordt zelfs gedacht dat sommige chilipepers tot wel drie of vier keer meer vitamine C bevatten dan sinaasappels, wat maar goed is, want je wilt waarschijnlijk niet het gewicht van een sinaasappel aan hete pepers eten!

Wat betreft de behandeling van de symptomen van verkoudheid of griep kan capsaïcine tijdelijk verstopping van de neus, of niet-allergische rhinitis, verminderen (Evorgyan, 2015). Hoewel in sommige gevallen van capsaïcine afgeleide medicijnen nodig zijn om voor verlichting te zorgen, is het verhelpen van een verstopte neus soms ook mogelijk met het eten van een pittige maaltijd! Misschien zullen de effecten niet al te lang duren, maar ze kunnen wel een tijdelijke oplossing bieden.

Pijnsignalen

Pijnsignalen

Van capsaïcine is ook bekend dat het pijnprikkels beïnvloedt, verstoort en zelfs verdooft (Gašparini et al., 2020). Dit gebeurt zelfs in zekere mate bij hoeveelheden die je binnenkrijgt wanneer je chilipepers eet. Dit fenomeen wordt ook al benut bij therapeutische behandelingen. Zo bevat die hete balsem die je op pijnlijke spieren kunt wrijven om klachten en pijn te verlichten capsaïcine als actief ingrediënt.

Hoewel capsaïcine voornamelijk in huidbalsems wordt gebruikt voor de behandeling van spier- en gewrichtspijn, heeft het mogelijk ook andere toepassingen op dit gebied. Zo onderzochten wetenschappers een crème op basis van capsaïcine bij de behandeling van migraine. Het bleek dat meer dan 50% van de deelnemers de symptomen had voelen afnemen, aanzienlijk meer dan de controlegroep die vaseline gebruikte (Cianchetti, 2020).

Voedingswaarde

Voedingswaarde

Zoals je waarschijnlijk wel kunt zien, zijn chilipepers zeer voedzaam, maar de meesten van ons hebben vooral baat bij wat mildere variëteiten. Een Carolina Reaper zit misschien boordevol capsaïcine, maar veel mensen kunnen er slechts een beetje van opeten voordat het teveel wordt.

Een iets minder pittige chilipeper biedt het voordeel dat hij in grotere hoeveelheden kan worden gegeten, wat betekent dat je meer van de vele voordelen van de eerder genoemde verbindingen kunt profiteren.

Gerelateerd artikel

Carolina Reaper: Hoe Kweek En Gebruik Je Deze Peper?

Ontstekingen

Ontstekingen

Van hete pepers wordt ook gedacht dat ze ontstekingen beïnvloeden. De manier waarop ze dit doen, is door in te werken op capsaïcine receptoren, vooral op de TRPV1-receptoren, of -kanalen. TRPV1 is betrokken bij somatische en viscerale perifere ontstekingen, en aangenomen wordt dat capsaïcine ontstekingen kan verminderen door TRPV1 te beïnvloeden (Frias & Merighi, 2016).

Wat dit allemaal voor toepassingen met zich meebrengt, is echter nog onbekend. Het zou misschien zo kunnen zijn dat capsaïcine op deze manier kan helpen om allergieën en astma te bestrijden. Eén studie naar een bepaalde neusspray ontdekte namelijk dat dergelijke symptomen hierdoor verminderden (Bernstein, 2011).

Er moet echter nog veel meer onderzoek worden gedaan naar hoe capsaïcine ontstekingen beïnvloedt en hoe dit kan worden benut. Zoals het er nu voor staat, is het eten van superveel pepers misschien niet het beste als je last van chronische ontstekingen hebt.

Stofwisseling

Stofwisseling

Van capsaïcine wordt al lang gezegd dat het de stofwisseling stimuleert, en er bestaat ook bewijs voor. Zo wijst een review uit dat capsaïcine ertoe in staat is om de expressie van UCP2 te verhogen en het metabolisme op gang te brengen, opnieuw via TRPV1-receptoren (McCarty et al., 2015). In studies met knaagdieren is aangetoond dat dit gunstige effecten heeft op het volgende: atherosclerose, het metabool syndroom, diabetes, obesitas, niet-alcoholische leververvetting, cardiale hypertrofie, hypertensie en het risico op een beroerte.

Van capsaïcine en vergelijkbare stoffen als capsiaat wordt verondersteld dat ze het energieverbruik en de vetverbranding verhogen (Ludy et al., 2012). Het innemen ervan heeft daarbij twee uitwerkingen: ten eerste heeft het verwerken van deze verbindingen in bescheiden mate effect op het metabolisme, waardoor het algehele proces wordt versneld. En ten tweede helpt het ook om de eetlust te onderdrukken, vooral eerder op de dag.

Maar net als in andere gevallen zijn deze effecten pas goed waarneembaar bij vrij hoge doses. Dus of het mogelijk is om door hete pepers te eten je metabolisme te stimuleren, is niet met zekerheid te zeggen.

Bloeddruk en hartslag

Bloeddruk en hartslag

Er is een aanzienlijk aantal studies naar de effecten van capsaïcine op de hartslag en bloeddruk uitgevoerd. Daaruit zijn echter tegenstrijdige resultaten voortgekomen.

Een analyse van meerdere studies wees uit dat capsaïcine geen significant effect had op de hartslag of bloeddruk (Shirani, 2021). Maar de auteurs wezen wel op de noodzaak van nieuw onderzoek om dit verder te onderzoeken. Er kon dus geen algemene conclusie worden getrokken, in tegenstelling tot enkele andere onderzoeken die dat wel beweren.

Spijsvertering

Spijsvertering

Gedacht wordt dat pepers ook bij de spijsvertering kunnen helpen, inclusief spijsverteringsgerelateerde aandoeningen, zoals het prikkelbare darmsyndroom (PDS). Eén studie wijst op het mogelijke scala aan gastro-intestinale toepassingen van pepers. Zo zouden ze kunnen helpen bij dyspepsie, afgenomen eetlust, gastro-oesofageale refluxziekte en maagzweren (Maji & Banerji, 2021).

Een andere studie keek specifiek naar de effecten van chilipepers op PDS en ontdekte dat degenen die chilipoeder namen gunstige effecten waarnamen in vergelijking met de controlegroep (Bortolotti & Porta, 2011).

In beide gevallen is het echter ook belangrijk te erkennen dat chilipepers ook maagklachten kunnen veroorzaken, zoals je misschien weleens ervaren hebt. Experimenteren met pepers om je spijsvertering te helpen is prima, maar wees dus altijd voorzichtig en houd rekening met eventuele ongemakken of maagproblemen.

Welke hete pepers zijn het beste voor jou?

Welke hete pepers zijn het beste voor jou?

Zoals je misschien hebt gemerkt, is capsaïcine de belangrijkste stof bij de meeste bovenstaande effecten. Niet alleen zitten pepers hier vol mee, maar het is ook een verbinding die je moeilijk ergens anders zult tegenkomen. Hoewel je antioxidanten uit verschillende bronnen kunt halen, is dat met capsaïcine veel moeilijker.

Dus de conclusie die we kunnen trekken, is: hoe heter de chilipeper, hoe beter! Neem dit echter met een korreltje zout, want het heeft ook geen zin om pepers te kopen die je niet echt kunt consumeren. Maar over het algemeen geldt dus dat hoe meer capsaïcine een chilipeper bevat, hoe groter de kans op voordelen voor je gezondheid is.

Gerelateerd artikel

Pepers Kweken Voor Beginners In 10 Simpele Stappen

Hebben hete pepers bijwerkingen?

Er zitten enkele potentiële nadelen aan het eten van chilipepers. Het belangrijkste is dat het eten van iets pittigs voor sommige mensen absoluut niet leuk is. Maar ook als je wel van de hitte geniet, kan het eten van een chilipeper enkele ongewenste bijwerkingen hebben:

  • Spijsverteringsstoornissen
  • 'Pepper burn'
  • Sommige studies wijzen op een verhoogd risico op galblaas-, maag-, mond- en keelkanker bij mensen die veel chilipepers eten, vooral in India (Notani & Jayant, 1987).

Waar het op neerkomt: zolang je er geen bijwerkingen van ondervindt, kan het eten van pepers best voordelig voor je gezondheid zijn. En als je merkt dat ze helpen bij bepaalde aandoeningen, dan is dat mooi meegenomen. Maar hoewel capsaïcine voordelen voor je gezondheid lijkt te hebben, kun je een gezonde levensstijl niet vervangen door alleen maar pittig eten!

Max Sargent
Max Sargent
Max schrijft al meer dan tien jaar en is de afgelopen jaren in de cannabis- en psychedelische journalistiek beland. Hij heeft allerlei artikelen geschreven voor bedrijven als Zamnesia, Royal Queen Seeds, Cannaconnection, Gorilla Seeds, MushMagic en nog veel meer. Hij heeft dus een brede ervaring in deze branche.
Bronnen
  • (n.d.). Antioxidants: In Depth. NCCIH. https://www.nccih.nih.gov/health/antioxidants-in-depth. Accessed April 14, 2022. - https://www.nccih.nih.gov
  • (n.d.). Cianchetti C. (2010). Capsaicin jelly against migraine pain. International journal of clinical practice, 64(4), 457–459. - https://doi.org
  • (n.d.). Notani, P. N., & Jayant, K. (1987). Role of diet in upper aerodigestive tract cancers. Nutrition and cancer, 10(1-2), 103–113. - https://doi.org
  • (n.d.). Shirani, F., Foshati, S., Tavassoly, M., Clark, C., & Rouhani, M. H. (2021). The effect of red pepper/capsaicin on blood pressure and heart rate: A systematic review and meta-analysis of clinical trials. Phytotherapy research : PTR, 35(11), 6080–6088. - https://doi.org
  • Amal K. Maji, & Pratim Banerji. (2016/06/01). Maji, A. K., & Banerji, P. (2016). Phytochemistry and gastrointestinal benefits of the medicinal spice, Capsicum annuum L. (Chilli): a review. Journal of complementary & integrative medicine, 13(2), 97–122. - https://doi.org
  • Bernstein JA, Davis BP, Picard JK, Cooper JP, Zheng S, & Levin LS. (2011 Aug). Bernstein J, Davis B, Picard J, Cooper J, Zheng S, Levin L. A randomized, double-blind, parallel trial comparing capsaicin nasal spray with placebo in subjects with a significant component of nonallergic rhinitis. Annals of Allergy, Asthma & Immunology. 2011;107(2):171-178. doi:10.1016/j.anai.2011.05.016 - https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  • Bortolotti, M., Porta, & S. (2011, November). Bortolotti, M., & Porta, S. (2011). Effect of red pepper on symptoms of irritable bowel syndrome: preliminary study. Digestive diseases and sciences, 56(11), 3288–3295. - https://doi.org
  • Frias, Bárbara, Merighi, & Adalberto. (2016/6). Frias, B., & Merighi, A. (2016). Capsaicin, Nociception and Pain. Molecules (Basel, Switzerland), 21(6), 797. - https://doi.org
  • Gašparini D, Ljubičić R, & Mršić-Pelčić J. (2020 Nov). Gašparini D, Ljubičić R, Mršić-Pelčić J. Capsaicin - Potential Solution for Chronic Pain Treatment. Psychiatr Danub. 2020;32(Suppl 4):420-428. - https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  • Gevorgyan A, Segboer C, Gorissen R, van Drunen CM, & Fokkens W. (07/14/2015). Evorgyan A, Segboer C, Gorissen R, van Drunen C, Fokkens W. Capsaicin for non-allergic rhinitis. Cochrane Database of Systematic Reviews. 2015. doi:10.1002/14651858.cd010591.pub2 - https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  • Ludy, Mary-Jon, Moore, George E., Mattes, & Richard D. (2012/02/01). Ludy, M. J., Moore, G. E., & Mattes, R. D. (2012). The effects of capsaicin and capsiate on energy balance: critical review and meta-analyses of studies in humans. Chemical senses, 37(2), 103–121. - https://doi.org
  • Mark F McCarty, James J DiNicolantonio, & James H O'Keefe. (2015/06/01). McCarty, M. F., DiNicolantonio, J. J., & O'Keefe, J. H. (2015). Capsaicin may have important potential for promoting vascular and metabolic health. Open heart, 2(1), e000262. - https://doi.org
Kweken Producten Seedshop
Zoeken in categorieën
of
Zoeken