Blog
Wat Is Biotine?
3 min

Wat Is Biotine?

3 min

Biotine, of vitamine B8, is een belangrijke vitamine die de groei van het haar, de huid en nagels ondersteunt. Daarnaast helpt het je lichaam om energie te produceren. Voor zwangere vrouwen is biotine belangrijk voor de ontwikkeling van het embryo, maar te veel kan gevaarlijk zijn. Ontdek hier hoe de stof werkt en of supplementen noodzakelijk zijn.

Mensen (en de meeste andere levende wezens) hebben talloze voedingsstoffen, mineralen, vitamines, eiwitten en andere verbindingen nodig om een gezond leven te leiden. Gelukkig krijgen de meeste mensen deze stoffen al binnen via een gezond, uitgebalanceerd dieet.

Van bepaalde vitamines, zoals biotine, hebben we slechts een klein beetje nodig. Maar dat betekent niet dat ze niet belangrijk zijn. Biotine wordt vaak in verband gebracht met de gezondheid van het haar en de huid. Het is daarmee een essentiële vitamine die in veel voedingsmiddelen zit, maar ook als supplement verkrijgbaar is.

Lees verder en ontdek meer over biotine.

Healthshop

Onze nieuwe Healthshop biedt een ruim assortiment aan supplementen en natuurlijke producten die je helpen om het gezonde leven te leiden dat je altijd hebt gewild.

View category

Wat is biotine?

Wat is biotine?

Van biotine, voorheen bekend als 'vitamine H', en tegenwoordig ook wel 'vitamine B8' genoemd, wordt aangenomen dat het impact heeft op de ontwikkeling van het haar, de nagels en de huid. Ook wordt gedacht dat het de groei van het embryo tijdens de zwangerschap ondersteunt. Daarmee is het een onmisbare vitamine als je zwanger bent.

Met een gevarieerd, gezond dieet krijg je vaak al voldoende vitamine B8 binnen. Dat gezegd hebbende, kan het gebruik van extra biotine soms ook zinvol zijn. Hoe dan ook moet je biotine consumeren. Het valt namelijk onder de 'essentiële vitamines'. Dit zijn vitamines die je lichaam niet zelf kan produceren en die je dus uit andere bronnen moet halen, zoals voeding.

Biotine versus collageen

Ook collageen is een verbinding die met de gezondheid van het haar, de huid en nagels in verband wordt gebracht. Ongeveer 90% van deze onderdelen van je lichaam bestaat uit collageen. Toch verschilt de stof van biotine. Biotine is namelijk een essentiële vitamine en collageen een eiwit dat je lichaam naar behoefte kan aanmaken.

Collageen en biotine hebben dus impact op dezelfde delen van het lichaam, maar vervullen beide een andere rol. Daarom zal biotine ook niet helpen bij een tekort aan collageen en andersom. Het zijn verschillende verbindingen die een unieke rol spelen.

Waar vind je biotine?

Waar vind je biotine?

Biotine is een natuurlijke stof die in veel algemene voedingsmiddelen aanwezig is. Als je gevarieerde voeding eet, zal het dan ook niet lastig zijn om voldoende binnen te krijgen.

Enkele natuurlijke bronnen van biotine zijn:

  • Eigeel
  • Zuivel
  • Vis
  • Fruit
  • Vlees
  • Noten
  • Zaden
  • Groenten
  • Volkoren granen
  • Gist

Dat is een flinke lijst met producten. Bovendien zit biotine in verschillende typen voedsel. Dus ook als je een bepaald dieet volgt, is het niet moeilijk een geschikte bron te vinden.

Hoe werkt biotine in je lichaam?

Biotine is een essentieel mineraal dat de algehele gezondheid ondersteunt. Meer specifiek heeft het impact op de gezondheid van het haar, de nagels en de huid. En, zoals vermeld, beïnvloedt het ook de ontwikkeling van de foetus in de baarmoeder. Laten we eens kijken hoe biotine precies werkt.

Haar, huid en nagels

Haar, huid en nagels

Biotine helpt je lichaam om keratine te produceren. Dit is belangrijk voor een gezonde huid, gezond haar en de groei van je nagels. Zonder biotine zal je lijf moeite hebben deze functies uit te voeren, wat vervelende gevolgen kan hebben. Een tekort aan biotine wordt bijvoorbeeld in verband gebracht met haaruitval en huiduitslag. Sommige mensen met deze aandoeningen gebruiken dan ook extra biotine.

Wil je zelf biotine proberen? Houd dan rekening met het volgende:

Een tekort aan biotine is zeldzaam. Je hebt hierboven al gelezen dat veel voedingsmiddelen rijk zijn aan biotine. Voor een tekort moet je dus een ontzettend beperkt dieet volgen. Daarnaast kan een gebrek aan biotine haaruitval en uitslag veroorzaken, maar is het absoluut niet de enige of meest voor de hand liggende reden voor deze klachten.

Wat we hiermee willen zeggen, is dat extra biotine niet altijd alle klachten oplost, al kan het in sommige gevallen wel degelijk gunstig zijn. Dat gezegd hebbende, kun je biotine veilig gebruiken. Het kan dus geen kwaad het te proberen om te zien of het helpt.

Ontwikkeling van de foetus

Ontwikkeling van de foetus

Als je zwanger bent, is het wel mogelijk een tekort aan biotine te krijgen. En dit kan schadelijk zijn voor de ontwikkeling van het ongeboren kind. In dit geval kan het zinvol zijn om extra biotine te slikken. Een tekort aan biotine komt normaal gesproken weinig voor, maar tijdens de zwangerschap komen (milde) tekorten wel vaker voor.

Biotine is onmisbaar voor de ontwikkeling van de foetus, vooral in de vroege stadia. Hoewel dit vaak over het hoofd wordt gezien, geven studies met muizen aan dat een tekort tijdens de zwangerschap de kans op bepaalde aandoeningen kan vergroten. Denk aan een open gehemelte, micrognathie, microglossie en te korte ledematen (Mock, 2014).

Wat daarbij belangrijk is, is dat je het gebruik van supplementen altijd met een arts moet bespreken als je zwanger bent. Een tekort aan biotine is schadelijk voor de foetus, maar hetzelfde geldt voor een overschot. Er zijn ook prenatale supplementen verkrijgbaar die de nodige hoeveelheden biotine en andere vitamines bevatten. Je kunt deze meestal veilig gebruiken, maar schakel hulp in als je twijfelt.

Wat zijn de bijwerkingen van biotine?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid biotine bedraagt 30 microgram. Dat is inderdaad heel weinig. Maar dat wil niet zeggen dat de stof niet belangrijk is!

Het is onduidelijk of je last van bijwerkingen kunt krijgen als je te veel biotine gebruikt, maar we weten wel dat overmatig gebruik tijdens de zwangerschap gevaarlijk kan zijn. Gelukkig krijgen de meeste mensen al voldoende via hun voeding binnen, waardoor suppletie vaak niet nodig is.

Zijn supplementen met biotine veilig?

Zijn supplementen met biotine veilig?

Zolang biotine-supplementen daadwerkelijk bevatten wat er op het etiket staat, zijn ze in principe veilig. Je kunt ze dus gerust proberen, zelfs als ze je klachten niet oplossen.

Zoals vermeld, krijgen de meesten van ons al voldoende vitamine B8 via hun voeding binnen. De belangrijkste groep die extra biotine zou kunnen overwegen, zijn zwangere vrouwen. Als je zwanger bent, heeft een tekort mogelijk ernstige gevolgen. Maar wees wel heel voorzichtig, want een teveel kan ook weer schadelijk zijn voor je ongeboren kind.

Max Sargent
Max Sargent
Max schrijft al meer dan tien jaar en is de afgelopen jaren in de cannabis- en psychedelische journalistiek beland. Hij heeft allerlei artikelen geschreven voor bedrijven als Zamnesia, Royal Queen Seeds, Cannaconnection, Gorilla Seeds, MushMagic en nog veel meer. Hij heeft dus een brede ervaring in deze branche.
Disclaimer:
Wij proberen ons verre te houden van medische beweringen. Dit artikel is slechts bedoeld ter lering en gebaseerd op wetenschappelijke onderzoekspublicaties van andere externe bronnen.

Externe Bronnen:
  1. Mock D. M. (2014). Adequate intake of biotin in pregnancy: why bother?. The Journal of nutrition, 144(12), 1885–1886. - https://doi.org
Healthshop Producten
Zoeken in categorieën
of
Zoeken