De Effecten Van Cafeïne Tijdens Het Studeren

Gepubliceerd op:
Categorieën : BlogKruiden & Zaden

Effecten Van Cafeïne Op Studeren


Cafeïne is een populair studie- en voorbereidingshulpmiddel bij examens. Bij verstandig gebruik verbetert het de prestaties. Er zijn overigens veel substanties die cafeïne bevatten en soortgelijke effecten veroorzaken als die van koffie of thee.

Cafeïne kan je helpen bij het studeren; dat is geen geheim. Onder studenten wereldwijd is het dan ook de meest gebruikte "smart drug". Het is tevens een betrouwbaar hulpmiddel voor veel werknemers die geconcentreerd en productief moeten blijven.

De substantie behoort tot de groep die we "stimulerende middelen" noemen. In tegenstelling tot sterkere stoffen die tot dezelfde klasse behoren, zoals amfetamine, bestaat er voor cafeïne geen strenge regelgeving. Toch is de substantie is niet helemaal veilig om te gebruiken. Cafeïne beïnvloedt zowel je hersenen als je lichaam. Bij gematigd gebruik zijn deze effecten ondersteunend als je een drukke, moderne leefstijl hebt. Overmatig gebruik gedurende een lange periode kan echter nadelige gevolgen hebben.

GEBRUIKERS EN CAFEÏNE

De meeste mensen halen hun cafeïne uit koffie, supplementen, of thee. Energiedrankjes zijn ook een populaire consumptiemethode. De meeste deskundigen stellen dat regelmatig, dagelijks gebruik van cafeïne niet schadelijk is - drie tot vier kopjes koffie of thee op een dag kunnen geen kwaad. Bij overmatig gebruik kunnen de gevolgen echter gevaarlijk zijn.

Studeren Energiedrankjes

Daarnaast is het belangrijk om te weten dat iedereen anders reageert op het middel. Het is dan ook van groot belang om de etiketten van producten die met name hoge concentraties cafeïne bevatten goed te lezen. Denk hierbij aan energiedrankjes. Veel van deze drankjes bevatten grote hoeveelheden cafeïne en dat kan te veel zijn voor mensen met een lage tolerantie.

Mensen gebruiken doorgaans cafeïne kort voordat ze een mentale energie-oppepper nodig hebben. De effecten zijn binnen korte tijd merkbaar - na 10 tot 45 minuten. Het concentreren op denkwerk gaat hierbij steeds eenvoudiger. De productieve oppepper blijft enige tijd werkzaam, afhankelijk van de gebruikte hoeveelheid. Ook hangt het af van andere factoren, zoals het lichaamsgewicht van de gebruiker, zijn/haar tolerantie en nog meer.

Onthoud dat cafeïne niet bij iedereen goed werkt. Bovendien zijn de effecten in sommige situaties nuttiger dan in andere.

HOE EN WAAROM CAFEÏNE WERKT

Hoe En Waarom Cafeïne Werkt

Cafeïne is een bittere, witte kristalachtige alkaloïde die als een psychoactieve stimulans de hersenen beïnvloedt. Hoewel onderzoeken nog geen uitsluitsel geven, bestaat er empirisch bewijs voor het feit dat cafeïne de concentratie en het geheugen tijdelijk verbetert. Er zijn echter ook aanwijzingen waaruit blijkt dat cafeïne de werking van het kortetermijngeheugen aantast.

Daarnaast blijkt cafeïne het auditieve systeem te beïnvloeden. Onderzoek wijst erop dat het vermogen om woorden te herhalen die men gehoord heeft, door cafeïne negatief beïnvloed kan worden.

De meest overtuigende data die er tot nu toe zijn, suggereren dat het gebruik van cafeïne vooral een positieve uitwerking heeft op het werkvermogen en op het langetermijngeheugen. Deze data zijn echter afhankelijk van de leeftijd en de gezondheid van het individu. De stimulerende effecten van cafeïne blijken de meeste voordelen op te leveren voor personen van 26 tot en met 64 jaar oud. De gemiddelde getolereerde dosis ligt rond de 300mg per dag.

Cafeïne Gebruiken Net Voordat Je Naar Bed Gaat

Daarnaast is het moment van de dag waarop cafeïne geconsumeerd wordt van invloed op de uitwerking ervan op het lichaam. Wanneer het vroeg op de dag wordt gebruikt, zijn de effecten veel positiever dan wanneer het 's avonds wordt geconsumeerd. Cafeïne gebruiken net voordat je naar bed gaat, leidt gegarandeerd tot slapeloosheid.

WAT ZIJN DE BIJWERKINGEN?

De stimulerende eigenschappen van cafeïne veroorzaken veranderingen in de chemische huishouding van de hersenen. Na verloop van tijd kan de substantie behoorlijk verslavend zijn. Regelmatige gebruikers ondervinden na een tijdje minder snel lichamelijk effect bij het consumeren van consistente hoeveelheden.

De bijwerkingen die in verband worden gebracht met cafeïnegebruik zijn onder meer een verhoogde hartslag, zwetende handen en angst. Het innemen van grote hoeveelheden cafeïne kan ook gevolgen hebben voor je nachtrust. Slapeloosheid en vermoeidheid overdag zijn indicaties voor een te hoog cafeïnegebruik.

CAFEÏNE CONSUMEREN OM TE STUDEREN

Veel mensen gebruiken cafeïne als een hulpmiddel op school of op het werk om zich beter te kunnen focussen op de taken die verricht moeten worden. De beste manier om maximaal van dit stimulerende middel te profiteren, is door het innemen van een normale portie vlak voordat je aan een studiesessie begint. Wacht in ieder geval 10 tot 15 minuten voordat je de eerste effecten kunt merken. Hierna zul je zien dat het concentreren je steeds makkelijker afgaat.

Cafeïne Gebruiken Net Voordat Je Naar Bed Gaat

Cafeïne gebruiken na een studiesessie wordt echter afgeraden. Na een tijdje boven je boeken en teksten te hebben gehangen, hebben je hersenen tijd nodig om te ontspannen en zich weer op te laden. Hierbij is cafeïne niet de gewenste substantie. Probeer in plaats daarvan thee zonder cafeïne te drinken, aan lichaamsbeweging te doen of een dutje te doen.

TIJDENS EEN EXAMEN CAFEÏNE GEBRUIKEN

Behalve bij het studeren gebruiken sommige mensen cafeïne tijdens een examen als een effectieve methode om hun prestaties te verbeteren. Als je cafeïne in die omstandigheden gebruikt, kan dat inderdaad helpen je taken aandachtiger en doelgerichter te volbrengen.

Cafeïne is echter een substantie waarbij te veel van het goede negatieve effecten kan hebben. Als je bijvoorbeeld te veel koppen koffie drinkt, zou je ervan kunnen gaan bibberen en onrustig kunnen worden. Het gevolg kan zijn dat je niet in staat bent het examen te volbrengen.

Vertrouwen op cafeïne als een ondersteunend middel wegens gebrek aan goede voorbereiding is nimmer een goed idee. Als je het bovendien gebruikt om wakker te blijven tijdens een nachtelijke studeersessie zou dit tot gevolg kunnen hebben dat je overdag uitgeput bent.

De conclusie? Cafeïne kan een geweldig hulpmiddel zijn bij zowel de voorbereiding als bij het examen zelf. Het is echter geen wondermiddel.

PRODUCTEN DIE CAFEÏNE BEVATTEN

Er zijn mensen die niet van koffie houden of die de hoeveelheid cafeïne die erin zit niet fijn vinden. Gelukkig zijn er genoeg andere producten op de markt die verschillende hoeveelheden cafeïne bevatten. Sommige mensen stellen dat alternatieve formules met cafeïne minder heftige bijwerkingen veroorzaken, als het gaat om nervositeit en angst. Nu er meer onderzoek op dit gebied wordt uitgevoerd, worden natuurlijke cafeïnesupplementen steeds populairder onder gezondheidsbewuste mensen. Hieronder vind je een lijst met een aantal van de beste producten die tegenwoordig te verkrijgen zijn.

BRAIN-E

Brain-E

Brain-E capsules krikken gegarandeerd je hersenactiviteit voor enkele uren op. Ze bestaan uit een mengsel van choline, witte wilgenbastextract en cafeïne. De capsules zitten barstensvol energie. Dosering: 1-2 capsules. Neem ze 45 minuten vóór de vereist concentratie in.

KOLANOOT

Kolanoot

Kolanoten worden van oudsher gebruikt in traditionele Afrikaanse culturen voor ceremoniële doeleinden en als een afrodisiacum. Europese kolonisten begonnen rond het jaar 1650 kolaplantages te verbouwen. De noten zijn een natuurlijke bron van cafeïne. Ze worden gebruikt om de alertheid te verbeteren, om koorts te verminderen en om zwangerschapsmisselijkheid te behandelen. Omdat ze geen vervelende bijwerkingen veroorzaken, zijn ze een betrouwbare bron van energie voor de bewuste consument. En inderdaad, de kolanoot was een van de ingrediënten van het originele recept voor Coca Cola.

YERBA MATE

Yerba Mate

Yerba Mate is een traditioneel Zuid-Amerikaans brouwsel dat gebruikt wordt om het lichaam en de geest te stimuleren. Dit drankje dat veel op thee lijkt, zit vol met vitaminen. Het wordt verkregen uit een boom die doorgaans vooral voorkomt in Zuid-Amerika. De Guarani-stammen gebruikten het middel om de gemoedstoestand te verbeteren, de eetlust te remmen en het centrale zenuwstelsel te bevorderen.

GUARANÁ

Guaraná

Guaraná is een natuurlijke substantie die verkregen wordt uit de zaden van een klimplant uit het Amazonegebied. Traditionele indianenstammen gebruikten guaraná als een jachthulpmiddel en beschouwden het als een geschenk van de goden. Het is tevens zeer krachtig en bevat driemaal zoveel cafeïne als koffie. Hedendaagse gebruikers consumeren het graag vanwege de potentie en omdat ze er niet zenuwachtig van worden. Sommige mensen gebruiken het als middel om af te vallen vanwege de natuurlijke eetlustremmende eigenschappen.

Marguerite Arnold

Geschreven door: Marguerite Arnold
Met jaren van schrijfervaring op zak besteed Marguerite haar tijd aan het onderzoeken van de cannabis industrie en de ontwikkelingen van de legalisatie-beweging.

Ontdek onze schrijvers

Gerelateerde Producten