Top 6 Cannabis Gerelateerde Reclames

Gepubliceerd op:
Categorieën : BlogCannabisKunst & Cultuur
Laatst bewerkt :

Cannabis-gerelateerde Reclames


We worden al tientallen jaren vermaakt door bizarre cannabis reclames. Bekijk hier de beste pro- en anti-cannabis commercials aller tijden. Geniet!

De anti-cannabis reclames uit de jaren '30 zijn hilarisch. Al waren ze op dat moment behoorlijk angstaanjagend voor het algemene publiek en werd ons geliefde kruid uitgemaakt voor iets kwaadaardigs. Cannabis en haar gebruikers zijn sindsdien voortdurend gestigmatiseerd, tot nu toe.

Dankzij de veranderde houding en wetgeving, worden tegenwoordig ook pro-cannabis reclames weergegeven op onze televisie. (Hoewel dit natuurlijk voornamelijk laptop schermen zijn, want we bevinden ons immers in de 21e eeuw.) Houd je vast, want we betreden de wereld van de beste cannabis gerelateerde reclames.

ARME SIMON EN ZIJN ONGENODE GASTEN

In een triest appartement draait Simon een joint. Na het eerste trekje, wordt het publiek meegebracht naar de innerlijke werking van Simons ganja verrijkte geest. Alle geliefde personages doen mee: Giggles, Happy, Talkative, Relax, Munchies en natuurlijk Dr. Chill.

Het feestje, ondersteund door wat Lo-Fi Dubstep, barst los. Maar dan komen de spelbedervers Panic Attack, Anxiety, Paranoia, en Pukey binnenvallen om de feestelijke vibes van Simons feestje te verzieken.

Zodra we ons weer buiten het brein van Simon bevinden, zien we een jonge man, op de bank, helemaal van slag. "Cannabis vertroebelt je geest. Voor meer informatie, praat je met Frank." Dit is de slotboodschap.

Onze gedachten? Wanneer we worden verplaatst naar Simons brein en een figuur met het bordje "Simon" boven zijn hoofd de deur opent voor personages als Happy, Giggles en Munchies, wie "is" Simon dan? Hierdoor worden filosofische vragen opgewekt als het gaat om de identiteit van de mens.

Wordt het bestaan van Simon niet gekenmerkt door alle gevoelens en sensaties? Of is "Simon" een soort metafysisch idee in hemzelf, zijn eigen, wezenlijke "ik"? Wat is het leven? Ten tweede, waarom is "Frank" de uitverkorene als het gaat om het beantwoorden van vragen over cannabis?

Het lijkt erop dat de reclame uitsluitend op blanke tieners is gericht. Simon is een lieve, blanke knul, die een andere jongeman, "Frank", kan bellen. Frank heeft blijkbaar een soortgelijke culturele achtergrond als Simon, zodat alle anderen worden uitgesloten van deze preek over cannabis.

Ten derde neemt Munchies chips mee naar het feestje. Maar later eet hij popcorn; waar heeft hij die popcorn vandaan? Hoe dan ook, laten we concluderen dat de achtergrondmuziek perfect is afgesteld op het thema van de reclame.

DE DRUGS-FLUISTERAAR

Het plot is vrij duidelijk. Het roker-meisje "Lindsey" komt de keuken binnen en hoort de hond tegen haar praten, in menselijke taal. De bezorgde hond legt aan Lindsey uit dat ze niet zichzelf is als ze rookt en dat hij zijn vriendinnetje mist. De boodschap is duidelijk: als je wiet rookt, krijg je bovennatuurlijke krachten waardoor je met dieren kunt praten.

Klinkt best goed, toch? Stel je voor hoeveel discussies je kunt voeren met je huisdieren en hoeveel wijsheden en inzichten ze met je kunnen delen. Wie heeft zich nog nooit afgevraagd wat dieren van ons denken; vinden ze ons wel lief? Denken ze dat we hebben gefaald als ras toen Trump president werd?

Lindsey heeft het vermogen om de belangrijke boodschappen van dieren aan het menselijke ras door te geven en de hond is teleurgesteld omdat ze wiet rookt? Dat is, eerlijk gezegd, een beetje egoïstisch van de hond.

Hoewel de echte vraag natuurlijk is: "Hoe vertel je het je vrienden?" Het antwoord is simpel: kijk Dr. Dolittle en laat je door Eddie Murphy adviseren. Ga naar je vrienden en vertel ze wat voor schattige, zelfzuchtige hond je hebt.

WIJ HOLLANDERS ZIJN HET BESTE

In dezelfde stijl als neo-klassieke horrorfilms als The Grudge en The Ring, heeft dit Nederlandse bedrijf een commercial gemaakt voor, nou, kijk eerst even en doe een gok. Maar denk snel, want je hebt maar tien seconden voor de gruwelijke waarheid wordt onthuld.

Oké, het is wat vergezocht om deze reclame te vergelijken met The Ring. Maar had je op de Play knop gedrukt als we waren begonnen met "Klik hier om een plant te zien groeien?" Met deze reclame zit je, filmisch gezien, niet op het puntje van je stoel, zoals met Japanse horrorfilms. Het concept is desalniettemin cool. En het menselijke figuur dat het scherm vult, beweegt een beetje als Samara uit The Ring. Dat moet toch ook wat zeggen?

De commercial is eigenlijk een soort time-lapse van een cannabisplant, die ergens in Nederland op een eettafel gestaag groeit. In de scrollende tekst onderaan het scherm wordt de kijker bemoedigend toegesproken: "Kweek je eigen planten met behulp van groene, schone en betaalbare energie!"

Vervolgens zien we een vrouw binnenstappen om de plant water te geven. Je weet wel, zo'n type dat eruitziet als je buurvrouw of het kattenvrouwtje uit de buurt. (Met alle respect voor de actrice die haar speelt, we zijn hartstikke dol op katten.)

Budget Energy, het bedrijf dat blijkbaar een erg liberale kijk heeft op hoe je je watts het beste kunt gebruiken, is absoluut het soort bedrijf waar wij bij Zamnesia helemaal achter staan.

DIT ZAAKJE STINKT

Een Mexicaanse gast, met een briljante snor, hangt rond in een steegje, waar hij sushi verkoopt. Hij heeft van alles: zalm, tonijn, garnalen, sashimi, zelfs inktvis. Hij verkoopt deze Japanse lekkernijen en gebruikt daarbij een taaltje waardoor je gelijk aan een dealer moet denken, waarbij de sushi natuurlijk de drugs voorstelt.

De boodschap van deze reclame is: "Je zou bij hem geen sushi kopen, dus waarom zou je je marihuana er kopen?" Allereerst: uiteraard wordt deze gast geportretteerd als Mexicaan, anders kun je toch nooit begrijpen dat de producten die hij verkoopt, verwijzen naar drugs?

Ten tweede heeft de knul wat bizarre verkooppraatjes en een heus talent voor show. Als hij eigenaar was van een sushi restaurant, had hij ongetwijfeld op de cover gestaan van de beste sushi magazines.

Ten derde zijn wiet en vis natuurlijk niet hetzelfde. Volgens de wetenschappelijke gemeenschap, bederft vis snel als het wordt bewaard in je leren jas, in tegenstelling tot uitgeharde wiet. Het is een grappige reclame die probeert mensen over te halen cannabis van betere kwaliteit aan te schaffen bij marijuanadoctors.com. Al met al is het een slimme reclame die goed blijft hangen.

PHELPS, ALCOHOL, CANNABIS EN EEN EI

Michael Phelps is niet alleen op aarde gekomen om gouden medailles binnen te slepen, want hij heeft ook nog een belangrijke boodschap over drugs te verkondigen. Deze Super Bowl reclame maakt gebruik van Phelps' cannabis status om een parodie te maken op een beroemde anti-cannabis reclame uit de jaren '80.

Hierin wordt simpelweg een eitje gebakken met de boodschap: "Dit zijn je hersenen op drugs, nog vragen?" Phelps trekt al zijn observationele vaardigheden uit de kast en zegt: "Dit is gewoon een ei, nog vragen?"

Mocht je het nog niet weten, Michael Phelps werd een tijd geleden gepakt voor het roken van wiet en dit kostte hem zijn sponsoring door Kellogg's. Hij verkreeg echter een legendarische status, wat bewijst dat cannabis liefhebbers ook winnaars zijn.

Terug naar de reclame. In het begin zien we een warrige reeks beelden waarin we een door alcohol veroorzaakte caféruzie zien. Het tweede deel draait om de door cannabis opgewekte effecten, zoals weergegeven in films uit het tijdperk van Anslinger; de jaren '30. En het hoogtepunt van de reclame is natuurlijk het ei. Gewoon een ei. Nog vragen?

DE HORRORDOKTER

Tot slot krijgt deze P.S.A. (Public Service Announcement) de prijs voor de grappigste anti-wiet campagne ooit. Een arme knul met een blindedarmontsteking ligt doodsbang op de operatietafel. De chirurg rookt wat zalige ganja (#doe mij maar hetzelfde) en giechelt terwijl hij de aandoening verwart met een amandelontsteking. De jongen herhaalt dat hij een blindedarmontsteking heeft, maar de dokter negeert hem en lacht vrolijk verder.

Een officiële stem verkondigt de boodschap: "Als je chirurg, advocaat of een politieagent een joint in handen had, zou je dan nog steeds beweren dat cannabis onschuldig was?" Dat roept bij ons het volgende op. Stel dat een brandweerman een aardappel in handen had terwijl een gebouw in brand stond. Zeg je dan ook nog dat aardappels veilig zijn? Deze analogie klopt eerlijk gezegd wel.

Daarnaast zou een agent die wiet rookt niet alleen onschuldig zijn. Hij zou ook het vertrouwen van de gemeenschap op een vreedzame manier herstellen waardoor mensen zich veel veiliger zouden voelen.

CONCLUSIE: CANNABIS RECLAMES

We moeten afwachten welke bizarre ganja reclames nog zullen opduiken. We voorspellen echter dat er veel meer pro-cannabis reclames gaan verschijnen. Deze maken hopelijk een einde aan de belachelijke anti-cannabis commercials. Hoe dan ook, geniet van je rookwaar, je leven, het heden en de toekomst. Peace!

Guest Writer

Gastschrijver
Zo af en toe dragen gastschrijvers bij aan ons blog op Zamnesia. Ze hebben allemaal een andere achtergrond en verschillende ervaringen, waardoor hun kennis van onschatbare waarde is.

Ontdek onze schrijvers

Gerelateerde Producten