Ayahuasca kan helpen verslaving te bestrijden...

Gepubliceerd op:
Categorie: BlogPsychedelicaWetenschap

Ayahuasca kan helpen verslaving te bestrijden...

Junkies, verslaafden en alcoholisten vind je over de hele wereld, maar Vancouvers Dowtown Eastside, kent een locatie met het hoogste aantal drugsverslaafden, Hepatitis C- en AIDS/HIV lijders in de Wes

Ayahuasca kan helpen verslaving te bestrijden...

... maar Canada dwingt de dokter te stoppen met testen

Junkies, verslaafden en alcoholisten vind je over de hele wereld, maar Vancouvers Dowtown Eastside, kent een locatie met het hoogste aantal drugsverslaafden, Hepatitis C- en AIDS/HIV lijders in de Westerse wereld. Dit is 20, misschien wel 40, jaar het geval en een groot percentage van de beschadigde, getraumatiseerde personen, wonend onder beroerde omstandigheden zijn Indianen. Er zijn programma's voor alcoholverslaafden, AA bijeenkomsten, behandelingscentra, methadonklinieken en andere vormen van hulp beschikbaar voor verslaafden, maar de meeste behandelingen bieden slechts hulp op de korte termijn; geen wonder wanneer je kijkt naar deze wanhopige mensen, wonend in armoede en lijdend aan aanhoudende en doordringende pijn. Hoe komt het dat het de junkies, de verslaafden en de alcoholisten maar niet lukt om te stoppen met hun zelfvernietigende gewoonten? Is het een gebrek aan wilskracht of heeft het een diepere, meer ernstige oorzaak?

Dr. Gabor Maté, een arts die intensief werkt met verslaafden en bekende behandelingen tegen verslaving, denkt hier anders over. Hij zegt: "Als we niet de oorzaak van de verslaving vinden, zullen we nooit in staat zijn dit effectief te behandelen en te genezen," omdat "moderne geneeskunde uitsluitend de gevolgen behandelt en niet de oorzaak van de verslaving." Hij gelooft dat het antwoord ligt in een drug uit het Amazone gebied; dit heet Ayahuasca en is een brouwsel gemaakt van planten die hallucinerende stoffen bevatten.

Maté voerde Ayahuasca ceremonies uit voor 150 tot 200 verslaafden, maar de media oproer en een documentaire erover, The Jungle Prescription, die in november door de CBC werd uitgezonden, trok de aandacht van de autoriteiten van Health Canada. Vervolgens stuurden zij een brief aan Maté, waarin hij werd bevolen te stoppen met zijn tests, anders zou hij zijn vergunning verliezen en worden vervolgd. Dit toont duidelijk aan dat het Canadese nationale drugsbeleid overeenkomt met dat van de Verenigde Staten, waar drie van de ingrediënten in Ayahuasca als gevaarlijk worden beschouwd, hoewel Ayahuasca al eeuwen wordt gebruikt in het Amazone gebied, zonder enig bewijs van verslavend potentieel.

Hoewel Maté het bevel heeft nageleefd, was hij zeker niet blij met de beslissing en vroeg zich af waarom "Health Canada toegaf dat de plant niet verslavend of giftig was en vervolgens het gebruik beperkte tot een bepaalde religie, terwijl het gebruikt kon worden om veel anderen te helpen?" Een vraag die moeilijk te beantwoorden is...

In de late jaren '90 was Maté zelf halverwege de 50 toen hij begon te werken met verslaafden en hij geeft toe dat hij in het begin dit deel van de samenleving nauwelijks begreep, maar hij zag dat de mensen wanhopig op zoek waren naar (medische) hulp. In de jaren die volgden, raakte hij serieus gefrustreerd over de gangbare behandelingen die de oorzaak van de verslaving compleet negeerden. Hij geeft aan dat iedere persoon waar hij mee werkte, getraumatiseerd was of was verlaten tijdens de jeugd. Voornamelijk vrouwelijke patiënten waren seksueel misbruikt of hadden te maken met enorme tegenslagen. Het gebrek aan behandeling van de oorzaak en medeleven is typisch in de oorlog tegen drugs en verslaafden worden niet geholpen, maar alleen gemarginaliseerd en gecriminaliseerd, zonder uitzondering te maken voor wat hun verslaving veroorzaakt heeft. De verslaafde zit in een spiraal van jeugdtrauma's gevangen, ofwel in de gevangenis of een plek zoals de Downtown Eastside in Vancouver die de verslaving alleen maar versterkt.

Na het verkennen van sjamaan geleide ceremonies, was Maté ervan overtuigd dat de Ayahuasca ervaringen de verslaafde uit de emotionele leegheid kan leiden die de verslaving veroorzaakt. Hij schat dat hij de laatste jaren meer dan 200 mensen heeft geholpen om de oorzaak van hun verslaving te ontdekken en in 2011 vroeg hij om toestemming van een British Columbia First Nations band om een studie uit te voeren onder haar leden. Het was de bedoeling dat deelnemers aan de studie en de naam van de band geheim zou blijven om de integriteit van het onderzoek te waarborgen, maar de directeur van de gezondheidsafdeling van de band sprak vrijuit over het onderzoek. Lucas en Thomas, twee onderzoekers van het Center for Addiction Research van British Colombia meldden zich aan als co-onderzoekers.

Lucas zei dat hij op zoek was naar het gebruik van alternatieve behandelingen zoals cannabis of Ibogaïne en, recentelijk, Ayahuasca. Nadat hij hoorde over de Shipibo stam en hun eeuwenoude gebruik ervan, coördineerde hij een onderzoeksproject om in staat te zijn het proces te observeren en dan te vervolgen met 20 deelnemers.

In februari 2011, ontmoette een van de bekendste Shipibo sjamanen, Guilermo Arrévalo Maté, de leider van de band, de leider van de raad, de raad van ouderen en de beheerders van de gezondheidsafdeling en was in staat de directeuren van de First Nations band te overtuigen toestemming te geven voor de ceremonies. Dit gebeurde toen hij zijn respect uitte voor hun cultuur en de overeenkomsten benadrukte. Het werd Maté toegestaan ceremonies uit te voeren in hun vakantiehuis, bijna het hart van de First Nations band. Ongeveer 20 bandleden met verschillende verslavingen namen hieraan deel en werden op een speciaal dieet gezet nadat zij diverse gezondheidstests hadden ondergaan. Veel van de proefpersonen waren al eens afgekickt, sommigen van hen al meer dan zes keer, maar altijd zonder succes.

Twee 4-daagse workshops werden gepland, een in de zomer en een in de herfst. Op de eerste dag praatte Dr. Gabor Maté over de verslaving van de mensen, vragend wat voor positiefs zij zoeken in hun verslaving. Het bleek dat zij een emotioneel gat in hun hart wilden vullen en hun (emotionele) pijn wilden stoppen, wat volgens Dr. Maté heel gewoon is na de trauma's waar deze mensen onder hadden geleden en hij gaf aan dat ze zich niet voor zichzelf hoefden te schamen. Wanneer hij vroeg naar de negatieve aspecten aan hun verslaving, gaven de deelnemers aan dat zij meer pijn ervaarden en zich eigenlijk meer emotioneel verloren voelden. Ze brachten een hele dag door, werkend aan begrip, om tot de kern van hun verslaving te komen en duidelijk te maken wat zij hoopten te bereiken met hun Ayahuasca ervaring. Op de tweede dag zou de hele groep samen zijn in een verduisterde ruimte, met de Sjamaan, twee of drie van zijn leerlingen en twee of drie andere helpers van de gezondheidsafdeling van de band om een hoog veiligheidsgehalte te garanderen. De proefpersoon zou dan het Ayahuasca brouwsel drinken en een uur in stilte doorbrengen, voordat de Sjamaan en zijn leerlingen de rituele liederen zouden zingen die de helende geesten op zouden roepen terwijl de effecten van het brouwsel voelbaar waren. Sommige deelnemers moesten overgeven, anderen lagen heel stil. Thomas, die deelnam aan de workshop en zei dat hij geen visioenen had, maar een gevoel van een vrouwelijke verschijning, die op alle mensen afliep en zachtjes tegen hen zei dat zij de duisternis af moesten werpen. Hij voegt toe dat hij zich toen bewust werd van hoe de Sjamaan de energie (in de mensen) naar buiten brengt en hoe heilig en belangrijk dit werk is. Elke workshop bevatte twee Ayahuasca ceremonies. Acht mensen namen deel in de zomer en twaalf in de herfst, waarin vier van de eerste workshop weer deelnamen omdat zij de ervaring als zeer positief hadden ervaren.

De gezondheidsdirecteur van de band gaf aan dat de band veel geld spendeerde om mensen te ondersteunen in afkickklinieken, om ze slechts terug te zien keren naar hun verslaving zodra zij ontslagen werden, maar dat deze vierdaagse workshop een verbazingwekkend effect had.

Lucas zegt dat de resultaten slechts voorlopig zijn, maar voor sommige deelnemers heeft het echt gewerkt en de gezondheidsdirecteur van de band gaf dit ook toe toen hij zei dat er: "zeker iets goeds in deze ceremonies zat, maar de deelnemers moeten nu deze ervaringen toepassen op hun eigen levens." Gezegd moet worden dat deze mensen te maken hebben gehad met zwaar lichamelijk en seksueel misbruik. Lucas zei ook dat, hoe meer hij verslavingen bestudeerde, hoe meer hij geloofde dat hij trauma bestudeerde, waarin de verslaving slechts een symptoom was van een serieus lichamelijk, psychologisch en/of seksueel trauma.

Een Administrator van de British Columbia Health Agency beschreef Lucas als een "bedrieglijke" dokter, maar Shelley Reilly, een begeleider in de verslavingszorg van de Association van BC First Nations Treatment Programs, die werkt in een kliniek die oude rituelen en ceremonies mixt met moderne Westerse psychotherapie en begeleiding, zei dat ze de aanpak van Lucas waardeerde. Ze denkt dat hij gelijk heeft als hij trauma als oorzaak van verslaving noemt. Ze voegde toe dat culturele en traditionele ceremonies enorm belangrijk zijn bij het herstel.

Perry Omeasoo, een medewerker van Vancouver Coastal Health, noemde Maté ook een "bedrieglijke" arts, maar was het ermee eens dat zowel culturele als spirituele elementen belangrijk zijn in de behandeling van verslaving. De Ayahuasca ceremonies keurt hij af omdat hij nooit iemand zou willen aanmoedigen een onbekende, uitheemse plant te nemen om zijn verslaving te behandelen. Hij is het eens met Maté dat er traumatische oorzaken zijn voor een aboriginal verslaving: Zelf voelde hij ook een vorm van leegheid toen hij zijn traditionele cultuur van het Hobbema reservaat achterliet. Hij had een huis, een mooie vrouw en kinderen, maar het verbergen van zijn Indiaanse cultuur leverde hem een gevoel van emotionele leegheid op waardoor hij stoffen ging gebruiken. Hij was uiteindelijk in staat te stoppen toen hij opnieuw zijn cultuur omarmde en de traditionele ceremonies die zijn grootvader eens had uitgevoerd.

Het zijn die verhalen, die Maté graag aan organisaties als Health Canada wil laten horen. Hij geeft aan dat Ayahuasca op geen enkele manier uniek is en dat de Sjamanen het niet hebben uitgevonden, maar dat het simpelweg op hun pad kwam als spiritueel genezer en leraar met de mogelijkheid de mentaliteit en levensstijl van een persoon te veranderen. Hij zei dat de planten traditioneel worden gebruikt in genezingsceremonies en rituelen over de hele wereld en noemde het gebruik van tabak en Peyote bij de inheemse Noord-Amerikanen.

Daarom stond hij ook zo versteld toen hij afgelopen herfst een brief van 2 kantjes ontving van Johanne Beaulieu, directeur van Ottawa's Office van Controlled Substances, waarin gedreigd werd dat hij gearresteerd kon worden. Beaulieu zei: "We nodigen wetenschappers zoals Dr. Mate om bij ons te komen praten, voordat zij beginnen met hun werk. Onze bedoeling is niet om het onderzoek of de behandeling te stoppen. Het is om de veiligheid van de Canadezen te garanderen."

Maté gelooft dat Ayahuasca niet geschikt is voor klinisch onderzoek omdat deze onderzoeken ontworpen zijn voor drugs gemaakt in laboratoria en het zou erg duur worden. Thomas zei dat hun onderzoek van vorig jaar belangrijke onderdelen van een klinisch onderzoek mist: het aantal deelnemers was te laag en ze hadden geen controlegroep. Hij voegt toe dat de drugs werden toegediend als een brouwsel met wisselende kracht, wat een analyse meer dan ingewikkeld maakt. Sommige mensen die getuige waren van een Ayahuasca ceremonie beweren dat er een vorm van spiritualiteit aan te pas komt die niet geschikt is voor klinisch onderzoek.

Dr. Evan Adams, aboriginal geneeskundig adviseur voor het Ministerie van Volksgezondheid van British Columbia, zei dat niemand kan ontkennen dat alcoholisme en verslaving serieuze gezondheidsproblemen zijn onder de First Nation groepen, maar hij twijfelt sterk of farmaceutische bedrijven geld zouden steken in klinisch onderzoek zolang er geen patent aangevraagd kan worden op Ayahuasca. Hij wilde geen commentaar geven op het gebruik van "traditionele medicijnen uit andere landen", maar ondersteunt soevereiniteit voor de traditionele Indiaanse plantaardige genezingsprocessen en stelt andere stappen voor, zoals het verbieden van alcohol en het legaliseren van marihuana. Hij zei dat hem door de stamhoofden niet is opgedragen om deze traditionele geneeskunde, of het proces om dit te verkrijgen, te onderzoeken en concludeert dat de First Nations groepen hun eigen manier moeten vinden hoe hiermee om te gaan.

Maté houdt vol dat Ayahuasca een planten leraar en genezer is die helpt mensen weer gezond te maken en pleit voor een respectvol gebruik, maar met de huidige politiek in Canada, heeft het onderzoek naar de mogelijke voordelen van Ayahuasca, het einde bereikt, in ieder geval op dit moment.