Tryptofaan Versus 5-Htp: De Verschillen

TRYPTOFAAN VERSUS 5-HTP: DE VERSCHILLEN

L-tryptofaan en 5-HTP zijn beide supplementen die men vaak gebruikt ter bevordering van de nachtrust en stemming. Veel mensen zien de twee echter ten onrechte voor hetzelfde aan. Ze werken inderdaad op een vergelijkbare manier, maar er zijn wel een paar belangrijke verschillen. Bekijk hieronder de overeenkomsten en verschillen tussen L-tryptofaan en 5-HTP.

Wat Is L-Tryptofaan?

L-tryptofaan speelt een belangrijke rol bij veel fysiologische processen. Zo gebruikt het lichaam de molecule om vitale hormonen, zoals melatonine en serotonine, aan te maken. Deze zijn betrokken bij de regulatie van de slaap en de stemming. Het lichaam heeft ook een constante stroom van L-tryptofaan nodig om niacine te produceren. Dit is een B-vitamine die de stofwisseling en de werking van het zenuwstelsel beïnvloedt.

Waar Komt L-Tryptofaan Vandaan?

L-tryptofaan is een essentieel aminozuur dat het lichaam niet zelf kan aanmaken. In plaats daarvan moeten we ons wenden tot externe bronnen met de molecule om vitale functies draaiende te houden. L-tryptofaan komt in grote hoeveelheden voor in vlees, eieren, vis, kaas, spirulina, zonnebloempitten en kikkererwten.

Het Effect Van L-Tryptofaan

Het Effect Van L-Tryptofaan

L-tryptofaan fungeert als bouwsteen voor verschillende belangrijke vitaminen en hormonen. Daarmee kan het een gunstig effect hebben. Denk hierbij aan:

  • Het bevorderen van de nachtrust
  • Het verbeteren van de stemming
  • Het ondersteunen van het emotionele welzijn

Hoe Werkt L-Tryptofaan?

Vanaf het moment dat L-tryptofaan in het lichaam terecht is gekomen middels voeding of een supplement, kan het drie verschillende kanten opgaan. Zo kan het als aminozuur worden ingezet bij de synthese van eiwitten om grotere polymeren te creëren. Deze worden weer gebruikt bij het aanmaken van verschillende weefsels in het lichaam.

Een andere mogelijkheid is dat L-tryptofaan eerst wordt omgezet in de molecule kynurenine en daarna in niacine (vitamine B3). Niacine speelt een belangrijke metabole rol. Het draagt namelijk bij aan het omzetten van koolhydraten in suikers. De vitamine ondersteunt ook de werking van het centrale zenuwstelsel.

Tot slot gebruikt het lichaam L-tryptofaan ook wel als voorloper van 5-HTP. L-tryptofaan kan zelf de hersenen niet bereiken, maar 5-HTP doet dit met gemak. Zodra deze stof in de hersenen terecht is gekomen, dient het als bouwsteen voor serotonine.

Serotonine is een neurotransmitter die verschillende functies beïnvloedt. Denk aan de stemming, sociaal gedrag, de slaap, eetlust, spijsvertering, het geheugen en seksueel verlangen.

Chemische reacties in de hersenen zetten serotonine ook om in melatonine. Dit hormoon draagt bij aan de regulatie van het slaap-waakritme. Ook wel de biologische klok genoemd. De mate van het door de ogen waargenomen licht bepaalt hoeveel melatonine de pijnappelklier produceert. Als het donker wordt, neemt de productie van melatonine toe. De hersenen krijgen daarbij het signaal dat het tijd is om te gaan slapen.

Waarvoor En Wanneer Is L-Tryptofaan Te Gebruiken?

Waarvoor En Wanneer Is L-Tryptofaan Te Gebruiken?

Een laag serotonineniveau brengt men vaak in verband met stemmingsproblemen. Dit houdt in dat wanneer je meer L-tryptofaan inneemt, dit mogelijk bijdraagt aan het verhogen van het niveau van deze neurotransmitter. Op deze wijze is het dus in staat je stemming te verbeteren.

De molecule schijnt beter te werken dan een placebo bij het verbeteren van de stemming. Ook zou het in de ochtend beter werken tegen een slecht humeur[1] in gevallen van een seizoensgebonden gebrek aan zonlicht.

Omdat tryptofaan de productie van melatonine helpt opstoken, zou het de nachtrust kunnen bevorderen als je het inneemt voordat je gaat slapen. Ongeveer 1 gram lijkt voldoende te zijn voor een natuurlijke slaap[2].

Gerelateerd artikel

Leer Alles Over Tryptofaan En De Vele Voordelen

L-Tryptofaansupplementen

Je lichaam kan zonder problemen L-tryptofaan uit voedingsmiddelen halen, maar je kunt deze molecule ook innemen als supplement. Wil je je stemming of nachtrust verbeteren? Dan is het mogelijk een supplement te proberen om te zien of het voor jou werkt.

Wat Is 5-Htp?

5-HTP, of L-5-hydroxytryptofaan, is een natuurlijke stof die in het lichaam voorkomt. Het speelt een belangrijke rol bij de synthese van zowel serotonine als melatonine. Daarnaast zou het zorgen voor een verhoging van serotoninespiegels in het lichaam.

Het gebruik van serotonine verhoogt niet de hoeveelheid ervan in de hersenen. Het hormoon kan namelijk niet via de bloedsomloop in het brein terechtkomen. 5-HTP kan de hersenen echter wel van buitenaf bereiken. Wanneer de molecule het brein heeft bereikt, wordt het omgezet in serotonine. Dit mechanisme trekt veel interesse wat betreft het beïnvloeden van de stemming met deze stof.

Waar Komt 5-Htp Vandaan?

Het lichaam haalt 5-HTP niet uit voedingsmiddelen; ons lijf heeft een constante toevoer van het essentiële aminozuur L-tryptofaan nodig om voldoende 5-HTP te synthetiseren. 5-HTP komt in de natuur wel voor in zaden van de plant Griffonia simplicifolia. Dit is een houtachtige klimplant die in West- en Centraal-Afrika voorkomt.

Het Effect Van 5-Htp

Het Effect Van 5-HTP

5-HTP vertegenwoordigt de "volgende stap" bij de synthese van L-tryptofaan in serotonine en melatonine. Onderzoekers hebben het effect van 5-HTP echter uitvoeriger onderzocht dan dat van L-tryptofaan. De molecule kan bijdragen aan de volgende positieve effecten:

  • Ondersteuning bij nerveuze gevoelens
  • Verbetering van de stemming
  • Bevordering van de nachtrust

Hoe Werkt 5-Htp?

5-HTP beweegt zich snel richting de hersenen, waarna het direct wordt omgezet in serotonine. Het enzym aminozuur-decarboxylase katalyseert deze reactie. Van hieruit heeft serotonine mogelijk invloed op belangrijke functies, zoals de stemming en eetlust. De hersenen zetten de neurotransmitter ook om in melatonine om de slaap-waakcyclus te reguleren.

Waarvoor En Wanneer Is 5-Htp Te Gebruiken?

Waarvoor En Wanneer Is 5-HTP Te Gebruiken?

Omdat serotonine niet vanuit het bloed kan doorstromen naar de hersenen, en L-tryptofaan dit slechts kan via een flinke omweg, is 5-HTP mogelijk een goede manier om het serotonineniveau in de hersenen te verhogen. Het gebruik ervan kan dan ook een effectieve wijze zijn om je stemming te verbeteren.

De molecule lijkt ook effectiever te werken bij het verbeteren van het humeur[1] dan een placebo. Dit rechtvaardigt het gebruik ervan nog meer op momenten dat je je moedeloos voelt.

De rol die 5-HTP speelt bij de synthese van melatonine maakt het gebruik ervan ook nuttig als je rustig wilt slapen. Als je het voor het slapengaan gebruikt, kan het bijdragen aan het verminderen van verstoringen van de nachtrust. Ook kan het je helpen bij het opwekken van de slaap. 5-HTP kan daarnaast de geest tot rust brengen[4] wanneer je je gespannen of opgewonden voelt.

Gerelateerd artikel

Leer Alles Over 5-HTP En De Vele Voordelen

5-Htp-Supplementen

5-HTP-supplementen zijn op grote schaal beschikbaar en worden over het algemeen goed verdragen. Als capsules zijn ze makkelijk in te nemen en kun je ze waar je ook bent, gebruiken. 5-HTP komt niet in voeding voor. Daarom is een supplement de enige consumptiemethode als je het niveau van de molecule direct wilt verhogen.

Dus, Wie "wint"?

5-HTP VERSUS TRYPTOFAAN: WAT IS HET EINDOORDEEL?

L-tryptofaan en 5-HTP leiden allebei tot vergelijkbare resultaten. Ook leveren ze beide een bijdrage aan de productie van bepaalde chemicaliën en hormonen. Toch hebben L-tryptofaan en 5-HTP ook hun eigen voordelen. Eerstgenoemde heeft bijvoorbeeld een gunstige invloed op de synthese van vitale eiwitten en vitaminen. Het lichaam kan het ook makkelijk opnemen via levensmiddelen. 5-HTP hoeft echter niet meer omgezet te worden en bereikt de hersenen rechtstreeks.

Ben je op zoek naar een supplement om je stemming af en toe te verbeteren (bijvoorbeeld na een nachtje feesten) of iets voor op dagen wanneer je je niet fit voelt? Dan kan 5-HTP een goede optie zijn. Ben je echter op zoek naar een regulier supplement dat een rustige slaap en het emotionele welzijnsgevoel kan bevorderen? Dan is L-tryptofaan misschien wel de beste keuze. Het hangt allemaal af van jouw behoeften en voorkeuren.

Met andere woorden; geen van beide is "beter" dan de andere. Ze hebben allebei overtuigende eigenschappen!

Disclaimer:
Wij proberen ons verre te houden van medische beweringen. Dit artikel is slechts bedoeld ter lering en gebaseerd op wetenschappelijke onderzoekspublicaties van andere externe bronnen.

Externe Bronnen:
  1. - https://psycnet.apa.org
  2. Evaluation of l -tryptophan for treatment of insomnia: A review | SpringerLink - https://link.springer.com/article/10.1007/BF00175180
  3. Error - Cookies Turned Off - https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/ene.14179
  4. L-5-Hydroxytryptophan in the treatment of anxiety disorders - ScienceDirect - https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0165032785900461