Product toegevoegd aan winkelmandje
Afrekenen

TRYPTOFAAN VERSUS 5-HTP: DE VERSCHILLEN

Tryptofaan en 5-HTP zijn supplementen die op de markt gebracht zijn om te helpen bij depressie, angst, gewichtsverlies en slaapproblemen. Maar wat houden ze precies in en hoe werken ze? In dit artikel nemen we zowel 5-HTP als tryptofaan onder de loep. We vergelijken de effectiviteit en mogelijke bijwerkingen.

WAT IS 5-HTP?

5-hydroxytryptofaan is een natuurlijk voorkomend aminozuur dat je lichaam gebruikt om serotonine aan te maken. Het is eigenlijk een bijproduct dat je aanmaakt wanneer je lijf tryptofaan afbreekt. 5-HTP is als supplement beschikbaar. Daarbij is het vaak afkomstig uit de zaden van een houtachtige Afrikaanse struik, genaamd Griffonia simplicifolia.

5-HTP supplementen gebruiken we vaak voor het verlagen van stress, het verbeteren van het humeur en slaap en het beheersen van de eetlust. Wanneer je 5-HTP inneemt, begint je lichaam het direct af te breken tot serotonine. De piek van het serotonine-niveau helpt om symptomen van stress en angst te verlichten, alsmede tijdelijk je humeur te verbeteren.

Ook onderzoek suggereert dat oraal ingenomen 5-HTP supplementen helpen bij het reduceren van symptomen van stress en depressie. Dat is niet verrassend. Veel antidepressiva en anxiolytica werken namelijk door het serotonine-niveau tijdelijk te verhogen. SSRI's richten zich bijvoorbeeld op specifieke serotonine receptoren en remmen tijdelijk hun vermogen om serotonine te absorberen. Dit geeft een acute boost van serotonine in de hersenen.

’s Nachts gebruikt je lichaam serotonine om melatonine aan te maken. Dit is een chemische stof die een belangrijke rol speelt in het reguleren van ons circadiaanse ritme. Ons lichaam produceert van nature ’s avonds melatonine, waardoor we slaperig worden. Door het melatonine-niveau te verhogen met een supplement als 5-HTP, is het mogelijk slaapstoornissen, zoals slapeloosheid, te behandelen.

Onderzoek suggereert ook dat 5-HTP supplementen de calorie-inname en het gewicht bij personen met obesitas verminderen. Dit heeft vooral te maken met het feit dat het helpt bij het onderdrukken van de eetlust. Ander onderzoek suggereert dat 5-HTP onder meer de spieractiviteit bij kinderen met het downsyndroom verbetert en pijn, gevoeligheid en slaapproblemen bij fibromyalgie verlicht.

5-HTP heeft, net als de meeste supplementen en medicijnen, soms ook bijwerkingen. Denk aan misselijkheid, weinig eetlust, nachtmerries en een verlaagd libido. Al deze bijwerkingen zijn afhankelijk van de dosis. Neem je het onverantwoord in of samen met andere middelen die de productie van serotonine beïnvloeden? Dan veroorzaakt 5-HTP mogelijk het serotoninesyndroom. Dit is een ernstige aandoening waarbij er sprake is van een gevaarlijk hoog serotonine-niveau (meer info hieronder).

WAT IS L-TRYPTOFAAN?

L-tryptofaan (vaak gewoon tryptofaan genoemd) is een voorloper van 5-HTP. Het is ook een essentieel aminozuur dat het lichaam niet uit zichzelf aanmaakt. In plaats daarvan moet je binnenkrijgen middels voedsel. Denk aan yoghurt, chocolade, haver, gevogelte, ei en andere eiwitrijke voedingsmiddelen (zoals zuivelproducten). Wanneer het het lichaam binnendringt, breek je tryptofaan af tot 5-HTP. Dit gebruikt je lijf vervolgens om serotonine, melatonine en vitamine B3 te produceren. Tryptofaan is ook in supplementvorm in te nemen, waarbij het meestal afkomstig is van de fermentatie van serine en indoolbacteriën.

Tryptofaan heeft vele toepassingen. Volgens Nootropics Expert's David Tomen is een van de hoofdfuncties het verbeteren van het geheugen. Een verhoogd serotonine-niveau is in verband gebracht met een verbeterd cognitief geheugen bij zowel dieren als mensen. Tryptofaan werkt daarbij als een directe voorloper op serotonine. Dit betekent dat het innemen van dit supplement het serotonine-niveau in het brein verhoogt en cognitieve functies, zoals het geheugen, verbetert.

Tryptofaan helpt, net als 5-HTP, om je humeur te verbeteren. Zoals gesteld, heeft dit te maken met de mogelijkheid om het serotonine-niveau in het brein te laten toenemen. Dankzij het stemmingsverbeterende vermogen, suggereren sommige bronnen dat tryptofaan helpt bij het verlichten van symptomen van stress, angst en depressie. Zelfs in hoge doses blijkt het kalmerende effecten te hebben, zonder verdovend te zijn. Onderzoek heeft ook aandacht geschonken aan het gebruik van tryptofaan bij onder andere de premenstruele dysfore stoornis (PMDD), ADHD, cognitieve problemen, pijn, bruxisme en slaapproblemen.

Tryptofaan heeft net als 5-HTP bijwerkingen. Het is zelfs in verband gebracht met gevallen van het eosinofilie-myalgie syndroom. Dit is een neurologische aandoening die slopende en soms permanente klachten veroorzaakt. Denk aan chronische vermoeidheid, hevige pijn en zwelling van de gewrichten, het hart, de longen en de lever.

5-HTP VERSUS TRYPTOFAAN: WAT IS HET EINDOORDEEL?

Tryptofaan en 5-HTP hebben een aantal duidelijke overeenkomsten. Het zijn beide voorlopers van serotonine. Ook lijken ze allebei een tijdelijke verhoging van het serotonine-niveau in het brein te geven. Hierdoor lijken ze beide gunstig te zijn voor dezelfde (of vergelijkbare) aandoeningen, gerelateerd aan slaap, de stemming, etc.

Hoewel ze hetzelfde mogen lijken, werken beide supplementen middels andere mechanismen. Ook hebben ze soms verschillende effecten op het lichaam.

5-HTP GEBRUIKEN WE EXCLUSIEF VOOR DE AANMAAK VAN SEROTONINE

Sommige bronnen suggereren dat 5-HTP beter is in het doorkruisen van de bloed-hersenbarrière en het produceren van serotonine dan tryptofaan. Dit omdat tryptofaan ook een voorloper is van andere belangrijke chemicaliën in het brein. Denk aan niacine (vitamine B3) en melatonine. Afhankelijk van je lichaamschemie, wanneer en hoe je je supplementen inneemt - en vele andere factoren - gebruikt je lichaam de tryptofaan mogelijk voor iets anders dan het aanmaken van serotonine. 5-HTP gebruiken we echter alleen om serotonine aan te maken.

DE LEVER ZET TRYPTOFAAN VAAK EERDER OM DAN DE HERSENEN

Je lichaam produceert het meeste serotonine in de darmen. Helaas is dit aandeel serotonine niet in staat de bloed-hersenbarrière te doorkruisen. Daarbij helpen zowel 5-HTP als tryptofaan. Beide zijn te transporteren naar de hersenen, waar ze de productie van serotonine direct stimuleren. 5-HTP lijkt echter een stuk beter te zijn in het doorkruisen van de bloed-hersenbarrière dan tryptofaan. De lever of darmen zetten de laatste namelijk vaak eerder om. Wanneer dit gebeurt, blijft het verbeteren van de stemming, waar men meestal op uit is, uit.

WE ZETTEN 5-HTP SNELLER OM IN SEROTONINE, MAAR HET EFFECT DUURT MOGELIJK NIET LANG

Veel gebruikers ondervinden dat 5-HTP een sneller en krachtiger effect heeft dan tryptofaan. Hoe dit komt? Het afbraakproces van tryptofaan naar 5-HTP is langzamer en complexer dan het proces om 5-HTP om te zetten in serotonine.

Het is hierbij belangrijk op te merken dat 5-HTP voor een laag serotonine-niveau mogelijk geen effectieve behandeling op de lange termijn is. Italiaanse onderzoekers hebben bijvoorbeeld het effect van 5-HTP 6 weken lang getest op jonge mannen met relationele stress. Wat blijkt? 5-HTP liet de eerste drie weken een significante toename zien in het serotonine-niveau. Daarna had het echter weinig effect.

5-HTP HEEFT MOGELIJK INVLOED OP DE SYNTHESE VAN ANDERE VITALE NEUROTRANSMITTERS

Het is ook belangrijk te weten dat 5-HTP tot serotonine gesynthetiseerd wordt door hetzelfde enzym dat dopamine aanmaakt. Extra 5-HTP toedienen leidt daarom soms tot een blokkade van de synthese van dopamine en andere neurotransmitters, zoals noradrenaline. Deze spelen echter een belangrijke rol bij angst en depressie, twee aandoeningen waarvoor we 5-HTP vaak gebruiken. Het leidt mogelijk ook tot andere kwalen gerelateerd aan dopamine- en noradrenaline.

5-HTP IS VOLGENS GERUCHTEN STERKER DAN TRYPTOFAAN

Een ander groot nadeel van zowel 5-HTP als tryptofaan is dat ze allebei relatief korte halfwaardetijden hebben. Dit betekent dat het effect mogelijk snel intreedt en weer afneemt. Hierdoor zijn mensen geneigd vaker hogere doses in te nemen.

Sommige bronnen stellen ook dat 5-HTP een veel sterker effect heeft dan tryptofaan. Dit leidt er mogelijk toe dat sommige gebruikers een tolerantie voor het supplement ontwikkelen. Hoewel dit logisch klinkt en dit ook bij andere medicatie zo is, is er nog geen onderzoek naar verricht.

5-HTP SUPPLEMENTEN ZIJN AFKOMSTIG UIT PLANTEN

Wanneer je overweegt een supplement in te nemen, is het belangrijk om na te gaan hoe het is gemaakt. Zoals eerder gesteld, verkrijgen we 5-HTP supplementen uit de plant Griffonia simplicifolia. Tryptofaan supplementen zijn echter afkomstig van bacteriële fermentatie. Sommige bronnen suggereren dat 5-HTP supplementen minder snel vervuild raken. Daarom zou je hiermee minder risico lopen op bijwerkingen, zoals het eosinofilie-myalgie syndroom.

TRYPTOFAAN EN 5-HTP HEBBEN VERSCHILLENDE TOEPASSINGEN

5-HTP duiden we vaak aan als helpend bij depressie, angst, stress, onderdrukking van de eetlust en slaapproblemen. Ook gebruiken we het regelmatig voor kalmering als je stimulerende middelen of party drugs, zoals MDMA, hebt gebruikt.

Tryptofaan duiden we vooral aan als een antidepressivum, anxiolytische medicatie en slaapmiddel. Sommige mensen gebruiken het ook om de eetlust te onderdrukken en af te vallen. In bepaalde landen is tryptofaan een medicijn dat je op recept verkrijgt ter behandeling van een depressie, in plaats van een noötropisch middel of voedingssupplement.

DUS WAT WINT?

De keuze voor tryptofaan of 5-HTP komt uiteindelijk aan op je eigen voorkeuren en wensen. Als je op zoek bent naar een supplement dat je humeur af en toe verbetert (bijvoorbeeld na een nacht stappen of wanneer je je een beetje grieperig voelt), dan is 5-HTP een mooie oplossing. Dit omdat je het sneller omzet in serotonine dan tryptofaan en het sneller werkt. Het stemmingsverbeterende effect lijkt ook sterker te zijn.

Als je echter op zoek bent naar een regulier supplement dat je helpt bij aandoeningen als angst, depressie of slaapproblemen, dan is tryptofaan mogelijk een betere keuze. Het is niet zo sterk als 5-HTP en heeft meestal mildere, maar nog steeds merkbare effecten. Daarnaast is het risico op het serotonine-syndroom (hieronder meer info) lager bij het gebruik van tryptofaan.

VEILIGHEIDSKWESTIES BIJ TRYPTOFAAN EN 5-HTP

Aan het begin van dit artikel hebben we gesteld dat zowel 5-HTP als tryptofaan bijwerkingen hebben – en nog belangrijker – dat beide in verband gebracht zijn met ernstige medische aandoeningen. 5-HTP zou mogelijk leiden tot het serotonine-syndroom, terwijl tryptofaan gelinkt is aan het eosinofilie-myalgie syndroom.

Er is sprake van het serotonine-syndroom wanneer de hoeveelheid serotonine in het lichaam gevaarlijk hoge waardes bereikt. De symptomen variëren, maar vaak heb je last van een hoge lichaamstemperatuur, opwinding, trillen, zweten en diarree. In extreme gevallen laat het serotonine-syndroom de lichaamstemperatuur boven de 41°C stijgen, waardoor epileptische aanvallen en spierafbraak ontstaan. Gelukkig is het vaak wel mogelijk de klachten te behandelen en onder controle te houden.

Het eosinofilie-myalgie syndroom is echter vaak ongeneeslijk. In de meeste gevallen is het te wijten aan onzuiverheden en vervuiling van bepaalde tryptofaan supplementen. Het veroorzaakt ernstige klachten, waaronder spierpijn en krampen, koorts/griepachtige symptomen, vochtophoping (oedeem) en ontstekingen. Bij sommige mensen verdwijnen de kwalen na verloop van tijd. Anderen herstellen nooit en in een paar gevallen is het syndroom zelfs fataal geweest.

Een ander groot risico dat samenhangt met medicijnen/supplementen die het serotonine-niveau verhogen, is cardiale fibrose. Deze aandoening gaat gepaard met een verdikking van de hartkleppen. Serotonine helpt beschadigd weefsel in de cardiovasculaire en circulaire systemen te repareren. Abnormaal hoge waarden maken echter bepaald weefsel (zoals dat van de hartkleppen) te dik en te hard.

Het is belangrijk te weten dat het mogelijk is zowel 5-HTP als tryptofaan veilig in te nemen. Volg daarbij altijd deze tips:

• Combineer 5-HTP nooit met tryptofaan supplementen.

• Combineer nooit een van deze supplementen met een ander medicijn/supplement dat een effect heeft op serotonine, waaronder SSRI’s en MAOI’s.

• Overleg altijd met je arts voordat je een van deze supplementen inneemt.

• Houd je altijd aan de door je arts voorgeschreven dosis.

Disclaimer:
We are not making medical claims. This article has been written for informational purposes only, and is based on research published by other externals sources.:

External Resources:
Leeftijdsverificatie 18+

Ben je 18 jaar of ouder? De content op Zamnesia.nl is uitsluitend geschikt en bestemd voor volwassenen.

Houd rekening met de wetgeving van het land waar je woont. Onze webshop is onderhevig aan de Nederlandse wet.

Door op Doorgaan te klikken, bevestig je dat je 18 jaar of ouder bent.

After party supplementen