Tryptofaan Versus 5-htp: De Verschillen

TRYPTOFAAN VERSUS 5-HTP: DE VERSCHILLEN

Tryptofaan en 5-HTP zijn supplementen die op de markt gebracht zijn om te helpen bij ups and downs, en spanning, maar ook om het afslanken en de nachtrust te bevorderen. Maar wat houden ze precies in en hoe werken ze? In dit artikel nemen we zowel 5-HTP als tryptofaan onder de loep. We vergelijken de effectiviteit en mogelijke bijwerkingen.

WAT IS 5-HTP?

5-hydroxytryptofaan is een natuurlijk voorkomend aminozuur dat je lichaam gebruikt om serotonine aan te maken. Het is eigenlijk een bijproduct dat je aanmaakt wanneer je lijf tryptofaan afbreekt. 5-HTP is als supplement beschikbaar. Daarbij is het vaak afkomstig uit de zaden van een houtachtige Afrikaanse struik, genaamd Griffonia simplicifolia.

5-HTP supplementen gebruiken we vaak om te helpen bij een zenuwachtig gevoel, om ons op te beuren, om lekker te slapen, of om de eetlust te beperken. Wanneer je 5-HTP inneemt, begint je lichaam het direct af te breken tot serotonine. De piek van het serotonine-niveau helpt om symptomen van spanning te verlichten, alsmede tijdelijk je stemming te verbeteren.

’s Nachts gebruikt je lichaam serotonine om melatonine aan te maken. Dit is een chemische stof die een belangrijke rol speelt in het reguleren van ons circadiaanse ritme. Ons lichaam produceert van nature ’s avonds melatonine dat bijdraagt tot de vermindering van de tijd die nodig is om in slaap te vallen. Door het melatonine-niveau te verhogen met een supplement als 5-HTP, is het mogelijk de slaapbereidheid te bevorderen.

Onderzoek suggereert ook dat 5-HTP supplementen kunnen helpen bij overgewicht. Dit heeft vooral te maken met het feit dat het helpt de eetlust te beperken. 

5-HTP

Bekijk Product 

WAT IS L-TRYPTOFAAN?

L-tryptofaan (vaak gewoon tryptofaan genoemd) is een voorloper van 5-HTP. Het is ook een essentieel aminozuur dat het lichaam niet uit zichzelf aanmaakt. In plaats daarvan moet je binnenkrijgen middels voedsel. Denk aan yoghurt, chocolade, haver, gevogelte, ei en andere eiwitrijke voedingsmiddelen (zoals zuivelproducten). Wanneer het het lichaam binnendringt, breek je tryptofaan af tot 5-HTP. Dit gebruikt je lijf vervolgens om serotonine, melatonine en vitamine B3 te produceren. Tryptofaan is ook in supplementvorm in te nemen, waarbij het meestal afkomstig is van de fermentatie van serine en indoolbacteriën.

TRYPTOFAAN

Bekijk Product

Tryptofaan heeft vele toepassingen. Volgens Nootropics Expert's David Tomen is een van de hoofdfuncties het verbeteren van het geheugen. Een verhoogd serotonine-niveau is in verband gebracht met een verbeterd cognitief geheugen bij zowel dieren als mensen. Tryptofaan werkt daarbij als een directe voorloper op serotonine. Dit betekent dat het innemen van dit supplement het serotonine-niveau in het brein verhoogt en cognitieve functies, zoals het geheugen, kan verbeteren.

Tryptofaan helpt, net als 5-HTP, om je op te beuren. Zoals gesteld, heeft dit te maken met de mogelijkheid om het serotonine-niveau in het brein te laten toenemen. Dankzij het opbeurende vermogen, suggereren sommige bronnen dat tryptofaan helpt bij het verlichten van spanning. Zelfs in hoge doses blijkt het rustgevende effecten te hebben, zonder te overweldigen. 

Gerelateerd verhaal

Leer Alles Over Tryptofaan En De Vele Voordelen

5-HTP VERSUS TRYPTOFAAN: WAT IS HET EINDOORDEEL?

5-HTP VERSUS TRYPTOFAAN: WAT IS HET EINDOORDEEL?

Tryptofaan en 5-HTP hebben een aantal duidelijke overeenkomsten. Het zijn beide voorlopers van serotonine. Ook lijken ze allebei een tijdelijke verhoging van het serotonine-niveau in het brein te geven. Hierdoor lijken ze beide geschikt te zijn voor dezelfde (of vergelijkbare) toepassingen.

Hoewel ze hetzelfde mogen lijken, werken beide supplementen middels andere mechanismen. Ook hebben ze soms verschillende effecten op het lichaam.

5-HTP GEBRUIKEN WE EXCLUSIEF VOOR DE AANMAAK VAN SEROTONINE

Sommige bronnen suggereren dat 5-HTP beter is in het produceren van serotonine dan tryptofaan, omdat tryptofaan ook een voorloper is van andere belangrijke chemicaliën in het brein. Denk aan niacine (vitamine B3) en melatonine. Afhankelijk van je lichaamschemie, wanneer en hoe je je supplementen inneemt - en vele andere factoren - gebruikt je lichaam de tryptofaan mogelijk voor iets anders dan het aanmaken van serotonine. 5-HTP gebruiken we echter alleen om serotonine aan te maken.

WE ZETTEN 5-HTP SNELLER OM IN SEROTONINE, MAAR HET EFFECT DUURT MOGELIJK NIET LANG

Veel gebruikers ondervinden dat 5-HTP een sneller en krachtiger effect heeft dan tryptofaan. Hoe dit komt? Het afbraakproces van tryptofaan naar 5-HTP is langzamer en complexer dan het proces om 5-HTP om te zetten in serotonine.

Het is hierbij belangrijk op te merken dat 5-HTP op de lange termijn is minder nuttig is. Italiaanse onderzoekers hebben bijvoorbeeld het effect van 5-HTP 6 weken lang getest op een aantal proefpersonen. Wat blijkt? 5-HTP liet de eerste drie weken een significante toename zien in het serotonine-niveau, maar in de laatste drie had het nog maar weinig effect.

5-HTP HEEFT MOGELIJK INVLOED OP DE SYNTHESE VAN ANDERE VITALE NEUROTRANSMITTERS

Het is ook belangrijk te weten dat 5-HTP tot serotonine gesynthetiseerd wordt door hetzelfde enzym dat dopamine aanmaakt. Extra 5-HTP toedienen leidt daarom soms tot een blokkade van de synthese van dopamine en andere neurotransmitters, zoals noradrenaline. Deze spelen echter een belangrijke rol bij spanning en zwakke zenuwen, twee situaties waarbijvoor we 5-HTP vaak gebruiken. 

5-HTP IS VOLGENS GERUCHTEN STERKER DAN TRYPTOFAAN

Een ander groot nadeel van zowel 5-HTP als tryptofaan is dat ze allebei relatief korte halfwaardetijden hebben. Dit betekent dat het effect mogelijk snel intreedt en weer afneemt. Hierdoor zijn mensen geneigd vaker hogere doses in te nemen.

Sommige bronnen stellen ook dat 5-HTP een veel sterker effect heeft dan tryptofaan. Dit leidt er mogelijk toe dat sommige gebruikers een tolerantie voor het supplement ontwikkelen. Hoewel dit logisch klinkt is er nog geen onderzoek naar verricht.

5-HTP SUPPLEMENTEN ZIJN AFKOMSTIG UIT PLANTEN

5-HTP SUPPLEMENTEN ZIJN AFKOMSTIG UIT PLANTEN

Wanneer je overweegt een supplement in te nemen, is het belangrijk om na te gaan hoe het is gemaakt. Zoals eerder gesteld, verkrijgen we 5-HTP supplementen uit de plant Griffonia simplicifolia. Tryptofaan supplementen zijn echter afkomstig van bacteriële fermentatie. Sommige bronnen suggereren dat 5-HTP supplementen minder snel vervuild raken. 

TRYPTOFAAN EN 5-HTP HEBBEN VERSCHILLENDE TOEPASSINGEN

5-HTP duiden we vaak aan als helpend bij spanningen, beperkend van de eetlust en bevorderend voor de nachtrust. Ook gebruiken we het regelmatig voor ontspanning als je stimulerende middelen of party drugs, zoals MDMA, hebt gebruikt.

Tryptofaan gernuiken we vooral om onszelf op te beuren en om lekker te slapen. Sommige mensen gebruiken het ook om het hongergevoel te verminderen en af te slanken. 

Gerelateerd verhaal

Top 15 Natuurlijke Kruiden Voor Energie & Vitaliteit

DUS, WAT WINT?

De keuze voor tryptofaan of 5-HTP komt uiteindelijk aan op je eigen voorkeuren en wensen. Als je op zoek bent naar een supplement dat je humeur af en toe verbetert (bijvoorbeeld na een nacht stappen of wanneer je je een beetje grieperig voelt), dan is 5-HTP een mooie oplossing. Dit omdat je het sneller omzet in serotonine dan tryptofaan en het sneller werkt. 

Als je echter op zoek bent naar een regulier supplement dat je helpt bij zwakke zenuwen en slappopwekkend werkt, dan is tryptofaan mogelijk een betere keuze. Het is niet zo sterk als 5-HTP en heeft meestal mildere, maar nog steeds merkbare effecten. 

VEILIGHEIDSKWESTIES BIJ TRYPTOFAAN EN 5-HTP

VEILIGHEIDSKWESTIES BIJ TRYPTOFAAN EN 5-HTP

Het is belangrijk te weten dat het mogelijk is zowel 5-HTP als tryptofaan veilig in te nemen. Volg daarbij altijd deze tips:

  • Combineer 5-HTP nooit met tryptofaan supplementen.

  • Combineer nooit een van deze supplementen met een ander medicijn/supplement dat een effect heeft op serotonine.

  • Overleg altijd met je arts voordat je een van deze supplementen inneemt.

  • Houd je altijd aan de door je arts voorgeschreven dosis.

Disclaimer:
Wij proberen ons verre te houden van medische beweringen. Dit artikel is slechts bedoeld ter lering en gebaseerd op wetenschappelijke onderzoekspublicaties van andere externe bronnen.