Een Kennismaking Met Ginseng

Een Kennismaking Met Ginseng

Adam Parsons
Adam Parsons
Bijgewerkt op:

Ginseng, veelgebruikt in de traditionele Chinese geneeskunde, wordt ook in onze tijd nog altijd gewaardeerd. En dankzij de verscheidenheid aan consumptiemethoden, is het nog nooit zo eenvoudig geweest om de potentiële gezondheidsvoordelen van deze oude wortel te ervaren. Lees verder en ontdek alles wat je over Ginseng moet weten.

Een basisproduct in gezondheidswinkels en lang gebruikt in traditionele holistische praktijken: de ginsengwortel is een geneesmiddel dat nog altijd populair is. Al heeft de wortel een rijke geschiedenis, vooral in de Chinese geneeskunde, ook in de 'moderne wereld' wordt het nog volop gebruikt. Als poedervormig extract, ingrediënt in recepten of gewoon als thee, je kunt er alle kanten mee op. We geven je hieronder een compleet overzicht van alles wat je moet weten over Ginseng, de mogelijke voordelen ervan en hoe je het kunt gebruiken.

Wat Is Ginseng?

Wat is Ginseng?

Ginseng is een wortel die tot het geslacht Panax behoort. Wanneer het geoogst wordt, gebruikt men Panax ginseng, ook wel 'Chinese ginseng' of 'Koreaanse ginseng' genoemd, op verschillende manieren, waarbij de nadruk vaak op de potentiële gezondheidsvoordelen ervan ligt. De naam 'Ginseng' komt van het Chinese woord 'rénshēn', wat 'persoon' (rén) en 'plantwortel' (shēn) betekent. De naam is een weerspiegeling van de vorm, die lijkt op een persoon, met lange, ledematenachtige aanhangsels. Maar hoe ver gaat het gebruik van Ginseng eigenlijk terug?

De Oorsprong Van Ginseng

De oorsprong van Ginseng

Beweerd wordt dat Ginseng meer dan 4500 jaar geleden voor het eerst werd gebruikt. Het geregistreerde gebruik dateert echter uit 196 na Christus, waarbij het in China aanvankelijk werd gebruikt als middel om een revitaliserende boost te geven en om o.a. slapeloosheid en gastritis aan te pakken. In de moderne wereld zijn de meningen verdeeld over de werkelijke werking van de wortel, maar dat heeft het niet minder populair gemaakt.

Wat Is Het Verschil Tussen Ginseng En Gember?

Wat is het verschil tussen Ginseng en gember?

Qua uiterlijk lijken ze op elkaar en ze worden op dezelfde manieren gebruikt: gember en Ginseng. Het zijn een soort maatjes in de wereld van de natuurlijke supplementen, en veel mensen geloven dat ze hetzelfde zijn. Ginseng en gember zijn echter totaal verschillende planten. Beide worden al duizenden jaren gebruikt in traditionele holistische praktijken, vooral in de traditionele Chinese geneeskunde (TCM) en bevatten veel vitamine C, zink en magnesium, maar er zijn ook een aantal verschillen. Vanwege de zoete, maar pittige smaak van gember, wordt deze wortel bijvoorbeeld vaker gebruikt bij het koken dan Ginseng. Bovendien kan Ginseng het immuunsysteem mogelijk versterken, terwijl gember dat niet kan.

De verwarring wordt nog groter door het feit dat Koreaanse ginseng, wat het meest gebruikt wordt in landen als China en Korea, bekendstaat om zijn stimulerende effecten, terwijl Amerikaanse ginseng, uit Canada en Amerika, meer ontspannende effecten biedt. Er is ook nog Siberische ginseng, wat weliswaar voor soortgelijke doeleinden wordt gebruikt, maar technisch gezien helemaal geen Ginseng is.

Wat Doet Ginseng?

Wat doet Ginseng?

Nu we begrijpen wat Ginseng is, kunnen we kijken hoe het in het lichaam functioneert. Zoals al eerder gezegd, gaan er tal van potentiële effecten gepaard met het gebruik ervan en heb je verschillende manieren om deze te ervaren. Traditioneel wordt de wortel rauw gegeten, maar hij kan voor consumptie ook gestoomd worden. Tegenwoordig wordt Ginseng meestal gedroogd en vervolgens vermalen tot een fijn poeder voordat het in voeding of met capsules wordt ingenomen. Ongeacht de methode heeft Ginseng diverse effecten die het welzijn ten goede kunnen komen. Hoewel de werkingsmechanismen van Koreaanse en Amerikaanse ginseng niet volledig duidelijk zijn, hebben onderzoekers wel enkele interessante effecten bij mensen opgemerkt.

De Potentiële Voordelen Van Ginseng

De potentiële voordelen van Ginseng

Ginseng is rijk aan antioxidanten en wordt volop onderzocht in relatie tot ontstekingen. De wortel bevat daarbij twee belangrijke stoffen waarvan wordt aangenomen dat ze verantwoordelijk zijn voor de potentiële voordelen: ginsenosides en gintonine. Natuurlijk zullen de effecten per persoon verschillen, maar hieronder noemen we een aantal voorbeelden van de mogelijke invloed van Ginseng op het welzijn.

Energie En Vermoeidheid

Ginseng, specifiek de Koreaanse variant, is onderzocht vanwege het potentieel om energie te stimuleren en vermoeidheid te voorkomen. Een studie uit 2013 (Kim et al.) toonde aan dat een groep van negentig mensen die 1 of 2 gram Ginseng kregen in de loop van vier weken een sterkere vermindering van zowel mentale als fysieke vermoeidheid ervoer in vergelijking met een placebo.

Cognitie En De Stemming

Gedacht wordt dat Ginseng ook het potentieel heeft om aspecten van de cognitie, zoals het geheugen en de stemming, positief te beïnvloeden. Hoewel het geen psychoactieve, euforische effecten heeft, laat onderzoek uit 2002 (Ellis & Reddy) een positief effect op de algemene kwaliteit van leven zien. Een groep van dertig vrijwilligers kreeg gedurende vier weken 200mg Ginseng per dag, en aan het einde constateerden de onderzoekers dat het invloed had op de geestelijke gezondheid en een algehele positieve stemmingsverandering teweegbracht. Na acht weken leken deze effecten echter af te nemen, wat mogelijk betekent dat de impact van Ginseng op de hersenfunctie maar van korte duur is.

Ontstekingen

Gezien de vele actieve stoffen die erin zitten, is Ginseng ook bestudeerd vanwege zijn mogelijke effect op ontstekingen. In één onderzoek (Jung et al., 2011) werd gedurende zeven dagen driemaal daags 2 gram Koreaanse ginseng aan achttien mannelijke vrijwilligers toegediend. De vrijwilligers werden aan het einde van elke dag getest, en daarbij bleek dat ze allemaal significant lagere ontstekingsmarkers vertoonden.

Erectiestoornissen

Ginseng is ook bestudeerd vanwege zijn mogelijke effect op erectiestoornissen. Wetenschappelijk onderzoek suggereert dat het gebruik ervan het oxidatieve stressniveau kan verlagen, waardoor de bloedtoevoer naar de spieren in de penis toeneemt. Eén zo'n onderzoek (Choi et al., 1995) merkte een verbetering van wel 60% op bij deelnemers die Koreaanse ginseng gebruikten; een sterkere verbetering dan degenen die reguliere medicatie voor erectiestoornissen innamen.

Is Ginseng Veilig Om Te Gebruiken?

Is Ginseng veilig om te gebruiken?

Gezien de verschillende toedieningsmethoden is het gemakkelijk om een methode te vinden die bij jou past en die de juiste dosis biedt. Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, wordt echter afgeraden Ginseng te gebruiken, omdat hier nog niet genoeg over bekend is. En vanwege de energieverhogende aard ervan, wordt mensen met een hartaandoening aangeraden hun huisarts te raadplegen als ze het willen gebruiken.

Mogelijke Bijwerkingen Van Ginseng

Zoals het geval is met de meeste supplementen en vitamines, kan overconsumptie van Ginseng tot enkele mogelijke bijwerkingen leiden. Hoewel deze niet levensbedreigend of heel ernstig zijn, wordt geadviseerd te stoppen met het gebruik als je een van de volgende bijwerkingen krijgt:

  • Hoofdpijn
  • Misselijkheid
  • Diarree
  • Hoge hartslag
  • Uitslag

Als je Ginseng wilt proberen, maar je zorgen maakt over deze bijwerkingen, raadpleeg dan je huisarts.

Ontdek Zelf De Kracht Van Ginseng

Ontdek zelf de kracht van Ginseng

Nu je thuis bent in alles wat maar met Ginseng te maken heeft, ben je er misschien wel klaar voor om het zelf te proberen. Maar waar begin je dan? Hoewel je ook naar de supermarkt kunt gaan om Ginseng thee en sapjes te kopen, zijn er makkelijkere manieren om eraan te komen. Zo vind je in de Zamnesia Healthshop hoogwaardige producten met Ginseng als hoofd- of aanvullend ingrediënt, waarmee je het maximale uit het welzijnspotentieel van deze wortel kunt halen. Door simpelweg een paar capsules per dag in te nemen, kun je zelf de veelzijdige kracht van Ginseng ontdekken!

Disclaimer:
Wij proberen ons verre te houden van medische beweringen. Dit artikel is slechts bedoeld ter lering en gebaseerd op wetenschappelijke onderzoekspublicaties van andere externe bronnen.

Externe Bronnen:
  1. Choi, H. K., Seong, D. H., & Rha, K. H. (1995). Clinical efficacy of Korean red ginseng for erectile dysfunction. International Journal of Impotence Research, 7(3), 181–186. - https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
  2. Ellis, J. M., & Reddy, P. (2002). Effects of Panax Ginseng on Quality of Life. Annals of Pharmacotherapy, 36(3), 375–379. - https://doi.org
  3. Jung, H. L., Kwak, H. E., Kim, S. S., Kim, Y. C., Lee, C. D., Byurn, H. K., & Kang, H. Y. (2011). Effects of Panax ginseng supplementation on muscle damage and inflammation after uphill treadmill running in humans. The American Journal of Chinese Medicine, 39(3), 441–450. - https://doi.org
  4. Kim, H.-G., Cho, J.-H., Yoo, S.-R., Lee, J.-S., Han, J.-M., Lee, N.-H., Ahn, Y.-C., & Son, C.-G. (2013). Antifatigue effects of Panax ginseng C.A. Meyer: a randomised, double-blind, placebo-controlled trial. PloS One, 8(4), e61271. - https://doi.org
Adam Parsons
Adam Parsons
Professioneel cannabisjournalist, copywriter en auteur Adam Parsons is al lang werkzaam bij Zamnesia. Hij behandelt een breed scala aan onderwerpen, van CBD tot psychedelica en alles daartussen. Adam schrijft blogartikelen, handleidingen en neemt een steeds groter wordend assortiment aan producten onder de loep.