Product toegevoegd aan winkelwagen
Afrekenen

Wat is Tryptofaan?

Tryptophan

Tryptofaan is een essentieel aminozuur die ons lichaam via voeding binnenkrijgt. Het brein verandert tryptofaan in serotonine, die vervolgens wordt gebruikt als neurotransmitter om berichten te bezorgen binnen het centrale zenuwstelsel. Het feit dat tryptofaan werkt als voorloper op serotonine maakt het nuttig voor diverse toepassingen.

Tryptofaan wordt bijvoorbeeld vaak gebruikt als voedingssupplement om te helpen bij angst, agressie, slapeloosheid, depressie en PMS. Dit komt omdat van serotonine bekend is dat het werkt als natuurlijk en mild kalmerend middel, maar ook dat het de stemming verbetert. Veel van deze stoornissen zijn gekoppeld aan een onbalans in serotonine.

Omdat serotonine op zichzelf niet kan worden gebruikt als supplement, komen tryptofaan en 5-HTP het dichtst in de buurt. Door ervoor te zorgen dat het lichaam genoeg tryptofaan heeft, worden de bouwblokken geleverd die het lichaam nodig heeft om serotonine te produceren.

Koop tryptofaan

Natuurlijke bronnen van tryptofaan

Omdat het lichaam zelf geen tryptofaan kan maken, moeten we het via onze voeding binnenkrijgen. Dit is gemakkelijk, omdat het kan worden gevonden in groente, vlees en granen. Voorbeelden van voedsel, rijk aan tryptofaan zijn:

- Bieten, spinazie, kelp, aardappelen
- Mango, dadels, bananen
- Haver, sojabonen, tarwe, rijst, bonen, linzen, kikkererwten, pompoenpitten
- Melk & kaas
- Eieren
- Kip en kalkoen
- Vis - kabeljauw, heilbot en zalm
- Zeewier
- Wild, zoals konijn, fazant, eland en kwartel

De effecten van tryptofaan op het lichaam

Tryptofaan is een essentieel aminozuur. De meeste aminozuren worden gebruikt om proteïnen in het lichaam te synthetiseren, maar tryptofaan heeft ook nog een aantal andere functies. Zoals vermeld is tryptofaan een voorloper op de productie van serotonine, een neurotransmitter betrokken bij de stemming, agressie, pijn, geheugen, slaap, angst, eetgedrag, temperatuurcontrole, verslavingsgedrag, motorische vaardigheden en endocriene regulatie (behoorlijk veel, wat op zichzelf het opslaan van tryptofaan al de moeite waard maakt!). Wat we nog niet hebben genoemd: Tryptofaan wordt ook door het lichaam gebruikt om melatonine te maken, een neurohormoon die het lichaam helpt bij het reguleren van slaappatronen, maar ook niacine, een vitamine B, produceert.

Tryptofaan werkt als een bouwsteen voor diverse functies binnen het lichaam en is essentieel voor het behouden van een goede gezondheid. Een laag tryptofaan niveau kan leiden tot depressie en slapeloosheid, omdat het lichaam niet kan produceren wat het nodig heeft om zichzelf te reguleren. Wanneer je dit overweegt, en onthoudt dat tryptofaan veilig is voor consumptie, heb je een perfect natuurlijk supplement.

Tryptofaan als slaapmiddel

Tryptofaan, een aminozuur die in veel voeding voorkomt, maar ook beschikbaar is als natuurlijk supplement, is een essentieel ingrediënt in de productie van neurotransmitters en neurohormonen die ons in slaap laten vallen. Dit betekent dat iedereen met slaapproblemen moet overwegen of zij wel genoeg tryptofaan binnenkrijgen.

Tryptofaan wordt door de hersenen gebruikt om serotonine en melatonine te produceren en beiden zijn zwaar betrokken bij het reguleren van de slaap en de biologische klok. Door de hoeveelheid tryptofaan in het lichaam te verhogen, wordt verzekerd dat alle ingrediënten voor een goede nachtrust aanwezig zijn. Zowel serotonine als melatonine kunnen zonder tryptofaan niet worden geproduceerd en tryptofaan kan niet natuurlijk worden gesynthetiseerd in het lichaam, waardoor consumptie essentieel is. Een tekort aan een van de twee chemische stoffen kan leiden tot stoornissen, zoals slapeloosheid.

Door het introduceren van extra tryptofaan, is het mogelijk de kwaliteit van de slaap te verbeteren, maar ook slaapstoornissen te behandelen en te verlichten. De laatste 20 jaar zijn er meer dan 40 onderzoeken geweest naar de effecten van tryptofaan op de slaap en slapeloosheid en de algemene overeenstemming is dat tryptofaan de ingeschatte niveaus van slaperigheid verhoogt en de slaaplatentie (de tijd nodig om in slaap te vallen) vermindert. Resultaten suggereren ook dat tryptofaan de duur van de slaap verhoogt, waarbij de beste resultaten werden geobserveerd bij personen die leden aan milde slapeloosheid en personen met verlengde periodes van slaaplatentie.

De toepassingen van tryptofaan

Tryptophan

Als je onze andere artikelen over tryptofaan hebt gelezen in de informatie box, zal je zien dat we het al over een aantal toepassingen hebben gehad. Hieronder gaan we wat dieper in op de verschillende toepassingen.

Slapeloosheid

Zoals al vermeld, is tryptofaan een geweldig, natuurlijk slaapmiddel, waarvan in diverse onderzoeken is aangetoond dat het middel de mogelijkheid heeft slaaplatentie te verminderen, slaperigheid te verhogen en mogelijk ook de duur van de slaap kan verlengen bij personen met slapeloosheid of problemen om in slaap te vallen. Dit wordt gedaan door de stabiele productie van serotonine en melatonine, waarvoor tryptofaan een onmisbaar bouwblok is. Beide chemische stoffen zijn zwaar betrokken bij het reguleren van de slaap en zonder voldoende hoeveelheden wordt de slaap snel verstoord.

Koop melatonine

Pijnverlichting

Onderzoek op dieren suggereert dat serotonine betrokken is bij de pijnbeleving. Omdat tryptofaan een voorloper is op serotonine, is het logisch dat een ruime voorraad tryptofaan ons kan helpen omgaan met pijn. Dit wordt ondersteund door beginnende testen op mensen. In een dubbelblind onderzoek bijvoorbeeld, gaven personen, herstellend van een operatie aan de galblaas, minder pijn aan nadat zij tryptofaan hadden genomen. Dit is het betreffende onderzoek:

Ceccherelli F, Diani MM, Altafini L, et al. Postoperative pain treated by intravenous L-tryptophan: a double-blind study versus placebo in cholecystectomized patients. Pain 1991;47:163-72.**

Premenstrueel syndroom (PMS)

Zoals algemeen bekend, speelt serotonine een grote rol bij stemmingsregulatie. Dubbelblinde onderzoeken hebben aangetoond dat de verhoging in serotonine, door het gebruiken van tryptofaan, depressie en andere symptomen, die vaak het resultaat zijn van PMS, vermindert.

Depressie

Depressie is een complexe stoornis, die zowel om psychologische of fysiologische redenen kan worden veroorzaakt. In het geval van een fysiologische depressie, kan een onbalans in serotonine de onderliggende oorzaak zijn. Depressie en andere stemmingsstoornissen zijn gekoppeld aan een onbalans van serotonine in de hersenen. Lage tryptofaan niveaus in het lichaam zijn ook geassocieerd met depressie. Tryptofaan wordt in serotonine omgezet in de hersenen, daar waar de onbalans het meest aanwezig is. Het introduceren van grote hoeveelheden tryptofaan in het lichaam helpt de productie van serotonine te stimuleren, waarbij tekorten worden aangevuld en de symptomen van depressie worden verlicht.

Angst

Onderzoek naar dit onderwerp wekt de indruk dat serotonine mogelijk betrokken is bij het proces dat angst veroorzaakt. Verder is in een dubbelblind onderzoek ontdekt dat een tekort aan tryptofaan ervoor kan zorgen dat symptomen van angststoornissen kunnen verergeren. Aangetoond is dat een ruime voorraad tryptofaan de symptomen van dergelijke stoornissen kan helpen verlichten. Referentie:

Argyropoulos SV, Hood SD, Adrover M, et al. Tryptophan depletion reverses the therapeutic effect of selective serotonin reuptake inhibitors in social anxiety disorder. Biol Psychiatry 2004;56:503–9.

Boulimia

Serotonine wordt gebruikt om de eetlust en voedselinname te reguleren. Personen, lijdend aan een eetstoornis zoals boulimia, hebben vaak een laag serotonine niveau. Door extra tryptofaan te introduceren in het systeem, kan dit serotonine niveau worden verhoogd en kunnen de symptomen van een eetstoornis tot een bepaalde hoogte worden verminderd.

Opmerking: Wij zijn geen medische professionals en dit moet ook niet worden beschouwd als medisch advies. Vraag bij twijfel een getraind, medisch deskundige om raad.

Bijwerkingen

Tryptofaan wordt als veilig beschouwd, op de aanbevolen dosering.

Bijwerkingen komen alleen voor bij hoge doseringen, hoger dan de veilig aangeraden dosis. Tryptofaan verhoogt het serotonine niveau en wanneer teveel wordt geproduceerd kan dit misselijkheid, duizeligheid en tremors veroorzaken. Deze toestand staat bekend als het "serotonine syndroom", welke eerder kan optreden als 5-HTP wordt gebruikt. Een coma, delirium, myoclonus, hypothermie kunnen ontstaan, veroorzaakt door een overvloed aan serotonine. Dit gebeurt zelden, maar voor alle zekerheid moet de aanbevolen dosering nooit worden overschreden.

Opmerking: Wij zijn geen medische professionals. Voor meer informatie, of bij twijfel, vragen we je correct medisch advies in te winnen.

De kalkoen mythe

Er is een mythe dat het eten van voedsel, rijk aan tryptofaan, je in slaap laat vallen. Dit staat bekend als de kalkoen mythe. Er is echter een belangrijk onderscheid te maken. Het eten van voedsel, rijk aan tryptofaan, zal je lichaam voorzien van de materialen die het nodig heeft om grote hoeveelheden serotonine en melatonine te produceren, die beiden helpen een gezonde, natuurlijke slaap te promoten en reguleren. Zij produceren echter niet genoeg om je slaperig te laten voelen.

De mythe zelf komt vanuit het gevoel wat veel Amerikanen ervaren na het eten van een uitgebreide maaltijd met Thanksgiving. Vaak, na zo'n enorme schranspartij, kan een slaperig en lusteloos gevoel optreden. Er werd algemeen geloofd dat dit te wijten was aan het relatief hoge tryptofaan gehalte in de kalkoen. Dit slaperige gevoel is echter waarschijnlijk het resultaat van het eten van grote hoeveelheden voedsel, in slecht te verteren combinaties, vergezeld van alcohol. Het bloed wordt dan omgeleid vanuit de rest van het lichaam richting het spijsverteringsstelsel.

Voordat tryptofaan daadwerkelijk slaperigheid opwekt, en niet slechts een gezonde slaap ondersteunt, moet het als puur supplement op een lege maag worden genomen. Als andere proteïnen of aminozuren aanwezig zijn, zal het geen slaperigheid opwekken. Om deze reden moeten mensen, die slaperig willen worden, een puur supplement nemen, het liefst vlak voor het naar bed gaan.

Wanneer tryptofaan met voedsel wordt genomen, moet het strijden met alle andere aminozuren en voedingsstoffen die het lichaam probeert op te nemen. Dit betekent dat slechts een klein gedeelte wordt gebruikt en omgezet in serotonine en melatonine. Wanneer het in een supplement, en op een lege maag, wordt ingenomen, is er geen competitie en wordt er een grote hoeveelheid melatonine geproduceerd, wat een slaperig gevoel opwekt.

Onthoud dit: Kip, kaas en veel andere, veel gegeten, voeding bevat veel hogere hoeveelheden tryptofaan dan kalkoen, maar ze wekken gewoonlijk geen slaperig gevoel op na het eten, grotendeels omdat er andere aminozuren aanwezig zijn.

Verrassend genoeg, is het eten van tryptofaan bevattend, koolhydraatrijk voedsel eigenlijk het beste. De koolhydraten stimuleren de alvleesklier, die insuline vrijlaat in het bloed. Dit zorgt ervoor dat alle andere aminozuren, waar tryptofaan tegen moet strijden, de bloedbaan verlaten en de spieren betreden, wat tryptofaan vrij spel geeft om de hersenen te bereiken.

Leeftijdsverificatie 18+

Ben je 18 jaar of ouder? De content op Zamnesia.nl is uitsluitend geschikt en bestemd voor volwassenen.

Houd rekening met de wetgeving van het land waar je woont. Onze webshop is onderhevig aan de Nederlandse wet.

Door op Doorgaan te klikken, bevestig je dat je 18 jaar of ouder bent.

After party supplementen