Product toegevoegd aan winkelmandje
Afrekenen

EnergizersEr zijn 18 Producten

Geen trek in chemische energiedrankjes maar wel wat extra energie nodig? Dan ben je hier op de juiste plek aangezien wij een goeie selectie hebben met de beste natuurlijke stimulanten. Sommige zijn bereid met eeuwenoude, traditionele ingrediënten en sommige zijn meer moderne energizers met een natuurlijke kruidenbasis.

Leeftijdsverificatie 18+

Ben je 18 jaar of ouder? De content op Zamnesia.nl is uitsluitend geschikt en bestemd voor volwassenen.

Houd rekening met de wetgeving van het land waar je woont. Onze webshop is onderhevig aan de Nederlandse wet.

Door op Doorgaan te klikken, bevestig je dat je 18 jaar of ouder bent.

Energizers - Klik hier voor meer info

Alles Over Energizers

Inhoudsopgave:

  1. Wat Zijn Energizers?
  2. Natuurlijk Conditie Opbouwen Met Kruiden
  3. Top 10 Natuurlijke Manieren Om Energiek Te Blijven

Wat zijn energizers?

Energizers, of stimulantia, zijn psychoactieve drugs, die een tijdelijke verbetering in de cognitieve en/of lichamelijke functies opwekken. Algemene gevoelens zijn bijvoorbeeld alertheid, extra energie en je meer wakker voelen. Om deze reden worden ze vaak als "uppers" omschreven.

De meerderheid stimulerende stoffen werken door de interactie met het centrale en perifere zenuwstelsel, waarbij elke stof een ander effect heeft. Sommige stimulerende stoffen werken ook euforiserend. Er zijn veel legale en vrij verkrijgbare stimulerende stoffen verkrijgbaar; nicotine en cafeïne zijn hier bekende voorbeelden van.

Nicotine

Dankzij de tabaksindustrie en de vroegere trendy betekenis van roken, is nicotine een van de meest gebruikte stimulerende middelen ter wereld. Het heeft weinig medicinale waarde, maar een groot deel van de wereld is er zowel lichamelijk als mentaal verslaafd aan, vanwege de ontspannende en stimulerende werking. Nicotine werkt door het vrijlaten van neurotransmitters en hormonen, die op hun beurt de concentratie en de alertheid verbeteren.

Cafeïne

Cafeïne is met afstand het meest gebruikte stimulerende middel ter wereld. Het is de dagelijkse brandstof die bedrijven draaiende houdt en personen de dag helpt door te komen. Cafeïne vinden we het meest terug in koffie, maar ook in energiedrankjes, cafeïne pillen en vele andere producten. Het komt van nature voor in een aantal planten, vooral in thee, Guarana en Yerba Mate. Cafeïne wekt een meer energiek gevoel en alertheid op. Vanwege de ongekende populariteit wordt er constant onderzoek gedaan naar de effecten van cafeïne; waarbij veel verschillende en tegenstrijdige positieve en negatieve effecten van lange termijn gebruik zijn gevonden.

Bekijk De Top 15 Natuurlijke Energizers

Natuurlijk conditie opbouwen met kruiden

Je energiek en levendig voelen is belangrijk om vol van het leven te kunnen genieten. Geld komt en gaat, omstandigheden veranderen, maar de zorg voor je lichaam en creatieve geest heb je zelf in de hand. Het opbouwen en vasthouden van een solide lichamelijke en mentale conditie is een gevoelige balans en als je je moe of uitgeput voelt, moeite hebt met opstaan, of moeite met wakker blijven, is er veel wat je kan doen. Een paar simpele stappen kunnen veel verschil maken.

Stap 1: Slaap meer

'Gewoon meer slapen' klinkt ontzettend logisch en simpel, maar is tegelijkertijd niet altijd even gemakkelijk in de praktijk te brengen. Als je gewend bent laat op te blijven en niet kan uitslapen, ontwikkelt er vanzelf een slaaptekort.

Je weet vast hoe rot je jezelf kan voelen door een slaaptekort, maar er zijn daadwerkelijk een groot aantal onderzoeken die precies aantonen hoe slecht het is. Uit een onderzoek is gebleken dat je je depressief en angstig kan voelen bij minder dan zes uur slaap. Het kan je ook neerslachtig maken, minder aantrekkelijk voor de andere sekse, en het zorgt ervoor dat je sneller kiest voor een ongezonde maaltijd en snacks. Probeer dus het volgende: De komende twee weken zorg je elke nacht voor tenminste 6-8 uur rust.

Grote kans dat het niet makkelijk zal zijn om eerder in slaap te vallen dan je gewend bent. Zeker als er sprake is van stress of andere spanningen kan het in slaap vallen erg moeilijk zijn. In zulke gevallen kunnen slaap-bevorderende kruiden wonderen doen:

Zowel een tinctuur als een thee werkt prima.

Stap 2: Doorbreek de cyclus van stimulerende middelen

De verleiding is groot om nog maar eens een grote pot koffie te zetten. We zijn erg gewend geraakt aan korte energiestoten, geleverd door suiker, cafeïne, tabak en synthetische uppers. Maar van snelle stimulerende middelen zul je je na verloop van tijd uitgeput voelen, omdat de energie niet goed wordt aangevuld. Cafeïne is de meest populaire psychoactieve drug ter wereld, maar leidt na verloop van tijd tot uitputting van de bijnieren, omdat cafeïne het systeem overbelast. Het is een behoorlijke uitdaging, maar om een natuurlijke energie balans te restaureren, moet je de cafeïne laten staan, of in ieder geval tot een minimum beperken.

Stap 3: Met kruiden revitaliseren

Hier komen de kruidentonicums echt tot hun recht, samen met de adaptogene kruiden. Zoals de naam al aangeeft kunnen adaptogene kruiden zich aanpassen aan de behoeften van het lichaam. Beter gezegd, ze herstellen het systeem tot een normaal functioneren. In deze categorie vallen een heleboel kruiden en sommigen zullen beter passen bij de ene persoon dan bij een andere. Vooraanstaande kruiden in deze klasse zijn:

  • Ginseng (Panax Ginseng)
  • Ashwagandha (Withania somnifera)
  • Eleuthero (Siberische Ginseng)
  • Maca (Lepidium meyenii)
  • Gotu Kola (Centella asiatica)
  • Suma (Pfaffia paniculata)
  • Catuaba (Erythroxylum catuaba)

Medicinale paddestoelen zijn ook enorm waardevol voor dit proces. Denk aan: Reishi, Chaga, Cordyceps, Lions Mane enzovoorts. Omdat er een uitgebreid aanbod is van kruidentonicums, is het verstandig om een paar verschillende te proberen en te ontdekken welke het beste voelt.

Een kruid die een eervolle vermelding verdient is Rhodiola Rosea. Dit kruid wordt vaak gebruikt bij vermoeidheid en heeft sterk stimulerende eigenschappen. Het wordt gezien als een natuurlijk middeltje in de strijd tegen vermoeidheid, lusteloosheid en milde neerslachtigheid. Rhodiola is een kruid dat traditioneel al eeuwen wordt gebruikt in Scandinavische landen.

Het is belangrijk kruiden een tijdje te gebruiken, omdat hun effecten zich geleidelijk opbouwen.

Stap 4: Onderhoud het zenuwstelsel

Er is inderdaad een verbinding tussen het gezegde: "stalen zenuwen hebben" en het daadwerkelijke menselijke zenuwstelsel. Het Centrale Zenuwstelsel is een delicaat systeem dat niet alleen de organen met elkaar verbindt, maar ook de psychologische met de lichamelijke componenten. Overstimulatie en stress hebben een negatieve invloed op het zenuwstelsel en kunnen ons letterlijk uitgeput, en "op van de zenuwen" laten voelen.

In westerse kruidenkunde worden zenuwkalmerende kruiden gebruikt om het zenuwstelsel tot rust te laten komen. Dit zijn met name kruiden die het zenuwstelsel versterken en weer opbouwen. Kruiden in deze categorie zijn o.a.:

Na verloop van tijd kan het regelmatige gebruik van kruiden bijdragen aan een gezond zenuwstelsel. Echter, het herstellen van een verloren balans omvat meer dan kruiden alleen. Er zijn namelijk ook veranderingen nodig in levensstijl, lichaamsbeweging, spirituele oefeningen en toewijding.

Let op: Deze informatie is niet bedoeld om medisch advies te vervangen en is uitsluitend bedoeld voor informatieve doeleinden. Overleg het gebruik van kruiden met je zorgverlener.

Top 10 Natuurlijke Manieren om Energiek te blijven

Met de druk van de moderne samenleving zijn veel mensen afhankelijk geworden van stimulerende stoffen, zoals cafeïne, om de dag door te komen, de energie te boosten, en de stemming te verbeteren. Hoewel dit op korte termijn niet schadelijk is kunnen teveel koffie en andere stimulantia ervoor zorgen dat je je versleten voelt. De energie is op en wordt niet aangevuld, terwijl er juist een continue energieniveau in het lichaam moet blijven. Wanneer je energiek bent, kunnen je dagen productief en betekenisvol zijn; wanneer je uitgeput bent voelt het als een slow motion beproeving.

De volgende tien punten zijn simpele aanpassingen waarmee het mogelijk wordt om je natuurlijke energieniveau te verhogen, waardoor je je meer actief zult voelen en in een betere stemming zult verkeren.

1. Slaap

Een gezond slaapritme is zonder twijfel een van de meest belangrijke voorwaarden om natuurlijk energiek te blijven.

De eerste tip is het bewerkstelligen van een consequent slaapschema. Probeer elke dag op dezelfde tijd naar bed te gaan en wakker te worden. Het kan verleidelijk zijn om in het weekend later naar bed te gaan en uit te slapen, maar een vast schema doet wonderen voor je energieniveau. De algemene mening is dat 6-8 uur slaap per nacht nodig is.

Overweeg, indien mogelijk, een wekker die de dageraad simuleert. Dit zijn wekkers met een lampje die geleidelijk aan feller gaat branden, een half uur voor je wakker wordt. De simulatie van zonsopgang laat je biologische klok weten dat het bijna tijd is om wakker te worden, waardoor lichaamsprocessen langzaam opstarten voordat je daadwerkelijk ontwaakt. Hierdoor zul je je vaak al helemaal wakker voelen voordat de wekker afgaat. Het is een kalme manier om wakker te worden; prettiger dan een plotseling alarmgeluid in het donker, waardoor je vaak chagrijnig en slaperig aan de dag moet beginnen.

Eenmaal wakker is het belangrijk om direct uit bed te komen. Dit laat het lichaam weten dat het tijd is om op te staan en actief te worden. Als een dageraadsimulator is gebruikt zal de melatonine in het lichaam vrij onderdrukt zijn, waardoor je lichaam makkelijker energie kan vrijmaken.

Melatonine is een chemische stof die door het licht wordt gereguleerd. Het zorgt ervoor dat we ons slaperig voelen en laat ons weten dat het tijd is om te gaan liggen om opnieuw op te laden. Licht onderdrukt dit, dus als je wakker wordt in het donker zul je het veel moeilijker vinden om in actie te komen. Om deze reden is licht een enorm belangrijk onderdeel voor het behouden van een gezonde slaapcyclus. Door ervoor te zorgen dat je overdag zoveel mogelijk licht krijgt verzeker je jezelf ervan dat de productie van melatonine wordt onderdrukt, terwijl minimaal licht voordat je gaat slapen ervoor zorgt dat je lichaam het produceert.

2. Een gezond dieet

Voedsel is een van de leukere dingen van het leven en er wordt door velen van genoten, maar voor sommigen zijn het de verkeerde dingen waarvan teveel genoten wordt. Het is natuurlijk; we hebben een instinctieve neiging vet voedsel uit te zoeken als een overlevingstactiek. Waar ons instinct geen rekening mee houdt is dat het menselijke ras veel minder actief is vergeleken met duizenden jaren terug. Deze natuurlijke neiging naar vet voedsel wordt verder versterkt door de fastfood industrie, waar het eten vol zit met conserveringsmiddelen en smaakstoffen. De effecten hiervan kunnen ons lusteloos en gedemotiveerd laten voelen.

De conserveringsmiddelen en chemische stoffen die tegenwoordig in veel voedsel kunnen worden gevonden hebben effect op de stemming. Ga fast food uit de weg en probeer verse producten als groente, fruit en noten te eten. Wel moet opgemerkt worden dat een beetje vet goed is voor een uitgebalanceerd dieet; het gaat om het vinden van de balans. Dit reinigt het lichaam niet alleen van de conserveringsmiddelen, maar verbetert ook de stemming en geeft energie.

Het vasthouden aan een gezond eetpatroon heeft ook nog gevolgen voor de gezondheid en welzijn. Een goede manier om een verstopt spijsverteringsstelsel weer op te starten is met een sapvastenkuur. Verse fruit- en groentesappen zijn een fantastische methode om de darmen te reinigen en leveren de nodige enzymen en vitaminen aan ons lichaam.

Voorverpakte sappen uit de supermarkt zijn allemaal gepasteuriseerd, omdat de meeste landen de verkoop van rauwe producten, zoals vers sap, niet toestaan. Maar de hitte vernietigt de enzymen die het sap nou juist zo gezond maken. Dit is waarom voorverpakt sap niet te vergelijken is met vers, zelfgeperst sap. Ook bevatten groenten meer voedingswaarde dan fruit, hoewel het laatste zoeter smaakt en meer suikers bevat. Een mix van groente en fruit is vaak de gezondste en lekkerste combinatie.

Als we het hebben over juicers, zorg ervoor dat je een slow juicer te pakken krijgt, niet zo'n snelle centrifugepers. De snelheid van de centrifuge oxideert veel van het sap voor het in je glas zit.

3. Vermijd een cyclus van stimulantia

Stimulantia zoals cafeïne, suiker, tabak en alcohol leveren slechts tijdelijke energie zonder daadwerkelijk de "Qi te voeden", zoals de Chinezen zouden zeggen. Dit betekent dat hun gebruik slechts opgeslagen energie vrijlaat, zonder nieuwe energie aan te vullen. Het is leven op geleende tijd; wanneer de stimulantia uitgewerkt zijn is er geen natuurlijke energie om de leegte te vullen.

Deze crash die ontstaat nadat de stimulerende middelen zijn uitgewerkt kan een psychologische afhankelijkheid veroorzaken. Mensen geloven dat ze de dag niet zullen doorkomen zonder 6 bakken koffie. Bovendien stompen stimulantia de effectiviteit van sommige hormonen af, waardoor het veel moeilijker wordt om natuurlijke energie vast te houden. Door het gebruik van deze middelen tot een minimum te beperken, of er helemaal vanaf te blijven, is het mogelijk natuurlijke energieniveau's op te bouwen, waarmee een betere gezondheid kan worden onderhouden.

4. Beweeg dagelijks

Dagelijks sporten is niet alleen goed voor je lichamelijke gezondheid, het kan ook een enorm gevoel van welzijn opwekken als je het regelmatig doet. Regelmatig bewegen verhoogt de productie van zowel serotonine als dopamine, waardoor de ervaring niet alleen belonend voelt, maar ook positieve langdurige effecten heeft op de stemming.

Je hoeft niet lang of intensief te sporten. Alle kleine beetjes kunnen je helpen je meer energiek te voelen,  hetzij vechtsport, een blokje om, even hardlopen in de wijk of slechts een paar sit-ups en push-ups. Onderzoek suggereert dat slechts 7 minuten beweging per dag al een positief effect kan hebben. Er zijn veel apps voor smartphones die je kunnen helpen met je dagelijkse regime; gewoon lekker thuis of op het werk, waar je je op je gemak voelt en waardoor je gemotiveerd blijft.

5. Water: Blijf gehydrateerd

Ons lichaam bestaat gemiddeld voor 65% uit water. Aangetoond is dat slechts 3% uitdroging het functioneren van het brein al kan hinderen, waardoor we ons moe en slap kunnen voelen. Het is dus enorm belangrijk gehydrateerd te blijven. De Amerikaanse Nationale Onderzoeksraad raadt aan dat we 1 ml water drinken per binnengekregen calorie en dit betekent dat de gemiddelde persoon 2-3 liter water zou moeten drinken om fit en energiek te blijven.

6. Ademhalingsoefeningen

Ademhalingsoefeningen kunnen worden gebruikt om de geest te kalmeren, centreren en energie te geven. De rust je hiermee zult vinden helpt je de stemming te helpen reguleren, extra zuurstof naar de hersenen te brengen en een gevoel van controle op te wekken. Door deze controle en extra zuurstof kunnen we ons energieker voelen. De ademhalingsoefeningen kunnen variëren van een volledige meditatie en diafragmatische ademhalingstechnieken zoals de "breath of fire" en wisselende neusgat ademhaling, tot simpelweg een paar minuten zitten, met de ogen gesloten, en te concentreren op een diep ademhalingspatroon.

7. Yoga en meditatie

In het verlengde van voorgenoemde punt kunnen yoga en meditatie worden gebruikt om tot rust te komen, stress te verminderen en focus en helderheid op te wekken. Als onderdeel van een regelmatig regime kan dit helpen de stemming te verbeteren en een energiek gevoel geven. Er zijn honderden technieken, zowel voor beginners als voor gevorderden. Een enorm simpele techniek is te gaan zitten, je ogen sluiten, en te tellen bij elke inademing, waarbij je je geest vrijmaakt van alle andere gedachten. Je zult ontdekken dat je geest begint te ontspannen en je lichaam nieuwe kracht heeft.

8. Kruiden en supplementen

Er zijn veel kruiden en supplementen die kunnen worden gebruikt het energieniveau op te peppen; kruiden en supplementen die niet gebaseerd zijn op cafeïne of snelle suikers.

Mooie voorbeelden van kruiden die energie leveren zijn Betelnoot, Kolanoot en Ginkgo biloba. Deze kruiden hebben energie opwekkende kwaliteiten maar verbeteren ook de stemming. Het grote voordeel is dat zij samenwerken met jouw natuurlijke energie; ze zorgen niet voor een crash of psychologische afhankelijkheid zoals sommige stimulantia dat doen.

Supplementen kunnen ook worden gebruikt om het lichaam 'goed geolied' te houden. Denk bijvoorbeeld aan hennepolie of lijnzaadolie supplementen die Omega oliën en andere vetzuren bevatten die onmisbaar zijn bij de regulatie van de stemming. Een ander mooi voorbeeld is Vitamine B6, die door het lichaam wordt gebruikt om de hersenfuncties te onderhouden en te reguleren. Door ervoor te zorgen dat je lichaam alle vitamines, mineralen en natuurlijke chemische stoffen krijgt die het nodig heeft is het veel waarschijnlijker dat een natuurlijk energieniveau behouden wordt.

9. Neem een pauze

De aandachtsspanne van een mens duurt slechts een paar uur; hierna begint de energie en zin af te nemen. Neem elke paar uur een pauze van ongeveer 5 minuten. Maak een korte wandeling, haal een frisse neus en verander van activiteit. Deze verandering zal jou helpen met frisse energie weer verder te gaan met de oorspronkelijke taak. Op grote schaal geldt hetzelfde: lange periodes gevuld met min of meer dezelfde taken drainen je energie en goede zin. Daarom zijn vakanties hoognodig; zodat je je kunt opladen en de productiviteit weer kunt verhogen.

10. Las een sapdag in

Zoals hierboven al genoemd is is 'juicen' een geweldige manier om je systeem op te schonen en verse voedingsstoffen binnen te krijgen. Heb je al eens aan een sapdag gedacht? Het idee is dat je één dag per week alleen vers sap drinkt. Het ontgift je lichaam, bevordert een gevoel van welzijn en geeft de spijsverteringsorganen een welverdiende pauze. Door dit eenmaal per week te doen, krijgt het lichaam een ritme en wordt het efficiënter in het afvoeren van afvalstoffen.