Product successfully added to your shopping cart.
Check out

Top 10 Natuurlijke Manieren om Energiek te blijven

Met de druk van de moderne samenleving, zijn veel mensen afhankelijk geworden van sterke, stimulerende stoffen zoals cafeïne, om de dag door te komen en de energie en stemming te verbeteren. Hoewel dit op korte termijn niet schadelijk is, kunnen teveel koffie en andere stimulerende stoffen ervoor zorgen dat je je versleten voelt en dat je energie op is, maar deze energie maakt juist al het verschil. Wanneer je energiek bent, kunnen je dagen productief en betekenisvol zijn; wanneer je uitgeput bent voelt het als een slow motion beproeving.

De volgende tien punten geven manieren weer, waarin het mogelijk is om je natuurlijke energieniveau te verhogen, waardoor je je meer actief voelt en in een betere stemming.

1. Slaap

Zonder twijfel, is een gezond slaapritme een van de meest belangrijke voorwaarden om natuurlijk energiek te blijven.

De eerste tip is het hebben van een consequent slaapschema. Probeer elke dag op dezelfde tijd naar bed te gaan en wakker te worden. Het kan verleidelijk zijn om in het weekend later naar bed te gaan en uit te slapen, maar een vast schema doet wonderen voor je energieniveau. De algemene mening is dat 6-8 uur slaap per nacht nodig is.

AlarmOverweeg, indien mogelijk, een wekker die de dageraad simuleert. Dit zijn wekkers met een lampje, die geleidelijk aan oplicht, een half uur voor je wakker wordt. De simulatie van zonsopgang laat je biologische klok weten dat het bijna tijd is wakker te worden, waardoor lichaamsprocessen langzaam opstarten voordat je daadwerkelijk ontwaakt. Hierdoor zul je je vaak al helemaal wakker voelen voordat de wekker afgaat. het is een veel rustigere en gezondere manier om wakker te worden dan een plotseling lawaai in het donker, die je tot actie maant, waardoor je je vaak chagrijnig en nog half in slaap voelt.

Eenmaal wakker is het belangrijk om direct uit bed te komen. Deze beweging vertelt het lichaam dat het tijd is om op te staan en actief te worden. Als een dageraad simulator is gebruikt, zal de melatonine in het lichaam vrij onderdrukt zijn, waardoor je lichaam beter energie kan opwekken.

Melatonine is een chemische stof die door licht wordt gereguleerd. Het zorgt ervoor dat we ons slaperig voelen en laat ons weten dat het tijd is om te gaan liggen en opnieuw op te laden. Licht onderdrukt dit, dus als je wakker wordt in het donker, zul je het veel moeilijker vinden om actief te worden. Om deze reden is licht een enorm belangrijk onderdeel van het behouden van een gezonde slaapcyclus. Door ervoor te zorgen dat je overdag zoveel mogelijk licht krijgt, verzeker je jezelf ervan dat de productie van melatonine wordt onderdrukt en dit helpt je energiek te voelen, terwijl minimaal licht voordat je gaat slapen ervoor zorgt dat je lichaam het produceert.

2. Een gezond dieet

Voedsel is een van de leukere dingen van het leven en er wordt door velen van genoten, maar voor sommigen zijn het de verkeerde dingen waarvan teveel genoten wordt. Het is natuurlijk, we hebben een instinctieve neiging vet voedsel uit te zoeken als een overlevingstechniek. Waar ons instinct geen rekening mee houdt is, dat het menselijk ras veel minder actief is, vergeleken met duizenden jaren terug. Deze natuurlijke neiging naar vet voedsel wordt verder versterkt door de fastfood industrie, waar het eten vol zit met conserveringsmiddelen en smaakstoffen. De effecten hiervan kunnen ons lethargisch en gedemotiveerd laten voelen.

Healthy DietDe conserveringsmiddelen en chemische stoffen die tegenwoordig in veel voedsel kunnen worden gevonden, hebben effect op de stemming. Probeer weg te blijven en verse producten als groente, fruit, noten en vers biologisch wit vlees te eten. Wel moet opgemerkt worden dat een beetje vet goed is voor een uitgebalanceerd dieet; het gaat om het vinden van de balans. Dit reinigt het lichaam niet alleen van de conserveringsmiddelen, maar verbetert ook de stemming en laat ons meer energiek en actief voelen. Het vasthouden aan een gezond dieet heeft ook nog gevolgen in andere gebieden van gezondheid en welzijn.

Een goede manier om een verstopt spijsverteringsstelsel weer op te starten is met een sapvastenkuur. Verse fruit- en groentesappen zijn een fantastische methode om de darmen te reinigen en leveren de nodige enzymen en vitaminen aan ons lichaam. In de winkel gekochte sappen in een fles zijn allemaal gepasteuriseerd, omdat de meeste landen de verkoop van rauwe producten, zoals vers sap, niet toestaan. Maar de hitte vernietigt de enzymen die het sap nou juist zo gezond maken. Dit is waarom in de winkel gekocht sap niet te vergelijken is met vers, thuis gemaakt sap. Ook bevatten groenten meer voedingswaarde dan fruit, hoewel het laatste zoeter smaakt en meer suikers bevat. Een mix van groente en fruit is vaak de gezondste en lekkerste combinatie.
Als we het hebben over juicers, zorg ervoor dat je een langzame masticating juicer te pakken krijgt, niet zo'n snelle turbo juicer. De snelheid van het mes oxideert veel van het sap voor het in je glas zit.

3. Vermijd een cyclus van stimulantia

CaffeineZoals in de introductie al kort vermeld, leveren stimulantia als cafeïne, suiker, tabak en alcohol slechts tijdelijke energie zonder daadwerkelijk de "Qi te voeden", zoals de Chinezen zouden zeggen. Dit betekent dat hun gebruik slechts opgeslagen energie vrijlaat, zonder nieuwe energie aan te vullen en te voeden. Het is leven op geleende tijd; wanneer de stimulantia uitwerken, is er geen natuurlijke energie om de verslapping op te pakken. De botsing tussen de niveaus van deze tijdelijke energie naar het niveau van natuurlijke energie kan een psychologische afhankelijkheid veroorzaken om door de dag heen te komen. En niet alleen dit, maar stimulantia stompen de effectiviteit van sommige hormonen af, waardoor het veel moeilijker wordt om natuurlijke energie vast te houden. Door het gebruik van sterke stimulantia tot een minimum te beperken, of er helemaal van weg te blijven, is het mogelijk natuurlijke energieniveau's op te bouwen, waarmee een veel betere gezondheid wordt onderhouden.

4. Beweeg dagelijks

ExerciseDagelijks sporten is niet alleen goed voor je lichamelijke gezondheid, het kan ook een enorm gevoel van welzijn opwekken als je het regelmatig doet. Regelmatig bewegen verhoogt de productie van zowel serotonine als dopamine, waardoor de ervaring niet alleen belonend voelt, maar ook positieve langdurige effecten heeft op de stemming.

Je hoeft niet lang of intensief te sporten; wat ook maar in je schema past kan het lichaam helpen zich meer energiek te voelen. Hetzij vechtsport, een lange wandeling, even hardlopen in de wijk of slechts een paar sit-ups en push-ups. Recent onderzoek suggereert dat slechts 7 minuten beweging per dag al een positief effect kan hebben. Er zijn veel apps voor smartphones die je kunnen helpen dit dagelijkse regime uit te voeren, lekker in je eigen huis, waardoor je gemotiveerd blijft.

5. Water: Blijf gehydrateerd

WaterOns lichaam bestaat gemiddeld voor 65% uit water (dit kan per persoon veel verschillen). Aangetoond is dat slechts 3% uitdroging het functioneren van het brein al kan hinderen, waardoor we ons moe en onverschillig voelen. Hierom is het enorm belangrijk gehydrateerd te blijven. De Amerikaanse Nationale Onderzoeksraad raadt aan dat we 1 ml water drinken per binnengekregen calorie en dit betekent dat de gemiddelde persoon 2-3 liter water zou moeten drinken om gezond en energiek te blijven.

6. Ademhalingsoefeningen

BreathingAdemhalingsoefeningen kunnen worden gebruikt om de geest te kalmeren, centreren en energie te geven. De rust die dit kan brengen is een perfecte manier om de stemming te helpen reguleren, extra zuurstof naar de hersenen te brengen en een gevoel van controle op te wekken. Door deze controle en extra zuurstof kunnen we ons meer energiek voelen. De ademhalingsoefeningen kunnen variëren van een volledige meditatie en diafragmatische ademhalingstechnieken zoals de breath of fire en wisselende neusgat ademhaling, tot simpelweg een paar minuten gaan zitten, de ogen te sluiten en je te concentreren op een diep ademhalingspatroon.

7. Yoga en meditatie

YogaAanvullend op punt 6, kunnen yoga en zittende meditatie worden gebruikt om te kalmeren, stress te verminderen en focus en helderheid op te wekken. Als onderdeel van een regelmatig regime, kan dit helpen de stemming te verbeteren en je meer energiek te voelen. Er zijn honderden technieken, voor beginners en gevorderden. Een enorm simpele techniek is te gaan zitten, een ademhalingsoefening te doen, je ogen sluiten en te tellen bij elke inademing, waarbij je je geest vrijmaakt van alle andere gedachten. Je zult ontdekken dat je geest begint te ontspannen en je lichaam nieuwe kracht heeft.

8. Kruiden en supplementen

Er zijn veel kruiden en supplementen die kunnen worden gebruikt het energieniveau op te peppen; kruiden en supplementen die niet vertrouwen op cafeïne of snelle suikers.

HerbsWat mooie voorbeelden van kruidenmiddelen die energie geven en voeden zijn rhodiola, ginseng en Eleuthero. Deze kruiden hebben energie opwekkende kwaliteiten maar verbeteren ook de stemming. Het grote voordeel is dat zij samenwerken met jouw natuurlijke energie, ze zorgen niet voor een botsing of psychologische afhankelijkheid zoals sommige stimulantia doen. Rhodolia bijvoorbeeld, verbetert energie, uithoudingsvermogen, conditie en verbetert de stemming.

Supplementen kunnen ook worden gebruikt om het lichaam een goed geoliede machine te houden en een gezonde en actieve geest. Denk bijvoorbeeld aan hennep of lijnzaad olie supplementen die Omega oliën bevatten en andere vetzuren die onmisbaar zijn bij de regulatie van de stemming. Een ander mooi voorbeeld is Vitamine B6, die door het lichaam wordt gebruikt om de hersenfuncties te onderhouden en te reguleren. Door ervoor te zorgen dat je lichaam alle vitamines, mineralen en natuurlijke chemische stoffen krijgt die het nodig heeft, is het veel waarschijnlijker dat je een natuurlijk energieniveau behoudt.

9. Neem een pauze

HammockDe aandachtsspanne van een mens duurt slechts een paar uur, hierna begint de energie en zin, voor wat je doen moest, af te nemen. Neem elke paar uur een pauze van ongeveer 5 minuten. Maak een korte wandeling, haal een frisse neus en verander wat je aan het doen was. Deze verandering zal je helpen met frisse energie weer verder te gaan waarmee je bezig was. Hetzelfde geldt voor langere periodes. Daarom verhogen vakanties de productiviteit zoveel.

10. Las een sapdag in

JuiceZoals hierboven al genoemd is sap maken een geweldige manier om je systeem op te schonen en verse voedingsstoffen binnen te krijgen. Een speciale twist hierop is een sapdag. Het idee is dat je een dag per week alleen vers sap drinkt. Het ontgift je lichaam, bevordert een gevoel van welzijn en geeft de spijsverteringsorganen een welverdiende pauze. Het is een goed idee om je sapdag de eerste dag te onderbreken voor een lichte maaltijd, om er langzaam in te komen. Door dit eenmaal per week te doen, krijgt het lichaam een ritme en wordt het meer efficiënt in het afvoeren van giftige stoffen en afval.

Let op: Deze informatie is niet bedoeld om medisch advies te vervangen en al het materiaal is uitsluitend bedoeld voor informatieve doeleinden. Er wordt geen enkele garantie gegeven op de juistheid van deze informatie. Overleg elke informatie met je zorgverlener.

 

Zamnesia

Energizers